Menu
FANZINE.cz
Technologie

DiRT 3 servíruje pořádnou porci rally v pěkném vizuálním kabátku!

Dominik Butschek

Dominik Butschek

24. 5. 2011

DiRT3 Rally!Recenze!Codemasters se konečně znovu zaměřili na rally, díky které se staly série Colin McRae Rally a DiRT tolik populárními. Jako bonus přidali skvělou grafiku, více lokací a Gymkhanu. Vynesou tyto inovace DiRT3 do nebeských výšin?

DiRT 3 Gymkhana

Taky si to pod náklaďáky takto frčíte každý den ne?

DiRT 3 je další hrou od Codies z původní Colin McRae Rally série, kterou po smrti jejího patrona, Colina McRae, převzal do svého opatrovnictví americký závodník Ken Block. Po stížnostech od komunity na nedostatek rally se vývojáři rozhodli odstranit nedostatky a celkem se jim to povedlo. Jejich sliby si můžete přečíst v preview a porovnat je se skutečností.

Návrat ke kořenům

Vývojáři najeli na zcela nový styl kariéry. Hráč už nejezdí po mapě světa jako v minulém díle, ale při začátku své kariéry podepisuje smlouvu na čtyři sezóny. Každá sezóna pak sestává ze tří hlavních eventů, které pak sestávají z mnoha dalších závodů. Ty dokonce mohou mít více etap, takže o zábavu je postaráno. Finále sezóny je zakončeno speciálním eventem, kde se musíte kvalifikovat do další sezóny podiovým umístěním.

Složení eventů je celkem různorodé, ale vývojáři dodrželi svůj slib a rally převažuje. Tvoří přibližně dvě třetiny hry a zbytek je spíše pro osvěžení. Najdete i nepovinné driftovací (smykové) závody, rallycross a trailblazer. Oproti předchozímu dílu jich však značně ubylo, a do popředí se tak znovu dostává rally, přesně jak si hráčská komunita přála.

První sezóna je spíše výcviková a hráč je seznámen se zcela novou disciplínou. Tou není nic jiného než Gymkhana, ve které je cílem dělat na otevřeném prostoru s překážkami co největší psí kusy. Kampaní provází mistr v oboru, Ken Block, a hned po tutoriálech a prvním závodu se hráči odemyká první třetina jeho soukromého auto-hřiště, Battersea Poweplant parkoviště. Postupem hry se zpřístupní ještě depo a samotný vnitřek elektrárny.

Některé věci však ve hře od minule zůstaly. Například levelování hráče. Za každý závod a plnění různých vedlejších úkolů specifických pro každé auto hráč dostává profilové body, které postupně zvyšují jeho úroveň. Zkušenější hráči pak jsou v hledáčku lepších týmů, které zároveň nabízí lepší vozy, mnohem lepší reputaci, ale hlavně se nebojí slušně zaplatit.

DiRT 3 Kokpit

Před chvílí ještě pršelo, teď už spadlo jen pár kapek

Ano, a takto odpadá kupování nových vozů a spoření si do vlastní kapsy. Auta si hráč půjčuje a často používá na každý závod jiné auto. Výběr týmu však není jen o vizuální podobě auta a o jeho výkonu. Auta jsou ze začátku výkonově srovnatelná, ale každý vůz má jiné vedlejší úkoly, které jsou i jinak bodově hodnoceny.

Dynamičtější, stejně arkádová a na sněhu

Hra se stala mnohem dynamičtější a zároveň značně připomíná dřívější počin Codemasters, Race Driver GRID. Ztratily se nepřeskočitelné záběry při startu každé série (ano, už se dají přeskočit) a zcela zmizely hlášky stylu „Lidi tady fakt umí pařit!“. Tyto hlášky nahradily poznámky o trati a případné nutnosti dosáhnout určité pozice pro kvalifikaci do finále.

Hratelnost je však i přes sliby vývojářů stejně arkádovitá jako u minulých dílů. Není tedy tak těžké zvládat auto i bez přílišného cviku. Povídačky o realičnosti jsou tedy značně přestřelené. Jediným plusovým bodem v této oblasti je pak změna reakcí vozu na různých površích. Pokud však hledáte simulátor, poohlédněte se spíše po Shiftech 2 nebo na konzolích na Forze či Gran Turismu.

Sliby o dalších površích a lokacích Codies dodrželi a budete se tam moct prohánět po zasněženém Norsku, deštivém Michiganu nebo slunné Keni. Navíc už nejenom svítí slunce, ale už ve hře může pršet a sněžit. Déšť samozřejmě ovlivňuje jízdní vlastnosti, a tak se vám může stát, že ze zatáčky, kterou jinak umíte nazpaměť, prostě vylítnete.

Multiplayer obsahuje nejen klasické závodění, ale i společné blbnutí v Battersea areálu. Dvě auta driftující zároveň kolem jednoho sloupu? Proč ne. Hlavně to pak musí jít na YouTube. To je jedna z posledních novinek ve hře. Možnost přímo in-game nahrávat na youtube krátká videa ze hry. Dokonce můžete určité sekce zpomalovat a zrychlovat dle libosti, takže základní úpravy videa jsou pokryty.

Verdikt

Vývojáři se poučili ze svých chyb a vrátili se ke kořenům série. Rally opět převládá a další typy závodů jsou vhodným rozptýlením. Grafická stránka hry je lahodná a prostředí vypadá velmi dobře. Mód Gymkhana je pěkně zpracovaný a nabízí spoustu zábavy. Slibovaná realističnost dodržena nebyla, hratelnost je velmi málo rozdílná od předchozího dílu – zůstává tedy spíše arkádou. Hra je tak vhodná pro většinu hráčů, ať už si chtějí zajet rally nebo se pořádně vyblbnout.

DiRT3
Žánr: Závodní hra
Vývojář: Codemasters Southam
Distributor: Codemasters/ v ČR Conquest
Multiplayer: Ano
Platforma: PC , Xbox 360, PS3
Česká lokalizace: Ne
Doporučená cena: 999,- PC, 1199,- konzole

Hodnocení: **** 85%
Klady
Grafika
Více rally
Mnoho vozů i tratí
Gymkhana
Zápory
Příliš citlivé ovládání
Sliby o realističnosti nedodrženy
Menu jsou trochu matoucí

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

DiRT 3 servíruje pořádnou porci rally v pěkném vizuálním kabátku!

Hide picture