RECENZE: R.I.P.D. Mrtví Jeff Bridges a Ryan Reynolds zachraňují svět

21. 7. 2013

ripd-náhledNávod na vaření: do mísy přidáme Muže v černém a Krotitele duchů. Elegantní černá saka vyměníme za kovbojské klobouky a mimozemšťany za mrtvé příšerky. Tommyho Leea Jonese a Willa Smithe nahradíme Ryanem Reynoldsem a Jeffem Bridgesem. Smícháme. A co dostaneme?

Kdybychom měli čekat pouze na filmy s originálními neohranými náměty, jejich počet by se za rok dal spočítat na prstech jedné ruky. Že URNA smíchává to, co už jsme tolikrát viděli, by nebyl takový problém, kdyby přinesla něco nového a několik originálních vtipů. Takhle ale filmaři při celém tom výše zmiňovaném vaření z už tolik známých ingrediencí jaksi zapomněli snímku vdechnout duši. Dát mu něco, co by diváka zaujalo, co by filmu věnovalo charakter. Kdyby jej více propracovali, mohli udělat z béčkového filmu trhák léta. To se však nestalo.

Originální je, když hlavní postava umírá hned po několika prvních minutách filmu. V tomhle případě to ale nesplňuje svou funkci, protože se policejní agent Nick dostává po tom, co je při tajné akci zastřelen, do agentského nebe. Tam ho naverbují k policii, která ochraňuje živé lidi a zabíjí mrtvé zločince, kteří se nechtějí oddat božímu soudu. Se svým novým kolegou šerifem Royem se Nick vrací zpět na zem, aby zachránili svět.

Záchranou sítí filmu je Jeff Bridges. Ten při hraní nebaví jenom sebe, ale i všechny diváky v sále. Se silným jihoamerickým akcentem a podpásovými vtipy filmu dodává šmrnc. Zklamání na druhou stranu přinesl za Bridgesem pokulhávající Ryan Reyholds, který v celém filmu působí vystrašeně a strnule. Hvězdný výkon za to podala Mary Louise-Parker jako přísná policejní důstojnice.

K těm lepším stránkám filmu patří i hudba skladatele Christophea Beckktera. Ne že by diváky vábila svými líbeznými tóny, ale kakofonie zvuků se do svižných akčních sekvencí hodí a dodává scénám na spádu.

Nesourodost snímku se dá asi s velkou částí přiřadit scenáristům. Komiks, na jehož motivy vznikla filmová adaptace, není vůbec špatný. Režisér Schwentke taky špatný není, minimálně na akční scény ne. Nicméně to již prokázal ve svém minulém snímku RED. Už i úvodní scéna, kdy nám hlavní hrdina umírá není z filmařského pohledu špatná; svižná kamera, dynamický střih, nezvyklé úhly pohledu.

Film by jednoznačně snesl více vtipů, i když o vtipné momenty není nouze. Kupříkladu vidět Nicka a Roye jako postaršího sešlého Asiata a překrásnou sexy kočku, která mluví jako dlaždič, stojí za to. V každém případě pár bonmotů a trochu propracovanější scénář by snímku bezpochyby posunuli v kvalitě ještě dál.

Verdikt Kateřiny Sýsové:

katerina-sysovaPro milovníky 3D může být film zážitek. Ve scéně, kdy Nick letí rourou do nebe, máte totiž pocit, že se řítíte do neznáma vy. A i další akční scény poskytují silný trojrozměrný zážitek. Při klidném létě může snímek působit jako klidná oddychovka. Náročnější diváky snímek však neuspokojí. Děj je dost nekořeněný a těch několik vtipných momentů celých 96 minut nezachrání.

Film tedy brakem není, ale do dějin kinematografie se zřejmě nezapíše. Je jen na divákovi, jak mnoho od něj bude čekat.

Hodnocení: 50 %

Verdikt Nely Christovové:

nela-christovovaR.I.P.D. má pár originálních gagů, kterým se od srdce zasmějete. Ale těch je jak šafránu, ačkoliv by se s nimi dalo pracovat intenzivněji a scénář k tomu dává prostoru víc než dost. Stačilo by jen kombinovat obě alternativní verze dané situace. Jen si představte místo Jeffa Bridgese jeho alter ego v podobě vnadné blondýny, kterou táhne na šňůře od fénu přes celé město půltunová obluda. Hned to působí vtipněji, i když smysl scény vůbec nezmění.

Jenže pro filmaře bylo pochopitelně atraktivnější do téhle, ale i jiných podobně vtipných scén obsadit držitele Oscara. Výsledek je rozpačitý, ale vyloženě nudit se nebudete. Hodina a půl uteče jako nic. Hvězdy jako Bridges a Bacon moc nezazářily, a to už je co říct. Jenže ze špatného scénáře žádný zázrak nevykřešou ani tyhle frajeři.

Hodnocení: 50 %

0