RECENZE: Fowl kontra Fowl v šestém díle knižní série od Eoina Colfera

Jakub Ehrenberger

Jakub Ehrenberger

7. 9. 2009

eoin-colfer-artemis-fowl-a-casovy-paradox-200x113-perexIrský mladík Artemis Fowl a česká knihkupectví se znají už od roku 2002. Duchovní otec ságy Eoin Colfer vloni k předchozím pěti dobrodružstvím přidal šesté, na dlouhou dobu poslední. Geniálního Fowla mladšího v něm nečeká nic jednoduššího než cestování časem. Co čeká jeho věrné čtenáře?

Eoin Colfer

Autor příběhů o mladém zločinci Eoin Colfer Zdroj: Archiv Eoina Colfera

Když se v pátém dobrodružství Artemis Fowl a jeho skřítčí kamarádka Myrta Krátká vydali do Bezčasí, nikdo nemohl tušit, že se vrátí až po třech letech. Během Artemisovy nepřítomnosti se toho ve Fowl Manor hodně změnilo a chodbami rozlehlého sídla teď zní dětské hlasy jeho dvouletých bratrů. Zdánlivou domácí idylku ruší jedině tajemná nemoc, která zachvátí rezidenci v jejím nejcitlivějším místě, v osobě Angeliny Fowlové. Doktoři jsou naprosto zoufalí a Artemisova matka je každým dnem blíže smrti. Když ani renomovaný odborník na vzácné choroby neurčí přesnější diagnózu, Artemis Fowl má už jen jedinou možnost, jak svou matku zachránit. Povolat na pomoc své přátele ze skřítčí říše.

Mezi těmito přáteli je samozřejmě i obětavá elfka Myrta, jež je v době přijetí naléhavého vzkazu na rutinní nadzemní misi v Helsinkách, kde coby členka skřítčí policie LEPReko kontroluje stav jednoho ze vzácných krakenů. Ačkoliv to není tak úplně v souladu s předpisy, okamžitě se vydává do Fowl Manor, aby byla svému lidskému příteli po ruce.

Myrtino zjištění šokuje i brilantní technický mozek kentaura Klusáka. Angelina Fowlová zjevně trpí magicidou, epidemií, kterou národ skřítků považoval za dávno vyhubenou. Jediným lékem na tuto chorobu je mozkomíšní mok vzácného lemura sifaku, jehož poslední exemplář pomáhal před osmi lety zlikvidovat sám Artemis Fowl. Návrat do minulosti je jedinou šancí na Angelinino uzdravení. Za pomoci Č.1, talentovaného mladého démona-čaroděje, jehož se Myrtě a Artemisovi podařilo zachránit v předchozím díle, jsou oba hlavní hrdinové poslání zpět časem, aby Artemisovu mladšímu já jeho plány překazily. Ten je však sám sobě nepříjemně zdatným soupeřem.

obálka Eoin Colfer: Artemis Fowl a časový paradox

V tradičně řemeslně výborně napsaném díle Eoin Colfer svým čtenářům nabízí přesně to, čeho se jim dostalo v předchozích dobrodružstvích. Kvalitní a poutavý příběh nezdržuje nadbytečnými popisy, čtenářovu neustálou pozornost si vynucuje nepřetržitou akcí a svižnými dialogy, a tak vám stránky knihy příjemně ubíhají pod rukama. Tempo Colferových děl je také určitě jedním z důvodů, jenž k jeho četbě stále láká i starší čtenáře, kteří v době vydání prvního titulu byli zhruba v chlapcově věku, nyní však už klepou na dveře vysokých škol.

Právě čas je nejen jedním z nepřátel Artemise Fowla v jeho nejnovějším dobrodružství, ale také jednou z mála slabin celé série. Zatímco fanouškům totiž už vesele bují na bradě vousy a fanynky si zase dávno nepíší dívčí deníčky, jejich hrdina zdánlivě nestárne. V poslední knize je Artemisovi čtrnáct a míří mílovými kroky k definitivní změně z bezskrupulózního zločince na hodného hocha. Zvláště patrná je tahle změna při konfrontaci s jeho zákeřným desetiletým já, kterou Colfer využívá i k nenásilnému moralizování.

Tím však veškerý věkový posun končí a odrostlejší čtenář se nutně musí ptát, jestli to pro něj neznamená plynulý přechod k jiným titulům. Zatímco J. K. Rowlingové se v Harrym Potterovi podařilo každý díl obsahově přizpůsobit rostoucím čtenářům, její irský kolega se zuby nehty drží původní koncepce  a svou čtenářskou základnu tím rozhodně nerozšiřuje. S plánovaným pozastavením vydávání nových dílů minimálně v nejbližších několika letech, o němž Colfer seznámil své fandy na osobních internetových stránkách, se navíc propast mezi Artemisem a jeho původními čtenáři ještě prohloubí.

Poněkud jednoduše působí i autorova snaha o recyklaci všech dosavadních postav série. Do celého příběhu výrazněji pronikla pouze jediná nová postava, objevují se v něm zato téměř všichni hrdinové dílů předchozích. Věrní čtenáři se mohou těšit nejen na návrat výše zmiňovaných, ale také na osobního strážce Butlera, jeho mladší já a dvojici dalších důležitých protagonistů, které už dobře známe z let předešlých. Znalost kompletní série není povinností, protože vše podstatné k pochopení děje je vždy v krátkosti vysvětleno, přesto může být jedině výhodou.

Šestý střípek fowlovské mozaiky se svou orientací nijak neliší od předchozích, když jazykovou i obsahovou kvalitou zcela odpovídá požadavkům dětského čtenáře. Odrůstajícímu se zavděčí především obvyklým svižným pojetím, jež však neskryje absenci složitější kompozice. Vážnější motivy dílem pouze mírně probleskují. Zdaleka to není důvod po Artemisi Fowlovi a časovém paradoxu nesáhnout, v rámci současné dětské fantasy stále patří k nadprůměru, atraktivita Colferova světa však klesá a všechny Klusákovy senzory blikají na poplach. Nastal čas posunout sérii dál a pořádně počechrat také Fowlovy potlačované emoce. Skoro patnáctiletí kluci mají přece i jiné problémy než neustále někoho zachraňovat.

Název originálu: Artemis Fowl and the Time Paradox
Český název: Artemis Fowl a časový paradox
Autor: Eoin Colfer