RECENZE: Čtečka e-booků Kindle má jedinou vadu. Za tmy si nepočtete

Petr Pešout

Petr Pešout

7. 4. 2013

Mám tu možnost držet v ruce jednu z nejlépe hodnocených čteček elektronických knih dostupných na českém trhu. Toto označení mě zaujalo a rozhodl jsem se ji osobně vyzkoušet. Jedná se o Amazon Kindle 5.

Už při pohledu na krabici je vidět kvalitní a dobrá práce. Luxusní černé pouzdro z tvrdého papíru je uvnitř vyložené plastem, ve kterém je čtečka uložena. Pod ní můžeme najít kabel k připojení k PC. K produktu jsem také dostal adaptér do sítě s redukcí na USB a ochrannou fólii na displej (ani jedno není součástí běžného balení, byl to speciální bonus). K fólii se dostanu později.

Velmi příjemně vás překvapí váha čtečky, pouhých 170 gramů je skutečně znát. Rozměry jsou taktéž kompaktní – 166 x 114 mm s tloušťkou jen 8,7 mm. To oceníte především při dlouhodobějším používání, neboť se i přes nekapesní velikost díky úzkému profilu vejde do trochu větší kapsy a můžete ji pohodlně zastrčit do brašny či batohu.

Za vyzkoušení stojí také internet. Kindle nabízí možnosti Wi-Fi včetně webového prohlížeče. Černobílý displej a nedotykové ovládání není nejvhodnější kombinací pro pohodlnou práci, jako nouzovka ale postačí. Sufrování je trochu pomalejší, než jsme zvyklí u notebooků či tabletů, nicméně s tím při koupi čtečky musíte počítat. Pokud máte v plánu na čtečce prohlížet webové stránky, budete zklamáni. Jak z názvu vyplývá, prioritní funkcí by mělo být čtení e-knih.

Ovládání

Když se podíváme na ovládání, zjistíme, že se na přístroji nachází celkem 9 tlačítek. Postranní (2 na každé straně) jsou určena k posouvání stránek při čtení. To nejvíce vlevo slouží k návratu o operaci zpět, dalším otevřete klávesnici. Prostřední tlačítko slouží pro potvrzení, výběr nebo otevření dokumentu. Kolem něho se nachází 4 šipky, které využijete zejména při psaní, kdy jimi cestujete po zobrazené klávesnici. A poslední, se symbolem domečku, slouží k přesunu na domovskou stránku, kde máte veškeré své dokumenty a složky.

Amazon Kindle 5 – pohled zepředu. Zdroj: amazon.com

Po registraci, která zabere nanejvýš 10 minut, máte možnost vyzkoušet i převod knih dospeciálního formátu AZW a jejich následné čtení. Jsou dvě možnosti jak převedený dokument dostat do přístroje. V obou případech musíte však odeslat původní dokument na adresu: vasmail@free.kindle.com a uvést předmět convert.

Bližší informace získáte při registraci. Poté je možné si převedené dokumenty nechat posílat přímo do čtečky. Druhou možností je, že vám přijdou na mail a přes kabel si je stáhnete. Samozřejmě je tu podpora i dalších formátů, jako jsou PDF, MOBI, DOC, HTML, DOCX, PRC a TXT. Formát od Amazonu má však mnoho výhod. Je možné si nastavit velikost písma, přetočení obrazovky na šířku, hustotu řádkování nebo šířku textu na stránce.

Malá hmotnost a komforní rozměry umožňují pohodlné držení při četbě. Zdroj: amazon.com

Popisovaný Kindle není sponzorovaný, takže je asi o 300 korun dražší, ale nezobrazují se na něm reklamy. Dotovaná verze vám při uspání místo klasického spořiče zobrazí nabídku různých produktů. Při čtení vidíte vespod stránky v procentech, kolik z dokumentu jste již přečetli. Ve formátu AZW se bohužel nezobrazuje, na které stránce se právě nacházíte, například v PDF ale ano, a to aktuální a celkový počet stran.

Čtení e-booků

Stránky můžete posouvat na obou stranách čtečky, je tedy vhodně uzpůsobena pro držení v pravé i levé ruce. Nad velkým tlačítkem pro další stránku je menší, kterým se můžete o stránku vrátit. Obě jsou velmi citlivá na dotyk a stačí tak nepatrný pohyb ruky. I díky tomu je možné držet ji, jak se vám zlíbí, protože na tato tlačítka vždy pohodlně dosáhnete. Celková paměť 2 GB postačí bohatě na menší osobní knihovnu, kterou můžete mít stále u sebe.

Rozlišení displeje je 800 x 600 obrazových bodů, což je vzhledem k černobílému provedení dostačující.  Displej s úhlopříčkou 15 cm je matný, proto je možné číst proti světlu i pod sluncem bez jakýchkoli odrazů a odlesků. Ty se objeví až po nalepení ochranné fólie, kterou jsem dostal k produktu navíc. Samozřejmě je možné si ji později kdykoli dokoupit. Její využití zajistí lepší ochranu displeje a menší náchylnost.

Výdrž baterie je dalším velkým plusem čtečky. Vzhledem k principu elektronického inkoustu, který Kindle využívá, je spotřeba minimální. Vybíjí se pouze při prohlížení webu a při posouvání stránek, kdy se elektronický inkoust přeskupuje do jiných pozic. Při samotném čtení ale obraz stojí, a protože displej není podsvícený, nespotřebovává žádnou energii.

Čtečka je vyrobena kompletně z plastu, zadní kryt není odnímatelný, nelze tedy vyjmout baterii, a čtečka se nabíjí připojením napájecího adaptéru přímo do konektoru.

Cena se v ČR pohybuje do 3 000 Kč.

Hodnocení: 90 %