Menu
FANZINE.cz
Filmové recenze

RECENZE: Prometheus. Ridley Scott se vrací s mazlíky, kteří plivou kyselinu

FOTO: Prometheus (2012)Film Prometheus je tak trochu jiná verze příběhu o stvoření. Herecké hvězdy hledají počátky lidstva a vyvrací Darwinovu teorii.

Archeologie ve filmu je vždycky cool. A je celkem jedno, zda si při této větě vzpomenete na Indiana Jonese nebo se vám vybaví Nicolas Cage. Když navíc archeologové z budoucnosti objeví ve starověkých vykopávkách tajný kód, který je zve na vzdálenou planetu, o zábavu máme postaráno. Jak do toho ale pasuje Ridley Scott a jeho vetřelčí mytologie?

Málokterý filmový fanda může říci, že nikdy nezavadil o jméno Ridley Scott. Britský režisér prošel během své bohaté kariéry snad všemi žánry. S Vetřelcem (1979) a Blade Runnerem (1982) představil novou podobu filmové sci-fi. Za road movie Thelma a Louisa (1991) byl nominován na Oscara, stejně jako za sandálový film Gladiátor (2001) a válečný snímek Černý jestřáb sestřelen (2002). Na kontě má i romantický Dobrý ročník (2006), krimi Americký gangster (2007) nebo zatím poslední zpracování Robina Hooda (2010).

Milovníci tetralogie o vetřelcích, mimozemšťanech, kteří slintají kyselinu a na svět se derou skrze hrudník svého hostitele, s napětím očekávají snímek Prometheus, který má odhalit zrození těchto mazlíků. Avšak ani diváci vetřelcem nepolíbení nepřijdou zkrátka, neboť film natočený v moderním 3D formátu funguje také samostatně, bez bohaté historie.

FOTO: Prometheus (2012)

Prozkoumám ještě tuhle tajemnou jeskyni a pak půjdu… Zdroj: distributor filmu

Archeologové Elisabeth (Noomi Rapace) a Charlie (Logan Marshall-Green) objeví ve starověkých vykopávkách tajemný kód, adresu vzdáleného světa (také vám to připomíná Hvězdnou bránu?). Společně s dalšími vědci vypraví expedici a po nějakých dvou letech v kryospánku se ocitají na kýžené planetě a snaží se najít její původní obyvatelstvo. Tito šedí muži jsou, jak Elisabeth a Charlie věří, pravými stvořiteli lidstva.

Očima Oldřicha Mánerta: Příchod sci-fi mesiáše rozhodně není na pořadu dne. Slovutný Ridley opět dokazuje, že filmařské řemeslo má v ruce jako málokdo. Minimalizování digitálních efektů a příklon k poctivé animatronice a skutečným kulisám dává prostředí cizí planety punc opravdovosti a ve 3D až nepříjemné hmatatelnosti.

Myšlenkové podhoubí si ale bohužel vzalo dovolenou a zůstalo jen u zběžného načrtnutí mnoha motivů, jejichž rozpracování je čistě na otevřenosti a snaze diváka. To může někomu vyhovovat, většina by ale od režiséra kalibru otce Blade Runnera čekala pevnější tvůrčí vizi a jasnější poselství.

Hodnocení: 4****

Jak už to bývá u expedice, kterou sponzoruje soukromá megaspolečnost, každý na palubě má svůj vlastní zájem. Android David (Michael Fassbender) představuje něco mezi chlapečkem z A.I. Umělá inteligence a ďábelským počítačem z 2001: Vesmírná odysea. Drsná velitelka (Charlize Theron) zase připomene starou dobrou Ripleyovou, zatímco kapitán lodi (Idris Elba) stojí jediný nohama pevně na zemi.

video
play-sharp-fill

V Prometheovi Ridley Scott vlastně následuje pravidla, která si sám kdysi dávno zavedl. Lidé opět neopatrně vstupují do temných koutů, aby byli náramně překvapeni, když na ně něco vybafne. Rozdělávají tajemné nádoby, otevírají zapečetěné místnosti, vrací se pro zjevně mrtvé členy posádky, zkrátka dělají vše proto, aby se nechali zabít. Snad jen vidět je toho tentokrát mnohem více (díky třetímu rozměru i doslova). Doby, kdy plechový žralok pod hladinou vystačil na celý film, jsou zkrátka pryč a móda velí ukázat hezky naplno každou potvoru.

Odpovědi nečekejte

Snímek sice nabízí určitá vysvětlení ohledně osudu Promethea (jméno vesmírné lodi), ale na každou otázku, kterou zodpoví, jich dalších pět otevře a nechá jen tak. Rozhodně by bylo zajímavé vidět Promethea 2, kde bychom se třeba konečně něco dozvěděli. I když těžko říct, protože Scott ve filmu otevírá mimo jiné otázky, které se přírodní vědy i církve snaží zodpovědět již celá staletí a bezvýsledně. Skeptik zkrátka osvícení nedojde ani zde.

Vše, co bylo dosud řečeno, ovšem nic nemění na tom, že Prometheus je skvěle natočený film. Z hlediska zpracování je všechno, jak má být. Budování atmosféry, napětí, propracované postavy, efekty, úžasná hudba. Ani 3D není problém, i když si film lze úspěšně představit i bez něj (zejména kvůli tmavým scénám).

FOTO: Prometheus (2012)

Obchod se suvenýry, nebo skladiště smrtících nádob?

V Prometheovi defilují nejlepší herci současnosti pod taktovkou jednoho z nejpečlivějších režisérů. Můžeme mu sice mít za zlé, že se tváří jako bůhvíco, a přitom je to jen další variace na známé sci-fi téma, v druhé polovině přitom spíše béčkové, ale jen největší pesimista si tento snímek v kině neužije. Už jen proto, jak skvěle to všechno vypadá.

Nejlepší přístup, jaký lze k filmu zaujmout, je neočekávat nesplnitelné. Původní Vetřelec si za více než třicet let své existence vybudoval postavení filmové ikony, kultovního snímku pro všechny sci-fi fanoušky. Něco takového nevznikne přes noc, a proto jděte do kina na nový film, nikoli na návrat legendy.

Prometheus

Sci-fi / Akční / Horor
USA, 2012, 124 minut

Režie: Ridley Scott
Hrají: Noomi Rapace, Logan Marshall-Green, Michael Fassbender, Charlize Theron, Guy Pearce, Idris Elba

Hodnocení: 4****

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Prometheus. Ridley Scott se vrací s mazlíky, kteří plivou kyselinu

Hide picture