RECENZE knihy: František Kotleta, SPAD – Řádně brutální česká dystopie

10. 1. 2017

Hostinský Michálek si v postapokalyptické Praze nebere při jednání s fanatiky servítky. Naopak. Obratem jim věnuje nějakou tu kulku, což je dobrá prevence. Zvlášť, když mu do baráku vtrhne umírající kámoš s naštvanými žoldáky v patách.

Loňský předvánoční čas zpříjemnil milovníkům drsné literární fantastiky, kromě jiných spisovatelů, také František Kotleta. Jeden z nejplodnějších (a v některých ohledech i nejoriginálnějších) tuzemských autorů současnosti udělal fanouškům v roce 2016 již podruhé radost zbrusu novým a tentokrát nadmíru chmurným vyprávěním. Po letní démonské jízdě v knize Velké problémy v Malém Vietnam si čtenáři užijí výlet do naší stověžaté matičky měst, ale až roku 2050.

Surově bezútěšný román SPAD zavede ctitele Kotletovy tvorby do nepříliš vzdálené (a snad až mrazivě uvěřitelné) budoucnosti. Po poslední nevyhrané válce zbývá na území České republiky a přilehlých států jen pár míst vhodných k životu. Jedním z nich je bývalé hlavní město Česka, na jehož periferii si válečný veterán David Michálek s několika druhy ve zbrani obsadil prima ruinu a prodával drinky i leccos dalšího. Než jej dohonila minulost.

František Kotleta

Je autorem poměrně tajemným. Civilním povoláním je řezník a narodil se v Bruntále roku 1981. Jeho matka prý byla tanečnice, gymnastka i agentka CIA, jeho otcem snad Michail Gorbačov. Od matčina útěku do Polska v jeho šesti vyrůstal sám, dva roky měl vinou záměny identit strávit ve věznici Heřmanice. Výsledkem duševních šrámů je i jeho debutová trilogie Bratrstvo krve s prequelem Vlci, stejně akční román Perunova krev, sbírka povídek Příliš dlouhá swingers party s navazující novelou Velké problémy v Malém Vietnamu, téměř komiksoví Lovci či ze stejné doby (jen temnější budoucnosti) román SPAD.

Cesta k osvobození v tempu apokalypsy

Bývalý plukovník David Michálek si v troskách Prahy zřídil fajn živnost. V hospodě na hranicích smrtící Zóny (a široko daleko jediné civilizace) se mu poměrně daří. Až na občasné návštěvy polonahých fanatiků. To se ale změní v okamžiku, kdy stárnoucího veterána u partičky karet překvapí krvácející přítel. Žádá o pomoc se splátkou dluhu a v patách má bývalé spojence. Němci slídí po generálově zásilce, která se ale zatoulala a skončila u šíleného vůdce Zóny.

František Kotleta - SPAD

Naštěstí jsou Michálkovi lidé třída. Za pár hodin a tisíce vystřelených nábojnic později jsou zpátky doma – včetně guvernérova balíčku. Žolíkovy krysy ale na rozpadající se dům pořádají sebevražedné útoky a veteránům ubývají lidé i kulky. Nezbývá jim, než podnik nechat ohni. A to je jen první z přesunů českých veteránů, protože na cestě za bývalým šéfem skrz radioaktivní divočinu a sutiny se jim neposedná zásilka pořád ztrácí. Spadeno na ni mají navíc i mnozí další.

Ponurou budoucností k vítězství či smrti

frantisek kotleta_velke problemy v malem vietnamu

Nejnovější kniha Františka Kotlety se odehrává po čtvrté světové válce, která zničila většinu Země. Lidé přežívají mezi sutinami v radioaktivní Pustině zbrázděné krátery po atomovkách, v lepším případě se jim daří uchovávat zbytky civilizace. Jedním z takových míst je i Praha, do níž se vrací David Michálek s přáteli. Zahrabe se v lukrativním pohostinském zařízení, kde získávají kontraband i kontakty mezi zdejší smetánkou (otrokáři, četníky nebo politiky).

Jenomže nechat samorostlého hrdinu od Istanbulu a jeho přátele zestárnout u pípy by byla škoda. Po demonstraci jejich schopností (přes nezbytně cynický přístup k životům cizáků) je patrné, že se znudění vojáčci budou muset vydat na cestu bez návratu, aby splnili kámošovo poslední přání. Vypraví se do Brna za bývalým šéfem, co jim všem zachránil zadky a teď čeká na odbojný sexy balíček. Který jim ovšem vezme roha a cíl je rázem v nedohlednu.

František Kotleta - Vlci

Naštěstí po cestě sbírají bývalé kolegy, kteří se po vzoru Sedmi statečných (jimiž se možná autor nechal v lecčems inspirovat) nechají přemluvit ke smrtícímu dobrodružství. Opustí vše a vydají se s Michálkovými bijci do radioaktivní Pustiny. Na střídačku se utkávají s vražednými konkurenty, náboženskými fanatiky či kanibaly, zatímco průběžně nalézají a zase přicházejí o generálovu zásilku. Přese všechny nástrahy, ztráty či objevení potenciálních spojenců se dostanou do Nové Moskvy i dál.

