RECENZE: Maniak. Z Elijaha Wooda se vyklubal vraždící psychopat

Nela Christovová

Nela Christovová

5. 2. 2013

Dokážete si představit roztomiloučkého Elijaha Wooda jako masového vraha se zálibou ve skalpování nevinných obětí? Režisér hororu Maniak se pokusil ho z něj vytvořit a výsledek je opravdu překvapivý.

Pokud vám název Maniak připadá povědomý, pak jste se už pravděpodobně někdy setkali s kultovním hororem z roku 1980. Francouzský režisér Franck Khalfoun loni natočil remake tohoto filmového díla a pojal ho dost svérázně. Rozhodně se tedy nesetkáme s pouhou kopií něčeho už viděného, naopak se díky originálnímu ztvárnění přeneseme do zcela nové perspektivy.

Režisér Franck Khalfoun nepatří zrovna mezi hollywoodskou smetánku, čemuž odpovídá i jeho poněkud chudší filmografie. Jeho dosud největším počinem byl zřejmě béčkový horor P2, vyprávějící příběh o poslední štědrovečerní večeři ambiciózní manažerky. A slávu mu nezajistil ani krimithriller Neodvratná pomsta s Harveym Keitelem a Cubou Goodingem Jr. v hlavních rolích. To se ale možná změní s jeho nejnovějším počinem.

Málokdy se totiž dočkáme toho, že by byl snímek od úvodní scény až téměř do konce natočen čistě z pohledu hlavního hrdiny. A zejména horory díky téhle technice nabývají na autentičnosti, protože jednoduše vidíme vrahovýma očima. Vidíme jeho ruce, jak svírají nůž, víme, kam se dívá, když chce zaútočit, a téměř můžeme číst jeho myšlenky. Zkrátka a dobře, technika pro psychologický horor jak dělaná.

A jak napovídá název, tenhle film je hodně o lidské psychologii. Frank ztvárněný Elijahem Woodem je typickým maniakem, který si v dětství prošel psychickým týráním. A jak už to u tohoto typu příběhu bývá, svoje komplexy si léčí v dospělosti poněkud nestandardně. Frank totiž vraždí vytipované ženy, jejichž skalpy si pak jako morbidní suvenýr vystaví doma. A tak to jde do té doby, než se seznámí s fotografkou Annou (Nora Arnezeder), kterou dokonce ani nechce zabít.

Nový Maniak nejde ve šlépějích originálu

Během jednoduché zápletky se ale nedočkáme žádných zásadních zvratů nebo odhalení. Fanoušci hororu, kteří viděli i původního Maniaka, budou možná zklamaní. Děj, osekaný na minimum, se liší od originálu. A vlastně je těžké vůbec hovořit o nějakém ději, protože film působí, jako by si tvůrci teprve v půlce vzpomněli, že by měl mít Maniak nějaký příběh. Jenže už se jim to nepodařilo dohnat. Ani Frank už není ten oplácaný majitel bytovky ve středním věku. Ale! Teď je z něj plachý mladík s velkýma očima, který už od pohledu působí jako masový vrah, a každý jeho zvrhlý mentální pochod mu proto není těžké uvěřit.

Spousta důležitých detailů, které utvářejí Frankův charakter, zůstává jen naznačena. To je případ třeba jeho impotence, které si bez znalosti předlohy možná ani nevšimnete. Ano, Frank se chová jako psychopat a skvělá vizuální stránka využívající ruční kameru a rozostření tomu odpovídá.

V Maniakově světě se prolíná skutečnost s halucinacemi. Zdroj: H.C.E.

Jenže pravá psychologická podstata jeho vraždění zůstává jenom naznačena a spíš působí jako umělá vycpávka mezi vším tím vyvražďováním. Maniak ale není klasický slasher a vážně nechutné scény byste spočítali na prstech obou rukou. Takže nejde o to diváky co nejvíc znechutit pohledem na kečupové scény. Jenže ani příběh nijak negraduje, pokud si odmyslíme zhruba posledních deset minut.

Nový Maniak je proto jen průměrným remakem osvědčené klasiky. Má skvělé obrazové zpracování podpořené hudební kakofonií, ale to je jediná přidaná hodnota tohoto hororu. Navíc i hlavní tahák, tedy Elijaha Wooda, ve filmu vlastně spatříme jen několikrát – a to když zahlédne svůj odraz v zrcadle nebo na fotografii.

Maniak (Maniac), Krimi / Horor / Mysteriózní, Francie / USA, 2012, 93 min, Režie: Franck Khalfoun, Hrají: Elijah Wood, Liane Balaban, America Olivo, Nora Arnezeder, Sammi Rotibi, Morgane Slemp

0