RECENZE: Star Trek: Do temnoty. Sympatický záporák ničí Enterprise

26. 5. 2013

Novodobá série Star Treku pokračuje druhým dílem, který nebude chtít stát ve stínu svého staršího bratra. Rychlý rytmus a akce zaručeny. Budou naplněna veškerá očekávání?

Zvuk, kamera, akce! Takto doslova začínají snímky, které chtějí zaujmout od prvních vteřin. Nejinak je tomu i u nového Star Treku. Hrdinové se objevují na cizí planetě, kde se ocitli z neznámého důvodu. Kamera se třese, všichni zběsile utíkají a divák se za běhu dozvídá, co se děje. Na tomto modelu akčního kopance se nedá nic zkazit. Jak to ale bude dál?

Druhý filmový výlet vesmírné lodi Enterprise pod taktovkou J. J. Abramse nejvíce vystihuje slovo rozporuplný. Nabízí totiž klady i zápory současné akčně trikové kinematografie. Do první kategorie jednoznačně patří realistický dojem kolosálních destrukcí a majestátních záběrů na přední loď Hvězdné flotily.

Stop násilných přechodů

Za vyzdvihnutí stojí záběr na Enterprise pod vodní hladinou a jeho následné vynoření z mořského dna, umocněný účinkem hudby. Celý výjev dá vzpomenout na Bludného Holanďana, loď Davyho Jonese z filmu Piráti z Karibiku: Truhla mrtvého muže. Objeví se i scény připomínající antigravitační Počátek.

Tomuto pozlátku lehce podlehnete. Bortící se lodě a budovy akční přestřelky táhnou. Nepříjemným nešvarem těchto filmů je však opomíjení zajímavého, originálního děje a přítomnost slepence scén. První problém lze ještě do jisté míry tolerovat, ten druhý však nikoli. Oddělení jednotlivých sekvencí je násilnější než zabití rozmáčknutím hlavy. Plynulá návaznost jednotlivých sekvenčních záběrů, které podléhají principu „mluvíme, střílíme, mluvíme, střílíme“, chybí.

Hlavní úlohu tak hrají efekty, které jsou posléze vyplňovány nezbytnými promluvami. Ty mohou i ukolébat, aby v následujících vteřinách byl divák násilně probuzen výbuchem. I míra závěrečného napětí je nulová. To, že daná postava nemůže zemřít, pakliže chtějí tvůrci točit další díly, je zřejmé. Nicméně divák si je vědom, jak bude postava zachráněna a celá sekvence tak ztrácí na dramatičnosti vyplývající z neznámého „jakým způsobem?“. Nemůžeme ani předstírat obavy o jeho život.

Trendem poslední doby začíná být sázka na hlavního záporného hrdinu. To má za následek to, že veškeré sympatie se přesouvají k jeho osobě. Benedict Cumberbatch v roli Khana svým charismatem zastiňuje Chrise Pina coby kapitána Kirka. Je to dáno i charakterem obou postav. Horkokrevný frajírek Kirk (budiž mu přičteno k dobru, že se má starost o posádku) v sympatiích neobstojí proti cílevědomému a vysoce inteligentnímu nadčlověku Khanovi.

star_trek_do-temnoty

Co naopak funguje znamenitě a bez jediné chybičky je ztvárnění nálady a morálky posádky. Postavy se bez ohledu na hodnost popichují a mají uštěpačné poznámky. Scotty (Simon Pegg) tak není jediný, kdo obstarává zábavu. Ta je umě rozmístěna po celé délce filmu, kde v tomto směru nevyčnívá žádný jedinec. I narážky na první pohled necitelného Spocka (Zachary Quinto) neomrzí.

Verdikt Marka Bendy:

marek-benda (1)Snímek Star Trek: Do temnoty je exemplárním příkladem akčního trikového nářezu posledních let. Tyto filmy jsou dělány do prostoru kina a jednoznačně stojí za to je vidět v tomto prostředí právě kvůli efektům, které jsou stěžejní pro celý film. Problémem však je, že se tvůrci snaží ždímat emoce v situacích, které vyznívají do ztracena.

Celý příběh je nápadně vystavěný na ohromení publika a výstavba vyprávění je odsunuta na druhou kolej. Film tak jako celek působí nekonzistentním seriálovým dojmem.

Hodnocení: 60%

Verdikt Petry Štěpánkové:

petra stepankovaJ.J. Abrams opět dokazuje, že monumentální show dokáže nejen prodat, ale také emočně vyšperkovat. S novým přírůstkem v podobě bravurního záporáka Benedicta Cumberbatche je snímek přehlídkou koncentrovaného charismatu. Pestrý koktejl technicky dokonalé podívané, maximálně využité plastičnosti IMAXu a celkově čisté, profesionální práce je podtržený dějem plným zvratů.

Ty jsou však mnohdy předvídatelné i nezkušeným okem a přikrmené závěrem vyhnaným do extrému, který voní o něco méně.

Abrams má vkus, se Star Trekovou látkou umí pracovat a vytáhl ji v druhém dílu ještě o úroveň výš. Palec nahoru patří scénáři, jenž svědčí zejména Spockovi. Po dvouhodinové plejádě rozmanitosti, kdy se stále něco děje a příběh uhání kupředu, není možné litovat.

Star Trek je adeptem na krále letošní šňůry letních blockbusterů.

Hodnocení: 80 %

0