Jenže všude, kam se vrtnou, je ale čeká jen další porce léček, úkladů a překvapení, což se opakuje až téměř do poslední stránky. Díky tomu je SPAD stejně akční, napínavý, krvavý, brutální a zábavný jako všichni jeho předchůdci. Jediné, co v autorově nejnovějším románu, ve srovnání s předchozími svazky chybí, je obvykle všudypřítomný sex. A vůbec to nevadí!

Kotletovy experimenty a styl jsou stále in

Populární, nápaditý a plodný autor tuzemské fantastiky, František Kotleta, se za přibližně šest let pochlubil již deseti vydanými svazky. Téměř všechny jsou akčním tobogánem vulgarismů, drsných i popkulturních hlášek, napětí a překvapení, ale také sexu či všemožných tělních tekutin. Proto je snad možné ohlédnout se za spisovatelovou tvůrčí mnohostranností týkající se žánrů nebo prostředí jeho příběhů.

V debutovém románu Hustej nářez z roku 2010 (a celé trilogii Bratrstvo krve) stvořil temný divoký svět z pomezí upíří fantasy i emzácké sci-fi a později následoval i prequelem trilogie Vlci v žánru historizující fantasy z období stěhování národů. Záhy po Bratrstvu následovala stejně akční i erotikou říznutá románová dilogie městské fantasy s akcentem na slovanskou mytologii Perunova krev.

Brzy nato také úvodní díl volného cyklu paranormálních detektivek v žánru městské fantasy (poprvé netradičně povídkově) nazvaného Příliš dlouhá swingers party. Ten se zanedlouho obdobně dočkal pokračování v knize Velké problémy v Malém Vietnamu, jež se vrací k jednotnému příběhu autorových vyprávění a odvrací se od pornografického ladění, což ale dost možná přispívá ke skutečnosti, že je pro leckoho ještě lepší než prvotní antologie.

V autorově biografii se objevují také prozatím samostatné knihy, jež spolu mají mnoho prvků společných a zároveň se odlišují od ostatních autorových děl. Obě se odehrávají v neradostné budoucnosti roku 2050, avšak v odlišných realitách. Zatímco první ve svazku Lovci je růžovější a v Praze spolu jen bojují geneticky upravení policisté a zločinci, ve druhé se odehrává nadmíru ponurý román SPAD z prostředí po světové apokalypse.

Postapo svět a text se super obálkou

Bruntálský řezník František Kotleta potěšil svým nejnovějším literárním počinem ctitele literárního braku i adrenalinu, akční jízdy či krvavé brutality naprosto vrchovatě. Čtenáři si užijí záplavu autorových šťavnatých výrazů, vtipných hlášek a vůbec se znovu přesvědčí, že si s klidným srdcem bere do úst cokoli i kohokoli. Jak jsou jeho fanoušci zvyklí, postavy nejdou pro ránu daleko, s ničím se příliš nemažou a vinou nelítostného prostředí mají prsty na spouštích ještě o poznání lehčí.

Stejně jak tomu bylo skvělým zvykem v předchozích svazcích (zejména v paranormálním detektivním cyklu), i tentokrát koresponduje knižní obálka s textem uvnitř a Kotletovi ctitelé si jediným pohledem udělají představu o tom, co je v románu čeká. Maník s křáplou plynovou maskou, hustým arzenálem na zádech a ohníčkem v dlani působí tísnivě přesně tak, jak si zdejší černočerná budoucnost zaslouží.

Ve srovnání s většinou autorových knih (zejména s Příliš dlouhou swingers party) je zde o poznání méně erotiky nebo sexu, ale o to více se autor realizoval v popisování děsivého prostředí, krvavých soubojů i bojových scén a plejády nejrůznějších zbraní. Román je navíc propracovanější, konzistentnější a působí vyzráleji, než leckterý předchozí svazek. Máloco je zde samoúčelné, a přestože vyrovnaný příběh líčí relativně krátkou cestu, jednotlivé zápletky mají a plní svůj účel, nenudí, často i mile překvapí.

Autor píše osobitě a skutečně lehce, takže čtenáři, kteří přijmou jeho styl, se opravdu pobaví a temnou budoucnost si bezezbytku užijí, protože v knize je všeho tak akorát. Nic zde nepřebývá a nic, co čtenáři v Kotletových knihách očekávají, nechybí. Také z tohoto důvodu možná někteří fanoušci dojdou k názoru, že SPAD patří k nejlepším autorovým  příběhům.

Český název: SPAD. Autor: František Kotleta.  Nakladatel: Epocha (edice Fantastická Epocha) 2016. Počet stran: 320. Doporučená cena: 299, e-shop Epocha 224 korun.

0