RECENZE: Kiera Cass, Siréna: Oceán je plný tajemství, ale lásku nezná

3. 7. 2017

Kahlen se i s rodinou plaví za oceán. Brzy je však překvapí bouře provázená uhrančivou hudbou. Každého na palubě vláká píseň nádherných sirén do vln, kde utone. Jen dívku prosící o život Oceán zachrání, aby mu sloužila.

Stále populárnější americká spisovatelka Kiera Cassová potěšila milovníky literární young adult fantastiky zbrusu novým románem. Tentokrát sice nejde o dystopický romantický cyklus nazvaný Selekce (díky němuž získala největší proslulost), ale její ctitele jistě také potěší. Čtenáři (či možná spíše mladé čtenářky) konečně dostanou příležitost seznámit se s autorčiným debutovým svazkem urban fantasy, který si nechala vydat sama.

Vyprávění příhodně nazvané Siréna je jedním z aktuálně posledních vydaných také u nás. Líčí příběh zrození i nenadálého citového vzplanutí bytosti s tělem devatenáctileté dívky, téměř stoletou duší a smrtící písní v nitru. Během potopení výletní lodi se z vyděšené cestující stává nesmrtelná služebnice Oceánu (jejíž hlas nebo smích je dovoleno po celých sto let zaslechnout jen tomu smrtelníkovi, který má být obětován v jeho vodách).

Kiera Cassová

Narodila se v roce 1981 v Jižní Karolíně, kde i vyrůstala. Vystudovala historii na Radford University a nyní žije se svou rodinou v Blackburgu ve Virginii. Miluje tanec, knihy, natáčení videí, chlapecké kapely a jí nezdravé množství dortů. Naopak nemá ráda létání nebo saláty. Psaní používala jako terapii, ale přišla na to, že přesně chce dělat a na čem je závislá. Debutovala knihou Siréna (vydala samonákladem) a záhy následovala v Harper Teen trilogie Selekce (Selekce, Elita, První – příběhy Americy). Nyní pracuje na jejím rozšíření (Dcera – z pohledu Eadlyn, dcery Americy; The Untitled Fifth Book) nebo příbězích o dalších hrdinech série (Maxonovi, Aspenovi, Amberly, Marleen) – například antologie Šťastně až navěky.

Siréna láká smrtelníky do hlubin, až potká skutečnou lásku

Kahlen je devatenáctiletá dívka cestující s rodiči a bratry přes oceán. Jednoho večera ale všechny na palubě zaskočí déšť prosycený čarokrásnou melodií. Nadpozemská píseň každého svede ke skoku do rozbouřených vln. Mladá oběť však ještě není připravená na smrt. Za svou záchranu slíbí cokoli a Oceán jí přání splní. Výměnou za budoucí službu ji nenechá utonout. Na čas jí propůjčí nesmrtelnost a slíbí i šťastný život po dovršení lhůty.

Kiera Cassová - Siréna

Stačí jen, aby sto let jako siréna vábila bezejmenné (ale nutné) oběti do náruče milovaného Oceánu. Naštěstí Kahlen a její nové sestry podobná role nečeká příliš často. Vždy, než musejí opět zpívat, žijí na pevnině mezi smrtelníky. Čas od času se (zatímco předstírají, že jsou němé) stěhují na další místo, kde očekávají příští obětování. Každá z nich se s tragickým posláním i volným časem potýká jinak. Jednoho dne se ale všechno změní.

Truchlící němá Kahlen zkouší žít jako smrtelnice

Recenze Kiera Cassová Selekce

Kiera Cassová Selekce

Domácím fanouškům Kiery Cassové stačilo jen pár let si počkat a konečně dostali také oni příležitost užít si její debutovou knihu Siréna. Vypráví příběh dívky Kahlen, jež na moři záhy přišla o celou rodinu, a stejný osud čekal také ji. Děsivý, ale nádherný Oceán ale vyslyšel dívčinu touho po životě a zachránil ji. Od té chvíle slouží nesmrtelná kráska nevyzpytatelnému živlu a po boku sester láká smrtelníky jako čarokrásná siréna do mořských vod.

