RECENZE: Guild Wars 2 má reálný potenciál stát se MMO velikánem

Jakub Bilko

Jakub Bilko

3. 9. 2012

Pakliže to nebylo dost jasné v době, kdy Guild Wars ve svém pokračování vstoupily do fáze beta testování, v průběhu tohoto zkušebního intervalu snad každý pochopil výjimečnost konceptu, který hráčům vývojáři z ArenaNet poskytli. Odmítnutí zaběhnutého klišé posledních let bylo tím nejlepším možným řešením. Čtěte recenzi na Gamezine.cz

OBR.: Guild Wars 2

Jednou z hratelných ras je zvířecí humanoid charr Zdroj: vydavatel hry

Když Guild Wars 2 zažívá krátce po svém startu tak enormní bujení nově vytvořených postav na serverech, že je zanedlouho jejich status označen červeným nápisem full, potvrzuje to důležitost nově příchozího velikána do světa masivních onlinovek. Zvěsti o novém králi MMO, které se hojně vyskytují v diskuzích, se pomalu ukazují jako pravdivé.

Mnoho osudů, přesto společný cíl

V rozsáhlém světě Tyria, který bude každému dobrodruhovi domovem, se hráčům naskýtá možnost výběru z pěti naprosto odlišných ras (člověk, Norn, Charr, Sylvari, Asura), jejichž výjimečnost lpí mimojiné ve folklóru zdůrazňujícím odlišnost každé z nich.

Co se jednotlivých povolání týče, celá osmička je stvořena s cílem využití výjimečného stylu boje. S variabilním typem postroje se válečníci, elementalisté, guardiani, rangeři, inženýři, mesmerové, zloději a nekromanti vydávají rozličnou cestou plnou průzkumu a seznamování i soubojů.

Přičinou všeho toho zmatku je hrozba dřímající ve vůli starodávných draků, jejichž vzestupem došlo k velkým změnám světa, a svobodné národy  Nornů a Asurů byly nuceny opustit svou domovinu před živelní hrozbou. Společným cílem všech národů tak zůstává sjednocení v zájmu záchrany světa.

Nutno říci, že hlavní příběhový scénář v zásadě není tou jedinou linkou, která se pod kronikou Guild Wars 2 ukrývá. Při výběru jedné z pětice dostupných ras si hráč zvolí také několik osobitých atribut, díky kterým bude jeho postava podkreslena vlastní příběhovou rovinou s různou variací karmy. K chápání dějového vývoje není hráč limitován neznalostí příběhu původního Guild Wars.

Konzervativnost je v určitých ohledech klišé

Jednou z mnoha příjemných vlastností hry je způsob, jakým se hráči dostávají k bodům zkušeností, potažmo plnění questů. Právě zde totiž dochází k onomu zásadnímu rozdílu mezi klišovitým konceptem, jaký má od dob vydání World of Warcraftu kdejaká onlinovka, a novým, zcela příležitostným, ke kterému Guild Wars vybízí. Ve hře nenajdete NPC s otazníky, respektive vykřičníky nad hlavou značící další stereotypní quest splnitelný posbíráním určitého počtu stanovené suroviny či zabití několika nepřátel stejného druhu.

Na rozmanitém povrchu světa Tyrie se nachází nespočet příležitostí, jak si přilepšit body zkušeností pro další postup hlavního řetězce příběhového questu. Venkované a jiní, nevinní obyvatelé hvozdů mají starostí nad hlavu, a proto žádají dobrodruhy pohybující se kolem o výpomoc. Nejenže nemusíte algorytmicky sbírat questy, jelikož se vám zmíněný event aktivuje automaticky příchodem do dostatečné blízkosti, ale není pouze jediná cesta, jak se s problémem vypořádat.

Způsoby k uspokojení toho či onoho člověka se odvíjejí podle zasazení. Někde ochutnáváte kvalitu piva v kombinaci s taháním červů ze země v zahradách a pobíjením zlodějů, kteří prchají s kradeným sudem, jinde zase lovíte divočáky a pomáháte lovcům s opravou pastí a ošetřováním padlých. Odměnou je hráči drobné finanční ohodnocení a body zkušeností měnící se později v postup na vyšší level. Příjemným prvkem se také stává skutečnost, že k úspěšnému zdolání problému lze spolupracovat s ostatními hráči bez nutnosti být v partě.

Tyto eventy mají charakter jakési zpestřující příležitosti, v rámci které má hráč možnost posílit svou levelovu úroveň do potřebné meze, tedy k bezproblémovému postupu skrz hlavní questy zaznamenávající se na lištu hráčova příběhu. Ty probíhají pro změnu v instanci a jsou doprovázeny dialogy vystupujících postav. Příběhový charakter ovšem nemusí mít pouze dobrodružství v instancích. Určité jevy ve světě Tyria mohou být samy o sobě podloženy příběhovým kontextem, na jehož možnou existenci hráče hra vždy upozorní v případě vkročení na ono konkrétní místo a nabídne tak možnost dozvědět se o daném místě a proběhnuvších událostech bližší detaily.

