Meta se stala jedním z nejvlivnějších hráčů digitální éry. Určuje trendy v popkultuře. Svými algoritmy tak rozhoduje o tom, co zítra uvidíte v online světě. Mnoho světových komentátorů toto vyzdvihuje také negativně. Algoritmy Mety mohou šířit nenávist a prohlubovat společenské příkopy, což ale jen potvrzuje sílu této společnosti a jejích sociálních platforem.
Od vývoje Metaverza až po virální obsah na Instagramu ovlivňuje způsob, jakým komunikujete, bavíte se a přemýšlíte o vaší digitální identitě.
Co je to Meta a jaký je její význam?
Společnost Meta Platforms, Inc. je jedním z nejvýznamnějších technologických gigantů. Její historie sahá do roku 2004, kdy založil Mark Zuckerberg se svými přáteli sociální síť Facebook.
Meta vlastní a provozuje také Instagram, Threads a WhatsApp. Se společností Alphabet, Amazon, Apple a Microsoft patří mezi největší americké IT korporace.
Od roku 2021 došlo k jejímu rebrandingu a změně názvu na Meta. Důvodem byla mj. vize Metaverse (paralelní svět k fyzickému, kde lidé tráví svůj digitální život). V Metaverse probíhá komunikace prostřednictvím avatarů, kterého mají všichni stejně jako digitální aktiva (digitální obsah v podobě fotografií, videí, hudby, umění, know-how, počítačů, chytrých telefonů, ale také kryptoměn).
A ačkoliv Meta zásadně ovlivňuje svět zábavy a každodenní komunikaci, je také zároveň jednou z největších veřejně obchodovaných technologických firem. Její vývoj (od nových funkcí až po finanční výsledky) pravidelně sledují i investoři a analytici, kteří hodnotí, jak si Meta vede v porovnání s ostatními technologickými giganty.
Jak fungují algoritmy sociálních sítí?
Algoritmy sociálních sítí jsou neviditelným motorem, který rozhoduje o tom, co vidíme, co nás inspiruje a které trendy se nakonec stanou virálními. V případě Metou vlastněných sociálních sítí jde o komplexní systém, který vyhodnocuje tisíce signálů v reálném čase.
Zjednodušeně řečeno, algoritmus se snaží odhadnout, co je pro vás nejzajímavější. Umělá inteligence nabízí obsah, u kterého je největší pravděpodobnost, že na něj zareagujete. Hodnotí délku interakce, obsah, který lajkujete, sdílíte a ukládáte. Výsledkem je personalizovaný mix inspirativního a zábavného obsahu, který může být někdy velmi přesně zacílený.
Čím více lidí na nějaké video nebo jiný vizuální formát reaguje, tím více dalším uživatelům ho nabízí. Právě díky tomu se z jednotlivých postů mohou stát virální hity, které určují popkulturu dneška. Trendy sociálních sítí tedy nevznikají samovolně, ale algoritmus je aktivně formuje, posiluje a šíří.
Jak algoritmy ovlivňují popkulturu?
V dnešní době algoritmy výrazně ovlivňují způsob propagace nových filmů, knih, seriálů, módních trendů a dalších fenoménů určité kultury.
Jak to funguje v praxi?
Stačí pár oblíbených Reels či meme videí a titul, který by jinak zapadl, se může stát světově úspěšným. Díky citátům nebo ikonickým scénám se může natočit pokračování nějakého oblíbeného filmu nebo například seriálu.
Když marketéři vidí, co je na sítích v kurzu, přizpůsobují tomu obsah. Můžou tak upravovat nebo vybírat:
- styl trailerů,
- způsob střihu,
- hudební motivy,
- výběr scén do ukázek,
- vizuální estetiku.
Algoritmy tak pomáhají online marketérům tvořit kampaně a obsah pro Reels. Testují různé verze, aby zjistili, co bude fungovat. Na základě úspěchu ukázek pak zjistí, jak úspěšný bude celý projekt.
Meta jako hybatel digitální kultury a budoucí online identity
Meta je dnes mnohem více než jen společnost, která stojí za největšími sociálními sítěmi světa. Algoritmy mají obrovský dopad nejen na jednotlivce, ale i na globální popkulturu.
Ať už jde o tvorbu, zábavu, nebo budoucí rozvoj digitální identity, Meta zůstává klíčovým hráčem. A její vliv, ať už sociální, kulturní a technologický, bude s největší pravděpodobností i nadále růst. A stejně tak i její ekonomická hodnota.
Foto: Vývoj hodnoty akcie Meta za poslední rok; zdroj: XTB
Zdroj: medium.seznam.cz; itnetwork.cz, xtb.com/cz