RECENZE knihy: Lenka Dostálová, Dcery světla a temnoty – Démon stínů

7. 8. 2017

Sára i Lea žijí v dětském domově a problémům čelí společně. Sára ale odejde k pěstounce a dozví se, že vládne čarodějnou mocí. Zatímco Lea nic netuší, její sestra proniká do tajů magie i tajemství démonů. Jejich osudy jsou však nerozlučně spjaté.

Dnešní obliba young adult literární fantastiky stále trvá a není příliš velký rozdíl v tom, zda se jedná o novinky zahraniční, nebo svazky domácí. Snad jen v tom, že se tuzemské žánrové knihy v knihkupectvích objevují mnohem řidčeji. Jednou ze světlých výjimek je vyprávění nazvané Démon stínů, úvodní díl série Dcery světla a temnoty, která jistě potěší všechny dospívající milovníky (možná spíše milovnice) klasické i urban fantasy.

Nejnovější příběh z pera talentované autorky, Lenky Dostálové, před nedávnem potěšil ctitele její tvorby, i fantastiky obecně. V první knize nové literární série je seznámila hned s dvojicí statečných, prostořekých a svéhlavých dospívajících hrdinek – Sárou a Leou. Obě dívky čeká nejenom řada zkoušek a smrtících nebezpečí, ale také lecjaké překvapení. Ani jedna totiž není takovou, jakou se na první pohled zdá.

Lenka Dostálová

Narodila se v březnu roku 1992 v Jičíně, vystudovala Českou lesnickou akademii v Trutnově a Českou zemědělskou univerzitu v Praze, obor Speciální chovy. Jakmile se naučila číst, stala se vášnivou čtenářkou a sama začala tvořit. První napsala ve třinácti a vydaným debutem se roku 2016 stal první díl série Projekt Alfa s podtitulem V pasti). Zhruba po půl roce následoval úvodní svazek jiného cyklu – Dcery světla a temnoty, tentokrát s podtitulem Démon stínů. Autorka žije a pracuje v zemědělském podniku a na rodinném statku. Zabývá se i četbou, tancem a péčí o zvířata.

Odvážné sestry čelí magii i démonům a zachraňují svět

Šestnáctiletá dvojčata Sára a Lea osiřela již v raném dětství. Od tragické ztráty poklidně žijí v dětském domově pod dohledem vychovatelky Alice Pormoglové. Do chvíle, kdy se modrooká Sára dozví, že by se jí někdo rád ujal. Zatímco se tahle odpovědná brunetka snaží využít příležitosti u laskavé paní Dosenové, její sestra se vyrovnává s dosud nepoznanou samotou i dalšími trably. Kdosi Leu pronásleduje a vůbec se kolem ní začínají dít neobvyklé věci. Jenže ani její dvojče není ušetřeno nevídaných překvapení.

Lenka Dostálová - Dcery svěetla a temnoty - Démon stínů

Sára se dozvídá pravdu o matce a začíná se učit, jak zděděnou magii ovládnout. Když pod vedením přitažlivého strážce Lukáše proniká do tajů svých čarodějných schopností, pokouší se Leu před tajemným světem chránit nevědomostí. Tu však Sářina odtažitost trápí a vrhá do náruče smrtícím nepřátelům, před kterými se ji modrooká sestra pokouší skrýt. Útok démonů však je jen první z řady nebezpečných událostí, jimž se dvojčata snaží zabránit. Podařit by se jim to ale mohlo jen ruku v ruce, přestože se je vše snaží rozdělit.

Dvojčata přinášejí dvojí naději i dvojnásobné překvapení

Nadějná tuzemská autorka Lenka Dostálová představila čtenářům v prvním dílu svého nového cyklu (o magií poznamenaných a částečně i políbených dvojčatech) zajímavé, někdy také dost zábavné hlavní postavy. Sestry Lea a Sára mohou těžit z několika benefitů, kterými je duchovní matka vybavila.

Dospívajícím ctitelům literární fantastiky jsou veskrze blízké díky věku, díky čemuž se s dívkami rychle ztotožní a chápou jejich problémy i emoce. K porozumění jistě přispívá také skutečnost, že autorka je spisovatelkou domácí, proto vychází ze čtenářům povědomých kulturních i sociálních kořenů. Obdobné pozitivum by z téhož důvodu mohlo být také prostředí, v němž se vyprávění odehrává (alespoň v jedné z dějových linií).

V příběhu však není příliš zdůrazněné (jako například v žánrové sérii Kladivo na čaroděje, jejíž děj se odehrává povětšinou v ulicích Prahy i dalších měst). Je však možné, že se intenzivněji projeví v některém z příštích svazků. Zatím ale není místní nebo časové zasazení jasně patrné. Jak bylo zmíněno výše, zvolila si Lenka Dostálová jako ústřední postavy sestry – dvojčata, což byl zajímavý a originální nápad.

Autorka se nevyhnula předpokládanému klišé sesterských vztahů, ale protože si zároveň některý z charakterů vybrat musela nemusí si to vyčítat. V příběhu tak účinkují dívky tak odlišné, jako oheň a voda. Sára je zásadová, spolehlivá a Lea je naopak vzpurná, problémová. Obě jsou ale odvážné i loajální (nejen vůči sobě navzájem), proto se nezaleknou žádné výzvy a lehce se vrhnou do boje s temnotou.

Příběh ze současnosti se mění ve fantasy jízdu

Z románu, který nejprve vypadal jako krotké vyprávění z přítomnosti s omezeným počtem postav a obvyklou proměnou laika v mága s občasným vyrušením zlobivými démony, se stává mnohovrstevný epický příběh. Zpočátku se čtenáři přirozeně musejí seznámit s hlavními postavami a lehounce i s jejich minulostí, aby mohli pomalu zjišťovat, že je zde jen máloco a málokdo tím, čím nebo kým se v úvodu zdál být.

Mění se však nejenom jednotlivé postavy, jejich charaktery i pohnutky, ale s přechodem z jednoho prostředí do jiného se promění také celé vyprávění. Jako by se úkrok ze střízlivého dneška do jiné reality stal znamením pro změnu v rozvitou hrdinskou klasiku. Téměř exponenciálně přibývá i stále zajímavějších postav, z nichž ne všechny jsou kladné a leckterá z nich hází dívkám pod nohy pěkně velké klády.

Kromě záporných či až příliš zásadových hrdinů, jejich vývoje a měnících se poměrů k hlavní dvojici, potěší také možné románky Sáry a Ley. Přestože i ty jsou dost komplikované (nebo možná právě proto). Čtenáře navíc ještě čeká poměrně zajímavá magie, jež v příběhu hraje podstatnou roli a nejspíš ještě neřekla poslední slovo. Co milovníky bitevní vřavy a krve jednoznačně potěší je fakt, že se mohou připravit na řádku magických i běžných soubojů, ale také zápasů o budoucnost světa.

Ať jde o napínavá magická utkání nebo dramatické střety celých vojsk. Navzdory jen téměř tří set stránkovému rozsahu se ctitelé fantasy vyprávění dočkají nejen epického vyvrcholení a důstojného uzavření prvního dílu, ale také lákavých náznaků pro pokračování série.  Dcery světla a temnoty jsou zábavným čtením nejen v letních dnech a nejen pro dospívající čtenáře.

Český název: Dcery světla a temnoty. Autor: Lenka Dostálová. Nakladatel: Fragment, 2016. Počet stran: 288. Doporučená cena: 299, zlevněno e-shop – od 239 korun.

5