RECENZE knihy Alejandra Jodorowského Tanec reality

7. 6. 2020

Občas se u nás Jodorowskému, jinak světové legendě, věnoval blok nějakého toho filmového festivalu. Až roku 2011 se konečně začalo jeho komiksové tvorbě věnovat nakladatelství Crew. To otevřelo cestu tomu, aby mohl být v Malvernu představen roku 2015 první knihou – dialogem o jeho terapeutické metodě zvané Psychomagie. Následně konečně jako autor divadelních her sbírkou Nekonečný tyátr a na začátku letošního roku konečně první beletristickou prózou, příběhem svých předků Kdeže ptáče nejlíp pěje. Mezi beletrií, skutečnou autobiografií a pokračováním Psychomagie pak osciluje nejnovější kus skládačky, psychomagická autobiografie Tanec reality.

Jodorowsky se narodil v Tocopille, přístavním chilském městečku, jehož název prý etymologicky vychází ze slov pro dvojitý posvátný čtverec a pro ďábla. Hned na první stránce své autobiografie čtenáře upozorňuje na nápadnou podobnost takového spojení s tarotovou kartou (ehm, město také mimochodem leží na dvaadvacáté rovnoběžce a Tarot má dvacet dva velkých arkán). A pokračuje dále. Líčí své dětství v Tocopille i bohémské umělecké roky v hlavním městě, éru pantomimy a divadla v Paříži a v Mexiku, a vše jako by mělo ilustrovat jediné: jeho magickou cestu životem a zkušenosti, jež jako by nemohly vyklíčit v nic jiného než v Psychomagii.

Alejandro Jodorowsky
Alejandra Jodorowského můžeme bez zardění považovat po Pinochetovi a Nerudovi za nejznámějšího Chilana světa (samozřejmě se o třetí místo dělí s Fernardem Gonzálezem). I proto se nikdo v Evropě nemůže dohodnout, zda jej psát jako Alejandro, nebo Alexandro. Na filmové scéně proslul především legendárními půlnočními filmy Krtek a Svatá hora, svět komiksu pak dobyl Incalem, Kastou metabaronů, Andělskými drápky
či Šílenou ze Sacré-Coeur. Svět divadla dobyl efemérními akty Panického hnutí, svět terapie jako zakladatel Psychomagie. Další světy jinými způsoby.

Zdá se, že Malvern po Tanci reality nesáhl po Kdeže ptáče nejlíp pěje náhodou. Druhá jmenovaná kniha beletrizujícím způsobem popisuje Jodorowského kořeny, putování, zázraky a útrapy jeho předků a končí momentem Alejandrova početí. Právě v tomto momentě začíná Tanec reality. Ačkoli napsal autor obě knihy v rozmezí devíti let, dala by se mezi nimi načrtnout nejedna navazující linie.

Přesto se od sebe obě liší především zpracováním. Kde prvá představuje mytologickou genealogii, hrdinskou ságu založenou na rodokmenu, Tanec reality prezentuje autor jako psychomagickou autobiografii a snaží se v ní tentokráte údajně popisovat svůj skutečný příběh.

Ale protože Jodorowského již známe, víme, co to od něj znamená: Vidět symboly, magii a znamení osudu ve všem, co se mu přihodilo. Zpětně tak, což prezentuje jako jednu ze svých terapeutických metod, analyzuje a vykládá vše, čím prochází. Od dlouhých popisů pokroucených vztahů s rodiči a jejich vlivu na vše, co Jodorowský v životě udělal, přes dedukci, že když jako malý choval lva, vstřebal jeho sílu, a přes způsobení záplavy umírajících sardinek a pochopení toho, že zlo pro jednoho bývá dobrem pro druhého, až po výklad shoření rodného domu jako pokynu k odchodu z vlasti.

Ačkoli se může zdát, že mnohé popisované příběhy nám dávají možnost nově uchopit některá z Jodorowského děl, teprve za polovinou Tance reality pochopíme, proč nás autor na tuhle odyseu svým životem vzal a proč ji pojmenoval Psychomagická autobiografie. Vše slouží víceméně jen jako předehra, jako vytvoření bohatých kulis k vysvětlení psychomagie. Svou terapeutickou metodu tak zde prohlubuje do plastického modelu s kořeny ve všech chybách a slepých uličkách, kterými jej život vedl, a potvrzuje nespočtem úspěšných příkladů. Ano, nad mnohými můžeme jen kroutit hlavou, nad některými nám poklesne brada, ale nad spoustou z nich můžeme jen uznale přikyvovat. Chce-li někdo podpořit vlastní teorii tvrzením, že k tomu celý jeho život směřoval, Jodorowsky mu dal v Tanci reality návod.

Pravda není na konci cestyje to součet všech činů, které je třeba vykonat při jejím hledání

Kromě možnosti přehodnotit vnímání některých autorových děl tak hlavní síla spočívá v expanzi chápání psychomagie. Čtenář ale nebude nad stránkami knihy jen hloubat, ale mnohdy jej autor pobaví. Především ve chvíli, kdy předvádí, jak pracovat s vlastní představivostí a jak ji rozpínat, čtenáři hrozí nad autorovými šílenými nápady výbuchy smíchu. Máte tu vše, co chcete, od tanku zamilovaného do baletky přes Venuši Mélskou s chapadly až po rabíny bouřící se proti mesiáši přicházejícímu ve formě vepře. Úlevná a velice příjemná část.

Má-li pak kniha vrhat nové světlo na jiná Jodorowského díla, nejvíce se dotýká předchozí knihy Kdeže ptáče nejlíp pěje. Čtenář zjišťuje, jaká je skutečnost (skutečnost?) za některými prezentovanými příběhy, a uvědomuje si, jak autor pracoval s mýtem jako výkladem příhody. V některých případech ale otevírá otázky o spisovatelově upřímnosti – kde zde prezentuje sex s lesbou pod záminkou lékařské operace jako svou snahu pomoci jí, v Ptáčeti prezentoval totožnou příhodu jako něco, co udělal jeho otec, a za čímž nebyla než démonická lstivost a bezohledné zneužití. Jak to tedy bylo? Nepopisoval nakonec v Ptáčeti vlastní zvrácený akt, ale jen nemá žaludek na to, říci ona obvinění sám o sobě? Hraje s námi autor tentokrát vvážně upřímně?

Z Jodorowského se v Malvernu se Štormovou grafickou úpravou stává velice příjemná edice. Změna na postu překladatele a korektora oproti Ptáčeti (tentokráte Miroslav Jindra/Hana Lunidaková) pak přinesla libou redukci jazykových nedbalostí (trochu i smutnou redukci stylistické bohatosti, ale pro mou neznalost originálů nevím, zda není jiný rejstřík již ve španělštině), ač bych ocenil dodržování stejného překladu jmen postav (Toni Mrkev vs. Tóny Mrkvička). A stejně jako v předchozích Jodorowského knihách vydaných u Malvernu je i Tanec reality trefou do černého. Na stránkách nakladatele už v připravovaných můžeme vidět Metagenealogii. Nezbývá než doufat, že se Jodorowskému zadaří i komerčně, a budeme v objevování jeho literárních kusů skutečně moci pokračovat.

Originální název: La danza de la realidad
Český název: Tanec reality
Autor: Alejandro Jodorowsky