RECENZE: Hra Příběhy z kostek skvěle posiluje komunikační schopnosti

15. 5. 2013

Byla nebyla jedna hra, jež sice těmito typicky pohádkovými slovy začíná, ale rozhodně nekončí v kategorii pro děti. Příběhy z kostek si může skládat téměř kdokoli, kdekoli a jakkoli. Zkrátka jedna velká fantazie.

Díky své velikosti se Příběhy z kostek vejdou i do kapsy, Foto: Petra Vlková, Fanzine.cz

Fakt, že ty nejrafinovanější věci bývají úplně jednoduché, zní na jednu stranu zcela logicky, na druhou to nepřestává člověka překvapovat. Vždyť má-li přece vzniknout něco ohromného a geniálního, musí se do toho nemálo vložit. Úsilí, materiál, všemožné kombinace a Bůh ví, co ještě. Nač si ale vykládat slovo jednoduchost zbytečně negativně a přistupovat k němu s pohrdáním. Ať již se to týká prakticky čehokoliv, pokud něco není složité, mnohé to zpravidla usnadní. A ruku na srdce, kdo si rád leccos neulehčí.

Příběhy z kostek, jež na český trh přivedla společnost Mindok, mohou co do jednoduchosti kráčet v čele her. Prakticky k nim člověk ani nepotřebuje pravidla, ač je hra také obsahuje. A to v listinné i piktografické formě. Beztak návod převážně poukazuje na to, že účastníci si mohou sami zvolit způsob, jakým budou hrát. Především tedy uvádí různé příklady možností.

Samotný název Příběhy z kostek není nijak zavádějící a přesně vystihuje dva důležité prvky hry – z čeho se skládá i hlavní pointu. Komponenty netvoří nic jiného než kostky a na jejich základě se pak účastníci pouští do vypravování.

V přesně padnoucí krabičce jich najdou hráči devět. Velikost standardní, barva bílá, ale pochopitelně se na nich nenachází čísla (respektive klasický počet puntíků). Na každé straně je vyrytý jeden obrázek, občas zvíře, občas věc. Někdy i nehmotná, tedy například oheň nebo duha.

Vesměs všechny symboly nepostrádají dostatečnou určitost a věrohodnost. Nehrozí tudíž větší riziko, že by účastníci tápali a nevěděli, co má daná kresba vlastně vyjadřovat. To ovšem neznamená, že se hráči musí striktně držet pouze přesných názvů. Padne-li na kostce například obrázek magnetu, jedinec klidně může dané slovo, a vlastně i korektní význam, zcela vynechat. Tedy třeba říct, že něco vyhodilo pojistky, či využít jakoukoli jinou asociaci.

Prakticky vše zde záleží na domluvě. Jestli se hodí všemi kostkami naráz, nebo postupně po jedné, jestli se budou hráči střídat až po dokončení příběhu, nebo už v jeho průběhu, kolik času se vyčlení na jeden obrázek, zdali se bude na příběh dál navazovat a takhle by se dalo pokračovat ještě dlouho. Fantazii se zde meze opravdu nekladou a o nedostatečné variabilitě nemůže být vůbec řeč. Jen co do kombinací hovoří obal o deseti milionech, což skutečně představuje dost širokou škálu variant.

Obrázky se nemusí během vyprávění nazývat pravými názvy

Příběhy z kostek mají doslova kapesní velikost, tudíž umožňují jednoduchý převoz i uskladnění. Obsahují jen jednu komponentu, a tedy je jednoduché pochopit pravidla i hru připravit. Jednoduše si jí člověk užije na cestách, či kdekoli jinde, jednoduše naláká někoho k partičce. Kupodivu však nemusí být tak úplně jednoduchý samotný princip hry. A to vytvořit z několika nesourodých obrázků pokud možno zajímavý příběh a dokázat ho i poutavě vyprávět.

Na první pohled se to zdá jako brnkačka. Ale hned při úvodní partii může snadno člověk zjistit, že jen s obtížemi hledá ta správná slova, že trvá dlouho, než přijde na to, jak a čím navázat, nebo naopak utne příběh až moc brzy a pak si zpětně říká, že to mohl vymyslet lépe.

Docela dobře se zde projevuje vyprávěcí talent, schopnost improvizovat, představivost a kreativita. Některý hráč může demonstrovat v praxi heslo co slovo, to perla, jiný produkovat pouze nudné a nijak nápadité historky. V každém případě si všichni účastníci výborně procvičí svou slovní zásobu a vyjadřovací dovednosti. Bez komunikace se Příběhy z kostek neobejdou, hráči jsou tudíž doslova nuceni neustále mluvit.

První kostku lze vybrat různými způsoby (křeček není součástí balení)

Kdo v reálu tuto zbraň (alias um rétoriky) ovládá, ten má často v mnoha záležitostech vyhráno. A Příběhy z kostek jsou nejen skvělá technická pomůcka, ale i hra pro každou příležitost.

Název hry: Příběhy z kostek (Rory´s Story Cubes)