Menu
FANZINE.cz
Technologie

Guild Wars 2 je ambiciózním titulem. Čtěte naše dojmy z beta verze

Jakub Bilko

Jakub Bilko

24. 6. 2012

!Exkluzivně!Vývojáři z ArenaNet kráčejí po úseku střízlivě pěkného příkladu, jak by mělo beta testování vypadat. V pořadí již druhý beta víkend nahnal do světa Tyria další tisícovky hráčů, aby opětně mohli vývojářům posloužit jako katovna vyjadřující co funguje a na čem bude ještě třeba trošku zapracovat.

Nornský válečník Zdroj: Jakub Bilko

V pátek k večeru jsme se stali součástí druhého beta víkendu, jenž oproti tomu minulému zaznamenal krok vpřed. Vývojáři totiž pečlivě naslouchají hlasům hráčského publika, a snaží se tak případné neduhy, bugy a celkovou funkčnost herních mechanismů vyladit do precizní podoby. Nutno říci, že účast napříč servery byla k očekávání vysoká, a tak nebylo o zalidněné počáteční lokace nouze.

Každý jiný jest

Jak už to v praxi běžně bývá, své působení v MMO světě začínáte tvorbou postavy. Ačkoli má papírově hra celkem pět hratelných ras, v rámci beta testování si hráč měl možnost vybrat pouze jednu ze tří, konkrétně se jednalo o lidi, jejichž univerzálnost pro všechna možná MMO se nezapře, dále to byli Nornové, což jsou v zásadě také lidé, jen s většími tělesnými proporcemi a rozdílnou mytologií, jež se velice podobá vikingskému folklóru.

Poslední část puzzlu připadá na srstnaté Charry, jejichž humanoidní rysy a vyspělá válečná technologie se mísí se zvířecím vzhledem a cestováním po všech čtyřech. Beta verze zatím neumožňuje vyzkoušet si hraní za tajemné Sylvari a malinkaté Asury.

video
play-rounded-fill

Po výběru jedné ze tří ras následuje fáze, ze které již vyjdete jako specialista určitého povolání. Těch je k mání osm – warrior, guardian, ranger, elementalist, thief, engineer, necromancer, mesmer. Každé povolání sice disponuje rozdílným arzenálem schopností a stylem boje, nicméně pro týmové hraní nejsou jejich role přesně definovány či opodstatněny jako v jiných MMORPG.

Je sice vhodné, aby přední linii party tvořili nejlépe těžce odění hráči v roli guardiana nebo warriora, nejsou ovšem vyloučené i jiné možnosti. Hra nesází jen na přesně vymezené role pro konkrétní povolání, ale dává všem hráčům možnost využít svůj skill a přizpůsobit se tak dané situaci. Není to tedy jen o algorytmickém klikání na několik spellů, kdy se s healerem za zády cítíte téměř nepřemožitelně.

Čtěte také: VIDEO: LotR Online se dočká rozšíření Riders of Rohan. Vítejte v Jízdmarce

Než opustíte záložku s tvorbou postavy a konečně se ponoříte do herního světa, čeká vás ještě krátký výběr možností, které reflektují biografii a charakter vaší postavy.

(R)evoluční vývoj světa

Svět Tyria je vskutku rozsáhlý, a to nejen svou velikostí, ale také mírou interakce. Ať už začínáte v kterékoli lokaci, všimnete si brzy jedné zásadní věci. Úkolování je postaveno na jiných principech, než na jaké jste tradičně zvyklí. Nepříjdete k žádnému označenému NPC, aby vám naservírovalo sadu questů, jejichž účel se brzy stává povědomějším a povědomějším. Od začátku máte jakýsi hlavní řetězovaný úkol, jenž je vyznačen zeleným bodem na mapě.

Ten vás provádí kouty světa Tyria, a pointa s hmotnou odměnou a rancem zkušenostních bodů většinou vrcholí souboji v instancích. Nikde ovšem není striktně řečeno, že právě tohle by musela být vaše priorita. Sbírání zkušeností lze provádět i dalšími způsoby. Nejčastěji tedy zavítáte nabídnout pomocnou ruku vesničanům či jiným lidem, jejichž trable jsou znázorněny prázdným srdcem na mapě.