Proti mocným není nikdo dostatečně vyzbrojen

Latinská citace v mezititulku by se dala stylizovat do koncepce soubojového systému hry. Pakliže jste byli zvyklí na jednotlivé role, jež se v rámci PvE obsahu zhostili vždy vybraní jedinci či postavy k tomu určené, v Guild Wars 2 nemají tyto aspekty přímé opodstatnění. Není rozhodnuto, kdo bude vykonávat roli tanka a nechávat do sebe mlátit moby, zatímco hráč s postavou určenou k léčení bude partě zachraňovat kejhák, než nepřítel padne díky snaze útočníků předbíhajícím se v prvních příčkách udílení zranění.

Týmový duch zkrátka ve hře platí o to víc a koncentrace v klíčových momentech jako zápasech s obzvlášť silnými monstry nespočívá pouze ve stále se opakující rotaci spellů, důležitá je poziční schopnost i duchapřítomné rozvržení stylu boje. Tato mechanika se dá kupodivu poměrně komplexně využít, a to zejména díky variabilní nabídce skillů v závislosti na druhu zbraně v hráčových rukách v kombinaci s libovolným přepínáním mezi primárním a sekundárním arzenálem dostupným od sedmého levelu.

Vskutku zajímavý prvek tak zaručuje množství kombinací, s jejichž využitím se vytrácí jednotvárnost soubojů.Pokud tak hráč drží například obouruční meč, má v nabídce jiné spelly než v případě obouručního palcátu nebo střelné zbraně. Samotné souboje tak vybízejí ke střídání zbraní a využívání rozdílných taktik, což se v případě týmové práce zdvojnásobuje.

Ke zkvalitnění soubojových umů postavy slouží odemykatelné skilly, respektive treat body, díky kterým si do svého panelu přidáte nové schopnosti ze skromného stromu.

Rychlý přístup

Než se hráč vypracuje na level 80, projde opravdu velkou škálu rozsáhlého světa, nicméně cestování je ve hře vyřešeno přijatelným způsobem, kdy se využívají waypointy, jež hráč před tím odkryl. Tím pádem se vytrácí někdy až úmorně zdlouhavé cesty, kdy jste ku příkladu zapomněli něco vyřídit ve městě, což mělo za následek zdržení formou návratu. Do požadované lokace se tak stačí pouhým kliknutím na mapě světa v mžiku dostat.

Podobně rychlý způsob nabízí i jedna z klíčových aktivit – PvP. Nezáleží na tom, jaké úrovně hráč doposud dosáhnul v rámci získávání zkušeností v PvE části, všichni bez rozdílu po připojení do PvP soubojů mají automaticky maximální dosažitelný level, tedy 80, včetně všech skillů. Účelem toho je zajistit rovnováhu mezi jednotlivými hráči, alespoň co do úrovně postavy.

Mnoho hráčů tak zpočátku hojně využije takzvané Hot Join hry, kde si z rozsáhlé nabídky her vyberou dle mapy a jiných kritérií své krátkodobé PvP působiště a vyzkoušejí si, jak to vlastně probíhá, dokud si nebudou jisti účastí v turnajích. Přechodem zpět z PvP sféry do levelovací PvE se vrátíte zpět na úroveň, kterou jste doposud nabyli.

Zlobivé technické jádro

Pakliže se nedostatky v obsahu nabízeném hrou hledají jen velmi těžce, po technické stránce se projevuje určitá nepřipravenost serverů. Těsně po jejich spuštění se spustila lavina nedočkavých a zároveň šťastlivých majitelů hry, kteří se v podstatě postarali o přeplnění serverů a pozastavení digitální distribuce očekávaného titulu. Na jednu stranu tento fakt hovoří o velkém zájmu zajišťujícím kladné body marketingového základu, na druhou stranu se ovšem projevuje nedostatečná příprava překvapených vývojářů. Přesto se vše pomalu začíná stabilizovat.

Pokud si v období jednotlivých beta testů hráči stěžovali na špatnou optimalizaci hry mající za následek pokles frame ratu v určitých oblastech pod únosnou mez, obavy nyní mohou jít stranou. Z beta verze se vyklubal přijatelně optimalizovaný titul, který se obstojně hýbá i na dnes již průměrném počítači. Přesto se ve hře objevují drobné bugy, především v oblasti technické, konkrétně textur. V závislosti na natočení kamery se totiž občas stane, že vidíte skrz tělo hrdiny blikající textury. V rámci opravného patche se tyto neduhy dají eliminovat.

Guild Wars 2 se zdá být prozatím nejlepším MMO tohoto roku. Uvidíme, jaký nástup zaznamená WoW datadisk Mists of Pandaria, ovšem originálním konceptem soubojového systému a formou plnění questů si hra získává zaslouženou pozornost. Žijící svět a velká spousta probíhajících událostí, na které mohou hráči odpovědět a ovlivnit jejich průběh, v kombinaci s vlastním příběhovým pozadím každého hrdiny, zajišťují pocit komplexnosti, přesto není hra nikterak nepřístupná pro nováčky. Absence měsíčních poplatků je pomyslnou špičkou ledovce.

Hodnocení: 90 %

• Klady: rozlehlý svět plný ovlivnitelných událostí, rychlé cestování, audiovizuální zpracování, absence měsíčních poplatků, variabilní soubojový systém, nenudící questování
  • Zápory: drobné bugy