Menu
FANZINE.cz
Fantasy knihy, fantasy literatura

RECENZE: Čerpadlo 6 Paola Bacigalupiho vás uhrane. Pokud nejste zarytí odpůrci ekologie

Jakub Ehrenberger

Jakub Ehrenberger

5. 10. 2010

Renomovaný spisovatel Robert J. Sawyer o něm prohlásil, že je Tedem Chiangem nové dekády. Oba talentovaní povídkáři mají opravdu mnoho společného. V jednom zásadním se však liší. Ted Chiang se zatím v češtině své sbírky nedočkal, zatímco pochmurné představy o budoucnosti lidstva z pera Paola Bacigalupiho nedávno v uceleném sborníku vyšly. A ve vaší knihovně mohou jen těžko chybět.

Paolo Bacigalupi Zdroj: oficiální stránky autora

Ropu jsme spotřebovali, k naší záhubě to naštěstí nevedlo. Zrovna dvakrát dobře se nám ale nevede. Základem úspěšné ekonomiky každé země je kvalitní zemědělství produkující kalorie. Kalorie potřebují geneticky modifikovaní sloni, tzv. megodonti, aby ji přetavili v jouly. Nejčastěji jouly končí v kličkopružinách, které pohánějí všechny další stroje. Mechanicky. Jako zamlada.

Energie jako měna, člověk jako zboží

Paolo Bacigalupi nastavuje ve svých povídkách světu hodně široké zrcadlo, jehož odraz se vám patrně líbit nebude. Bacigalupi však své představy neobhajuje atomovou katastrofou nebo snad třetí světovou válkou, vystačí si bohatě pouze se současným trendem vývoje a tím, kam až by nás mohl dovézt.

Ve zmíněných kulisách se odehrávají především dvě povídky. Kalorik nás zavádí na řeku Mississippi, která se po vyčerpání zdrojů ropy opět stala výraznou dopravní tepnou. Proti jejímu proudu se vypraví i přistěhovalec z Indie Laldží, který by na popud svého přítele rád zachránil genetického inženýra, po jehož krvi prahnou obilné monopoly. Tajemný kalorik má totiž možnost moc monopolů zlomit, k tomu ale potřebuje přežít.

Druhou povídkou z této blízké budoucnosti, je příběh Na žlutou kartu. Sledujeme v něm osud čínského vystěhovalce Tranha, jenž se v Bangkoku marně snaží sehnat práci poté, co musel narychlo opustit Malajsii. Bacigalupi v příběhu, který vychází z kulis jeho debutového románu Dívka na klíček, kombinuje dvě látky, s nimiž pracuje v povídkách nejčastěji – svět bez energie z fosilních paliv a krutý dopad tohoto aspektu na obyvatele rozvojových států.

Exotická Asie, vyprahlé Spojené státy

Do exotických kulis to Bacigalupiho táhne podobně jako některé další autory (Ian McDonald, Jon Courtenay Grimwood). Koneckonců východní polokouli ve svém životě i několikrát navštívil. Ústřední hrdina povídky Plná kapsa dharmy je chudý asijský žebrák, který se připlete do mnohem závažnější hry o moc, než jakou jeho hlava dokáže pochopit. S konfliktem v rámci rozdílných kultur se zase musí vypořádat mladý Pašo ve stejnojmenné povídce.

Nejvýraznější ekologický podtext, jestli se vůbec dá v Bacigalupiho případě mluvit pouze o podtextu, nese povídka Lovec tamaryšků. Odehrává se na území Spojených států, které sužuje vedro k zalknutí. S vodou se musí šetřit, a tak je při březích řek nutné vyrýt i tamaryšky, jež by si ji kradly pro svůj vlastní růst. Mezi lovce tamaryšků patří i farmář Lolo, pro něhož je každý kubík vody životně důležitý.

Témata jako z učebnice

V jednotlivých povídkách lze vysledovat témata, která se dnes učí coby zásadní globální problémy. Bacigalupi nezůstává pouze u hypotéz, ale situuje povídky do momentů, kdy se tyto znepokojivé domněnky staly skutečností. Zpracovává již zmiňovanou energetickou krizi (Kalorik, Na žlutou kartu), degeneraci a neplodnost (Čerpadlo 6, Drobné obětiny), konflikty v rámci rozvojových zemí světa (Na žlutou kartu, Pašo). Klíčovým slovem pro mnoho povídek je nedostatek (Kalorik, Lovec tamaryšků, Na žlutou kartu).

Obsah sbírky Čerpadlo 6 a jiné povídky

  • Plná kapsa dharmy (Pocketful of Dharma)
  • Flétnová dívka (The Fluted Girl)
  • Písek a struska (The People of Sand and Slag)
  • Pašo (The Pasho)
  • Kalorik (The Calorie Man)
  • Lovec tamaryšků (The Tamarisk Hunter)
  • Popkomando (Pop Squad)
  • Na žlutou kartu (Yellow Card Man)
  • Čerpadlo šest (Pump Six)
  • Drobné obětiny (Small Offerings)
  • Jemnější (Softer)

Proti těmto představám však nasazuje i domněnky zcela opačné, avšak neméně znepokojující. Popkomando nabízí pohled na nesmrtelné lidstvo, Písek a struska poukazuje na nešetrnost k životnímu prostředí a touhu po dokonalosti, krutý příběh o Flétnové dívce mapuje svět po změně společenského systému a návratu k lenním právům a povinnostem. Povídkou zcela vybočující z tradiční tvorby talentovaného Američana je příběh, v němž vrah doufá, že příště bude Jemnější.

Temný vizionář Bacigalupi

Přestože Bacigalupi čerpá z různých ekologických témat, rozdílných kultur, odlišných životních prostředí a nesetkává se ve svých povídkách nutně ani časově, bez výjimky nabízí čtenáři ty nejtemnější vize budoucnosti, aniž by k tomu potřeboval globální katastrofy nebo napadení šmejdem z vesmíru. Jeho povídky nejspíš nečtou ropní magnáti a nebudou se líbit ani odpůrcům zelené politiky, pokud vám však otevřené používání ekologických témat nevadí, těžko byste našli jiné výmluvy, proč si tento sborník nepořídit.

Mně napadají jen tři. Téměř všechny povídky už vyšly v překladu někdy dříve, Bacigalupi si mnohem spíše potrpí na vykreslení prostředí než dynamiku děje, a v knížce chybí látková záložka. Nejspíš z toho důvodu, že celý sborník přečtete na pouhá dvě tři rozevření.

Název originálu: Pump Six and Other Stories
Český název: Čerpadlo 6 a jiné povídky
Autor: Paolo Bacigalupi
Překlad: Richard Podaný
Obálka: Milan Malík
Počet stran: 304
Vazba: vázaná s přebalem
Rozměry: 135 x 205 mm
Vydal: Plus, Praha 2010
Doporučená cena: 349 Kč

Hodnocení: ***** (100 %)

 

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Čerpadlo 6 Paola Bacigalupiho vás uhrane. Pokud nejste zarytí odpůrci ekologie

Hide picture