RECENZE: Přijdou vám vaše denní úzkosti všední? Zkuste Varléna (7,8,9)

1. 10. 2013

S.d.Ch.: Varlen 7.8.9.Varlén aneb Deníky všední úzkosti od nonsensového a bizarně sensového autora S.d.Ch. už přichází s třetí trilogií, tedy díly 7, 8, 9. Nejde zrovna o čtenářsky přívětivé dílo, jak už bývá koneckonců zvykem, ale o to více pozorného čtenáře odmění. Nebo ty koláže tak horké nebudou?

Nejde o jednotný příběh. Jako jsou kolážemi vypracovávané jednotlivé povídky, tvoří vlastně celý sborník takovou koláž. Koláž tří oddílů, jež tvoří koláže kratších útvarů vyvedených kolážemi. Že to dá práci celou tou kolážovitou kolážovitostí se prokousat? Inu, bez práce nejsou koláže.

S.d.Ch.
Vlastním jménem Miloslav Vojtíšek dělá skoro do všeho. Básník, výtvarník (koláže, kresby), hudebník, dramatik, loutkoherec, prozaik a bůhvíco ještě. Jeho dříve pouze samizdatové práce se vyznačují silnou experimentálností, občasnou nepřístupností a častým kopáním do prdele. Mimochodem, hlavním povoláním je hrobník.

Vedle titulu Varlén a jeho podtitulu Deníky všední úzkosti se tyto komiksy honosí ještě jedním podtitulem: Komiks na hraně existence. To není popis obsahu a jeho existenciálních otázek a neexistujících odpovědí, ale opravdu popis knihy. Občas o formu komiksu jako by zavadila jen trochu. Podobně jako sanitka o Jiřího Ortena (ano, obě tato shledání další shledání vyloučila).

Pokud čtenář ještě žádného Varléna nečetl a nenavštívil ani jeho loutkový seminář, může naskočit rovnou sem. Ale na vlastní nebezpečí, zpočátku dělá velké obtíže naskočit na stejnou studenou vlnu, najet na stejné psychedelikum. Neméně tak pokud zná jen Červeného Amadea aneb život a dílo barokního supermana (jenž jsem zde na webu kdysi recesisticky doporučoval jako ideální dárek dětem pod stromeček – pokud to někdo vzal vážně, za způsobenou újmu se omlouvám).

Nuže, stačí se přizpůsobit nepřizpůsobivému a komiks na vás zapůsobí. Neobvyklá forma, originalita a nekorektnost, zkrátka zničte tu (Berlínskou) zeď. Sice občas nepochopíte úplně smysl příběhů bez příběhu, občas jednotlivých stran a občas ani přechodů. Ne že by komiks nedával smysl, spíše dává nesmysl. Nezájem, hlavně ten celkový dojem, jak tvrdí Váša.

obalka S.d.Ch.: Varlen 7.8.9.

Znáte ten pocit, když sedíte v pokoji, jedinou společnost vám dělá blikající žárovka netolerovaná Evropskou unií a pozorujete podlahu, na níž se zmítá obrovské množství vajglů? Nedopalek vedle oharku, po celé podlaze poházené snad stovky. A vy je uchváceně sledujete, hledáte v tom rozložení nějaký řád. Cítíte, že tam něco je, ale nemůžete to najít. Ale přesto ten pocit úplně stačí, člověk jen sedí, nohu přes nohu a se zaujetím pozoruje neviditelný neřád řádu.

Do toho se mísí humor. Humor urážející, humor absurdní a dadaistický a humor čistě asociační. Humor perfektní, autor ani nemusí nic stavět, jen předvede tak na hlavu postavenou lapálii, že člověku smíchy puká, co jen může. Málokdy dojde vtipnost do opravdu tak vtipné roviny.

Ovšem, bohužel se v tomto díle objevuje i větší množství těch špatných šprýmů, občas bohužel až trapných (jednostránková šprťouchlata tak ztratí smysl a opravdu otráví, naštěstí je kde si spravit chuť).

Co bylo v tom vajíčku, Oldo? Hitler.

Kdybych byl keřem, nečtu nic jiného než Varléna. On by mě dostatečně saturoval, aby se mé šlahouny natahovaly a trny se na nich rojily jako vředy na důchodcích. Podporuje trny, jež se zabodávají, kam jen mohou, trhají maso živých i zesnulých, neberou si servítky a natvrdo řeknou svůj bodavý názor. Ahoj, já jsem S.d.Ch. a přišel jsem sklidit letošní úrodu trnů. Jak vidím, vaše krása je právě v rozpuku, pane keř.

Nepřehlednost a nevybíravost neplatí jen pro obsah, ale i pro formu. Koláže mnohdy nepůsobí přívětivě, a člověk neví, kterým směrem se v nich má vydat, kudy a kam, ztracen a skákající v chaosu po črtách a skicách rozvratu. Kdysi nějaký chytrák Varlénovi vyčítal, že jsou jeho koláže nahňácané do nepřehlednosti… No, myslím, že nenahňácovitost a přehlednost v takových momentech nebyly cílem (no, snad teď nebudu mimo mísu chytračit já).

Varlén rozhodně nesedne každému. Ani zdaleka ne. Člověk má až dojem, že ho snad nikdo nový už objevit nemůže, že už má své čtenáře a nikdo jiný ho neskousne. Je-li tomu tak, nevadí, nic to nezmění na tom, že jde o jeden z nejzajímavějších počinů nejen české, ale celé u nás publikované komiksové tvorby vůbec. Nebýt těch smutných trapnějších okamžiků, Deníky všední úzkosti by mířily na stovku.

Název: Varlén No. 7.8.9. aneb Deníky všední úzkosti
Autor: S.d.Ch.
Počet stran: 136