RECENZE knihy: Otomar Dvořák – Sekera Strážců, Putování za vykoupením

13. 2. 2017

Sníh padající do Údolí těší Jana, avšak jeho otci dělá starosti. Zejména v tomto čase musí Strážce vyrazit do lesů, aby chránil zdejší obyvatele. O jeho poslání ale nemá chlapec ani vesničané ponětí. Dokud neznalý Jan vše tragicky nezmění.

Zatím posledním románem Otomara Dvořáka, tuzemského autora zaměřujícího se často na témata přírodních a historických záhad či fantastické náměty, se stalo působivé vyprávění v nejlepší erbenovské tradici.  Kniha příznačně nazvaná Sekera Strážců se žánrově pohybuje na pomezí fantasy, pohádky či mýtu a jako literární zpodobnění domácího folklóru čtenáři představuje nejen kouzelné bytosti (polednice, jezinky nebo vodníky) či obřady a tradice.

Příběh o Janovi (synovi posledního Velkého Strážce) a jeho putování za odpuštěním a nápravou mladické nerozvážnosti odvádí chlapce daleko od domova ve skrytém Údolí. Cestu mu kříží nepřetržitý proud zkoušek a překážek, jež testují jeho odvahu, víru i odhodlání a mohou zachránit nebo zničit všechny jeho blízké. Na výpravě ho naštěstí doprovází svérázný moudrý skřítek, který je navzdory své velikosti nedocenitelným pomocníkem.

Otomar Dvořák

Narodil se roku 1951 v Žebráku a na FAMU vystudoval scenáristiku. Vystřídal mnoho povolání (uklízeč, dělník, herec či novinář) a nyní se živí psaním (též pseudonym Paul O. Courtier – westerny či conanovské romány a Ben Edair). Na kontě má divadelní hry, TV scénáře, literaturu faktu (Tajemné stíny lesů či Nebeská stavidla se otevřela), v časopisech Ikarie a Pevnost fantasy nebo hororové povídky. Po několika letech se dočkal vydání románu Sekera strážců a napsal i fantasy pro děti (Kouzelný meč Abaddon) nebo antologii Mrtvý luh. Oženil se s výtvarnicí Evou Zajícovou, má tři děti a osm vnuků. Zabývá se též astronomií, historií, archeologií, cestováním nebo záhadami.

Cesta k očištění vede skrze utrpení i lásku

První sněhové vločky, jež začínají pokrývat ztracené Údolí, dělají radost dětem i téměř dospělému Janovi. Nikoli však jeho otci, protože Strážce musí právě tehdy vyrazit do lesní temnoty a chránit tamní vesničany. O jeho skutečném poslání však nemají ani oni ani mladík tušení. Až do chvíle, kdy ve vypjaté chvíli Jan poruší daný slib. Místo aby otci pomohl, způsobí nehodu, jež má dalekosáhlé následky.

Otomar Dvořák - Sekera Strážců

Nyní musí Strážcův syn odčinit svou chybu a vydat se až do Severních hor. Tam se ukrývá netvor, který chce zničit nejenom skryté Údolí, ale vše vůkol. Přemoci ho může jen provinilý chlapec, ale nejprve musí přestát strázně putování a útoky na tělo i duši. Naštěstí však na těžký úkol není zcela sám. Myšlenkami jej provází babička, rady i pomocnou ruku poskytuje maličký prostořeký Gnóm a čistou láskou ho chrání Modroočka. Jenže to nemusí stačit.

Než chlapec dospěje, čelí strachu a pokušení

Mnohostranný autor populárně naučné literatury i čisté beletrie, Otomar Dvořák, se v románu Sekera strážců pustil do vyprávění, jež na první pohled může připomínat klasickou pohádku. Mladík na prahu dospělosti se musí vypořádat s nesnázemi pro jeho věk typickými i těmi neobvyklejšími (vztahem k otci a jeho poslání nebo k opačnému pohlaví, k domovu i sobě samému) a pokud by jim čelil samostatně, asi by nebylo o čem psát.

Otomar Dvořák - Mrtvý luh

Jejich spojení a rozhodnutí Janových opatrovníků vyústí v děsivou tragédii, která změní život hlavnímu hrdinovi i jeho drahým. Na vině však nejsou pouze lidé, ale také okolnosti (autorova vůle), jež se spikly proti nim (kdyby se chlapec držel příkazů, neměl plnou hlavu dobrodružství a tak dobré srdce, kdyby ho otec s babičkou tolik nemilovali a byli k němu upřímnější).

Tak či tak, chlapec se v jediném smutném okamžiku stává Hrdinou a na jeho bedra padá tíha odpovědnosti za všechny v Údolí. Není čas (se) litovat a Jan se vydává na cestu do neznáma, aby našel a porazil Zlo. Vyzbrojen je pár buchtami (posilujícími bylinkami) a k ruce (do kapsy) získá smířeného pomocníka (s červenou čepičkou a zásobou prastarých znalostí), bez něhož by těžko překonal i jen hranice Údolí, a jehož rady si bere k srdci jen většinou.

V širém Světě spatřuje netušené i nečekané, potkává spojence a nepřátele (obvykle není ihned jasné, kým dotyčný/á je) ze společenství lidí i nadpřirozených bytostí, odhaluje klam a ryzí city, získává moudrost i charakter a během měnících se ročních období dospívá v muže i Strážce Sekery. Ovšem ani v Údolí nezůstává vše při starém a Modroočka, Janova první a pravá Láska, se mu po delším čekání vydává na pomoc po své Cestě, která není o nic méně nebezpečná či děsivá než jeho.

Pouť za osudem není jen smrtící či úmorná

Jak je patrné, Sekera Strážců má s pohádkami leccos společného, ale přirozeně nejde o současné prefabrikáty, v něž byla většina původních pohádek přetavena a kvůli čemuž působivé příběhy klasiků ztratily ostré hrany provinění a trestů, obětí i odměn či hrůzné temnoty za okny. Staly se bezrozměrnými vyprávěnkami s unifikovaným šťastným koncem. Nic proti happyendům, současné děti vyrůstají ve zcela odlišné realitě, než adresáti původních výchovných příběhů, a nejspíše potřebují trochu bezpečnější vyprávění.

otomar-dvorak-conan-acheronska-dyka

Snad právě díky tomu si ale podobné hororově laděné příběhy a dramatičtější i temnější zápletky náležitě užívají a zejména takovým čtenářům je román určen. Těm, kdo se rádi začtou do vyprávění prodchnutého starobylou přírodní magií, ocení autorův pozoruhodný smysl pro detail i atmosféru a jeho působivý literární jazyk, pobaví se průpovídkami Gnómova mentora, starého Kručinky i naivními kontakty se ženami a jinými nebezpečnými tvory.

Ctitelé autora Otomara Dvořáka i pohádkově laděných vyprávění si užijí střetnutí s vojáky diktátorského krále, s obry a draky, ale pobaví se i během Janových prvních setkáních s magií a nebezpečím, protože si jeho i další poměrně archetypální postavy brzy oblíbí či znelíbí (fakt, že jejich činy jsou víceméně dané jim vůbec nevadí). Román je čtivý, úměrně ději nabitý akcí, občas celkem hrůzostrašný, jindy napínavý či vtipný až ironický a celý (od postav po jazyk) je sympaticky povědomý, protože vychází z nejpůvodnějších domácích nejen žánrových tradic i námětů.

Název: Sekera strážců. Autor: Otomar Dvořák. Nakladatel: Černý Drak, 2016. Počet stran: 338. Doporučená cena: 212, e-shop Žít s přírodou 162 korun.

0