RECENZE: Amazing Spider-Man slaví Šťastné narozeniny. Pozval však příliš mnoho hostů

Jakub Ehrenberger

Jakub Ehrenberger

7. 11. 2010

Dva roky čtenáři Spider-Mana čekali na další do češtiny přeložený příběh z komiksové řady Amazing Spider-Man.Dočkali se rovnou narozeninového čísla, v němž Petera Parkera čeká výlet do minulosti i budoucnosti. Co čeká jeho fanoušky?

Ilustrace na obálce komiksu Autor: John Romita, Jr.

V pořadí pátá kniha nakladatelství Crew z řady Amazing Spider-Man autorsky navazuje na své předchůdce jak v osobě scenáristy J. Michaela Straczynského, tak ilustrátora Johna Romity, Jr. Zejména Romitu mladšího má česká komiksová obec spjatého zejména se Spider-Manem, ačkoliv letos se prezentoval také kresbou komiksu Kick-Ass: Nářez. Ve Šťastných narozeninách najdete trojici příběhů, páteř celé knihy tvoří titulní Šťastné narozeniny.

Zrubeme je, hej hou, jsme na to stavěný

Spider-Man slaví své narozeniny pracovně. Do ulic pronikla z jiné dimenze masa podivných humanoidů, tzv. Bezmozků, a v duchu svého jména šíří kolem sebe zkázu. Tohle by ani třikrát kousnutý student sám nezvládl, a tak mu přispěchají na pomoc Cyclops, Iron Man, kompletní Fantastická čtyřka nebo Thor.

Komiksová série Amazing Spider-Man v češtině

• Amazing Spider-Man #1: Návrat
  • Amazing Spider-Man #2: Odhalení
  • Amazing Spider-Man #3: Dokud hvězdy nezhasnou
  • Amazing Spider-Man #4: Příčiny a následky
  • Amazing Spider-Man #5: Šťastné narozeniny

Jenže to pěkně zvorají, když svou energií zformují mocného Dormammu, který je ještě mnohem nebezpečnější než celá armáda Bezmozků. Aby této reinkarnaci Spidey zabránil, vrací se s pomocí Doktora Strange do minulosti. Ani tahle mise však nevyjde podle původního plánu a Spider-Man je přinucen zrekapitulovat si v útržcích svou dosavadní superhrdinskou kariéru. Navíc pohlédne i do budoucnosti.

Melancholie v pavoučí síti

Překvapivě hodně slabý scénář tentokrát nabízí řemeslný mistr J. Michael Straczynski. Jednoduchá zápletka o invazi a návratu hlavního hrdiny do minulosti k některým výrazným mezníkům jeho života neskrývá víc než rychlou rekapitulaci. Ta snad oddaného fanouška přinutí k zatlačení slzy v oku při pohledu na známé Spideyho soky, kromě melancholického vzpomínání však příběh pouze skáče od jednoho střetnutí k dalšímu jako v nějakém víkendovém sestřihu boxerského šampionátu.

Příběhově spíše zaujmou úvodní Nežádoucí následky a na ně navazující Soukromá revoluce. Spider-Man je v nich přinucen k sebereflexi svého konání, která jej však naštěstí netopí v moři emocí a nechává mu prostor dýchat a propavučinovat se sice obyčejným, ale silně lidským příběhem. Závěrečná Sobota v parku s May je čistá akční rubačka jeden na jednoho, kterou dělá zvláštní pouze pozice tetičky May coby vypravěčky.

Romita kreslí jako pro děti

O celkovém vyznění Spider-Mana jako dětskému čtenáři nejpřístupnějšího hrdiny Marvelu, se hovoří neustále. Diskuse v současnosti sílí především s neustále častějšími dospělými motivy. Pravdou však je, že Amazing Spider-Man není plánován primárně pro dětského čtenáře, jemuž Marvel vydává jiné řady.

Kresba Johna Romity, Jr. přesto často upomíná na dětské komiksy. Na postavách málokdy rozeznáte silnější emoce, které by podpořily hloubku výpovědi, prostředí většinou hýří výraznými barvami a i tajemné sekvence zdaleka nevyužívají svého potenciálu. Romita, Jr. přitom atmosféru evokovat dokáže, o čemž se čtenář přesvědčí třeba v narozeninové části ze Spider-Manovy budoucnosti. Romitův styl se od předchozích komiksů nijak výrazně kvalitativně neposunul, takže pokud vám vyhovoval dříve, bude i tentokrát.

Mnohem větší estetickou laskominou jsou vložené obálky některých dílů Amazing Spider-Mana. Celostránková velikost kreseb a kvalitní výtvarná úprava celého titulu téměř vybízejí k tomu, aby vznikl výtvarný katalog pavoučích obálek. Ač taková představa je v českých končinách utopií, studovat takový výběr by v mnohém mohlo překonat četbu jednotlivých komiksů.

Úroveň zachraňuje humor

Peter Parker se během svých narozenin příliš nevytáhl. Primitivní scénář zachraňuje zejména tradiční hrdinův sarkasmus, který naštěstí ve Šťastných narozeninách nechybí. (No… a další stolička je v háji. Ještě pár zubů a bezdomovci mě zvolí za svého čestného člena.) Čekáte-li však originální příběh scenáristy J. Michaela Straczynského v jeho nejvyšší formě, budete se muset obrnit trpělivostí. V tomhle výběru žádný takový není.

Název originálu: The Amazing Spider-Man Vol. 5: Unintended Consequences
Český název: The Amazing Spider-Man: Šťastné narozeniny
Scénář: J. Michael Straczynski, Fiona Avery