Na první pohled barbarské splácení vlastního bytí nejnovější sirénu velmi tíží. Bohužel je nezbytné (důvod není příliš vysvětlován) a soucitný Oceán se dívkách snaží ulehčit, co jde. Topení bezejmenných obětí ale ústřední postavu trápí s plynoucím časem stále více. Podobně jsou na tom i ostatní sirény, a proto se věnují činnostem, jež jim nejenom pomáhají trávit dlouhý čas od obětování k dalšímu, ale přináší také radost.

Recenze Kiera Cassová Elita

Kiera Cassová Elita

Zatímco Miaka doma ráda maluje, Elizabeth si užívá večírky a noční život prodchnutý touhou mužů oslněných jejím půvabem. Samotářská Aisling žije sama, přesto sestry vždy přivítá s pečeným dezertem. Třebaže proměněné dívky nemusejí jíst ani spát, rády si pochoutky i Morfeovo objetí užijí. Pouze ústřední postava se zabývá tím, co ještě silněji připomíná krušný úděl. Snaží se ztotožnit každou z obětí, které vláká do hlubin.

Ve chvíli, kdy nejoblíbenější siréně tajemného Oceánu do splnění závazku zbývají jen dvě desetiletí, žije Kahlen se sestrami blízko univerzitního kampusu. Těší ji blízkost obyčejných lidí i možnosti knihoven. Neměnnou existenci vedle smrtelníků však naruší překvapivá událost. Plachou dívku osloví neznámý mladík, jehož posléze neodradí její mlčení a neláká pouze její vzhled. Akinli je neobyčejný chlapec, který v nešťastné Kahlen probudí neobyčejné city.

Známé prostředí může překvapit neznámými tvory

Recenze Kiera Cassová První

Kahlen s kolegyněmi žije v realitě, jež se ničím podstatným neliší od světa, jak ho čtenáři znají z vlastní zkušenosti. Jediné, co je zde patrně jiné, je existence vnímajícího oceánu a jeho nádherných služebnic. Zatímco proměna hlavní postavy v nadpřirozenou bytost nastala téměř před stoletím, příběh jejího života líčený v knize se odehrává v nejžhavější současnosti. Z tohoto důvodu není třeba prostředí a další podrobnosti popisovat v přílišných detailech.

Zato proložit vyprávění zevrubnější charakteristikou vedlejších postav (sirén a Oceánu), nebo se na chvíli zastavit u jejich životů, by nebylo na škodu. Na druhou stranu je Siréna příběhem Kahlen a jako takový se zabývá hlavně jí. Některé detaily v knize se později v rozšířenější formě ukázaly na stránkách Selekce (oceánské šaty sirén). Na rozdíl od zmíněného cyklu však v knize Siréna není žádná protiváha k třpytivým cingrlátkům i lovestory.

Kiera Cassová Selekce 4 - Dcera

Třebaže svazek Kiery Cassové líčí zejména vztah jediné dívky a chlapce, kvůli Oceánem zakázaným citům je životu nebezpečný. Také proto je vyprávění proložené nečekanými událostmi či napínavými momenty. Láska hlavní dvojice i ošklivější podrobnosti služby jsou určeny dospívajícím čtenářům a líčeny zcela přístupně. Siréna je na kilometry vzdálená drsné akční fantasy, válečným příběhům nebo epickým bojům a globální apokalypse.

Naopak, autorčin debut se zabývá jen úzkou výsečí událostí, času i postav, navíc opomíjí některé zajímavé náměty a vysvětlení naznačených témat. I tak jde ale o celkem zábavnou i čtivou knihu. Autorčin debutový svazek je určen zejména dívčímu publiku a jako takový je nutné ho brát. Navíc je možné knihu považovat za chutnou jednohubku při vyhlížení dalšího příběhu z populární dystopické série.

Český název: Siréna. Název originálu: The Siren. Autor: Kiera Cassová. Překlad: Jindra Horynová. Nakladatel: CooBoo – Albatros Media, 2017. Počet stran: 320. Doporučená cena: 299 korun.

5