V jednom z questů nám byly propůjčeny bleskové schopnosti, z jejichž účinku by byl Palpatine na větvi

Nemusíte vůbec přijímat žádný quest. Stačí, když se prostě přiblížíte k onomu místu, kde je třeba něco splnit, a event se vám aktivuje automaticky. Navíc nejsou tyto úkoly dělány formou nudných požadavků typu zabij osm prasat, nasbírej 20 rostlin, ale můžete si vybrat, jakým způsobem danému vesničanovi pomůžete. Úkol většinou zahrnuje celou řadu problémů, jež jsou ukryty pod názvem eventu. Naplnění tabulky pro progress tedy docílíte vícero činnostmi než jen děláním jedné věci stále dokola.

Kromě těchto eventů ve hře existují i takové speciality, jako souboje o území. Kráčíte tak lesíkem a najednou se vám aktivuje event, jehož úkolem je ubránit danou pozici v blízkosti před nájezdy nepřátel. Pakliže tak vy, nebo někdo jiný neučiníte, je místo dobito nepřítelem. Pak jej ovšem můžete zabrat zpět, čemuž předchází snaha nepřítele udržet danou pozici. Nepřítel volá posily do doby, než jeho morálka klesne natolik, že budete svědky úprku o život.

Čtěte také: RECENZE: Diablo 3 se vrací ve velkém stylu, ale už to nemá tak snadné

Tohle všechno působí velmi dobře, a tak máte pocit, že svět kolem vás je žijící, že se v něm stále něco odehrává a vy jste jen malou součástí toho všeho. Dokonce nemusíte být s ostatními hráči v partě, abyste byli schopni dokončit event v dané lokaci, což platí i pro eventy, které již probíhají. Stačí se s klidem připojit do davu, zapojit se a odměna vás nemine. Pohyb po mapě probíhá v rámci waypointů, kdy se za drobný poplatek svižně teleportujete k nějakému z nich. Musíte jej ovšem ještě před tím mít odemčený, takže vás alespoň jednou procházka nemine.

Jak se bojuje

Souboje jsou okořeněny možností variabilního arzenálu skillů v závislosti na druhu držené zbraně. To znamená, že s obouručním mečem máte v panelu jiné skilly, než když třímáte meč jen v jedné ruce. Když k němu přidáte ještě štít, panel se skilly se aktualizuje o další skilly navíc. Navíc můžete využít možnosti přepínání mezi primární a sekundární zbraní. To lze dobře využít, upřednostňujete-li rozdílnou taktiku pro různé typy nepřátel.

Jako primární zbraň tak můžete mít například obouruční meč, zatímco v sekundáru je přichystaná puška pro souboje na dálku. V soubojích se vyplatí používat také úhybný manévr, kdy zkrátka uhnete nepřátelskému nájezdu, případně kopí či jinému letícímu objektu. Soubojový systém působí rozhodně intuitivně.

Čtěte také: VIDEO: Lokace v Zaklínači 2 se neustále mění. Záleží na vašich rozhodnutích

Podaří-li se vám ochutnat hořkost porážky, smrt nepřijde tak rychle. Ještě máte šanci bojovat na zemi do posledního dechu v rámci panelu jakýchsi záchranných skillů. Pokud do vás zrovna nemlátí nepřítel, máte šanci se v rychlosti uzdravit. Hráči se mohou uzdravovat i mezi sebou.

Beta víkend nám dovolil nahlédnout do velmi slibně vyhlížejícího MMORPG. Zatím jsme neměli možnost prozkoumat hru do větší hloubky, i tak se nám na tváři objevilo nadšení. Doufejme, že se vývojářům povede hru trochu lépe zoptimalizovat, i tak to prozatím vypadá, že je Guild Wars 2 na dobré cestě.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Guild Wars 2 je ambiciózním titulem. Čtěte naše dojmy z beta verze

Hide picture