RECENZE: Tomb Raider nabízí parádní akci. Nechybí ani sexy Lara

Martin Pevný

Martin Pevný

12. 3. 2013

Začátek letošního března nám otevřel cestu do světa Lary Croft. Jak si nakonec vedla jedna z pěti nejočekávanějších her letošního roku? Čtěte recenzi na GAMEZINE.cz

Prožíváte přímočaré a doslova vyčerpávající dobrodružství na tajemném a záhadném místě. Bojujete a zabíjíte, abyste přežili nebo zachránili druhé, a objevujete dosud neobjevené.

První pohled

Tomb Raider je jedna z nejnovějších stříleček v letošním roce. Samotná hra začíná s nevinnou a bezstarostnou Larou Croft na palubě lodi, kde se s posádkou vydává hledat ztracení království Yamatai. Lara předpokládá, že se nachází v Dračím trojúhelníku. Vše se dramaticky a náhle změní, díky bouřce, která zasáhne loď Endurance. Lara se snaží uniknout z lodi, ale nepodaří se jí to. Nakonec se ocitá zesláblá a sama a to je ta část, kde se hra opravdu otevírá a vy hrajete zcela jiný druh Tomb Raideru, než na který jste byli zvyklí.

Zažijete příběh mladé hrdinky, kde lidskost je vystavena nejedné životní zkoušce. Není čas na dlouhé rozhodování, musíte konat. Ať už ve svém zájmu nebo v zájmu ostatních. Lara je zde jako naprostý začátečník oproti předchozím dílům.

Po ztroskotání lodi se vydáte hledat vlastní tým badatelů, který dopadl o kousek dál než vy. Vaše cesta je honbou za přežitím a nalezením vlastních přátel. Čeká vás mnoho nepřátel i přírodních nástrah, se kterými se budete muset vypořádat. Musíte pokořit samotnou matku přírodu i lstivé bestie, abyste došli k samotnému cíli.

Hratelnost

Je asi nejzásadnější věcí na této hře. Především jde o akční sekvenci, kde využíváte lidských schopností a různých zbraní. Abyste se dostali k pokladu nebo vyzráli na nepřátele, musíte občas i logicky přemýšlet. Učíte se nejprve základním dovednostem, jako střelbě z luku či používání křesadla, později se však naučíte pokročilejší dovednosti. Lara je mrštná a hbitá, což jsou velice dobré fyzické předpoklady, které jsou v této hře potřeba.

K dispozici je také multi-playerový mód, ve kterém můžete s dalšími hráči prozkoumávat omezené lokace. Samotný multi-player moc originalitou neoplývá, spíše naopak občasně kopíruje prvky z jiných her. Pokud se vám líbil multi-player ve zcela konzolové hře Uncharted 3, tak zde jistě nebudete mít žádný problém.

Všechny herní zbraně lze vylepšovat. Boj je dobře a realisticky zpracován. Hra využívá krycí systém jako v Uncharted. Nové dovednosti se učíte nebo je vylepšujete během hry. K tomu potřebuje akční body, díky kterým si vyberete zda vylepšíte obranu či útok.

Hra má také nešťastný sklon přepínat mezi herní a filmovou kamerou bez varování, takže občas se pokoušíte přesunout hrdinku, ale naprosto zbytečně. Mapa je přehledná a nemusíte se bát, že byste se ztratili. Můžete se dokonce i rychle přesunout na již navštívené místo. Nejčastěji prostě utíkáte, šplháte, bojujete, anebo jen uchopíte brokovnici a začnete střílet. Jindy si zase užíváte bohatých dialogů.

Tomb Raider s daným cílem či nesmrtelná Lara?

Lara zde má důležitou roli a svůj postup ve hře dává dostatečně rychle najevo. Otevírá nedosažitelná zákoutí (včetně skrytých jeskyní, hrobek a tajuplných míst). Poprvé v životě někoho zabije, ale brzy se z toho vzpamatuje a vraždící rodeo může začít.

Žijete ze zdrojů, které máte k dispozici. Máte radost i z vedlejších úkolů. Například v hrobce musíte vyřešit úkol, za který dostanete patřičnou odměnu. Naprosto působivá atmosféra vás téměř dostane. Budete od krve, zcela se vžijete do hlavy Lary a společně s ní budete čelit rozhodnutím, se kterými však ne každý musí souhlasit. Bohužel hra nedisponuje volbou vlastního rozhodnutí, což je celkem škoda.

I když vás to baví musíte si přiznat, že je drobet přehnané, aby jedna holka oddělala tucet nepřátel. Každý hráč si jistě všimne, že Lara má buď takové štěstí, že přežije za každých okolností nebo je prostě nezastavitelná. Ale komu by to vadilo, že? V dnešní herní i filmové době, je to už každý druhý, jako například ve zfilmované herní sérii Resident Evil, kde Alice (Milla Jovovich) všechny nepřátele zabije a přežije v každé situaci.

V reálném životě by Lara toho tolik nesnesla a už dávno by umřela buď na vyčerpání nebo na následky zranění. Ale bereme to drobet s nadsázkou. Jsou to jen menší detaily, na které jsme chtěli poukázat. Nic není dokonalé.

Náročnost

I přes krásně vypracovanou grafiku, musíme uznat, že vývojáři udělali chytrý krok vpřed v hardware požadavcích. Fanoušky, kteří nemají novější hardware či počítač, jistě potěší, že jim bude stačit na spuštění hry jen 512 MB grafická karta s procesorem Intel Core2 Duo či AMD Athlon64 X2. U operačního systému Windows XP vám bude stačit 1GB RAM, u Widnows Vista/7/8 budete potřebovat 2GB RAM. Takové nízké minimální požadavky u dnešních nových her jen tak nenajdeme a navíc herní podpora pro Windows XP v dnešní době je velice ojedinělá, téměř už na něm nic nového nerozjedete.

Mezi doporučené požadavky uvádí 1 GB grafickou kartu s DirectX 11 s procesorem AMD Phenom II X2 565 nebo Intel Core i5-750. Také budete potřebovat 4 GB operační paměť pro Windows Vista/7/8.

Neotřelý a překvapivý příběh je do detailu promyšlený. Bohužel vše kazí boj zblízka, na který vývojáři z nějakého důvodu nebrali zřetel. Zato v souboji na dálku se hra nemusí za nic stydět, máte k dispozici několik střelných zbraní a je jen na vás, kterou si vyberete. Také získává plusy, tím že si zcela sami volíte a vylepšujete schopnosti a zbraně. Můžete si vybrat i oděv a to hned z několika modelů. Hru si můžete ukládat kdykoli během hrání. Musíme ale hodně zkritizovat herní kameru, která v některých scénách kolísá, a kde jde o holý život(, může vám Lara zbytečně zemřít. A již zmiňovaný boj zblízka není bohužel úplně dobře vyřešen.

I přes malé nedostatky a chyby se vývojářům podle nás restart této herní série opravdu povedl.

Hodnocení:  90%

• Klady: Téměř skvělá akce, originální příběh, nepředvídatelné události, patřičná volnost