Menu
FANZINE.cz
Fantasy knihy, fantasy literatura

Magii nejde nahradit něčím, co lze sériově vyrábět, píše Tom Doyle.

Petr Bělohrad

Petr Bělohrad

12. 8. 2014

Kde končí urban fantasy a kde začíná science fiction? Tyto dva žánry jsou si natolik podobné, že je lze jen stěží odlišit. Americký spisovatel Tom Doyle na své nejnovější knize American Craftsmen vysvětluje, kde magie ustupuje vědě a naopak.

Typickým dějištěm urban fantasy jsou noční ulice města. foto: Richard Lockard - stockvault.net

Typickým dějištěm urban fantasy jsou noční ulice města.
foto: Richard Lockard – stockvault.net

Proč lidé zaměňují moji fantasy za science fiction? Ptá se ve svém článku Tom Doyle. Pozastavuje se nad reakcemi, kterých se mu dostává na jeho nejnovější román American Craftsmen. Ač je žánrově tento román urban fantasy, dochází díky některým motivům a situací k jeho záměnám se sci-fi.

Nikdo nemá patent na magii

Hlavní hrdinové románu American Craftsmen jsou čarodějové. Magie je nadpřirozený jev, který věda nedokáže ani popsat, natož podchytit a okopírovat. Známý citát Arthura C. Clarka, že „jakákoliv dostatečně pokročilá technologie je neodlišitelná od magie“ tady neplatí. Magie je vrozená schopnost a její uživatelé se fyzicky ani psychicky nijak neodlišují od ostatních lidí.

Věda zde ustupuje magii, protože je prostě mimo její dosah. Čarodějové nemohou být nahrazeni ničím, co lze sériově vyrábět, nebo speciálně trénovanými vojáky a špiony, píše Tom Doyle. To je staví do zvláštní pozice, protože jejich vztah s vládou závisí na míře jejich užitečnosti.

american_craftsmen_obalka

Magie přináší zajímavý prvek do špionážní fikce.
Zdroj: obálka knihy

Fantasy je stále fantasy, ať už s meči nebo pistolemi

Existence magie může dílo automaticky zařazovat do žánru fantasy. Jednotlivá díla se ale mohou odlišovat svým zasazením. Když se řekne hrdinská fantasy, každý si vybaví středověké prostředí s hrady, meči a typizovanou mluvou. Pro čtenáře je takové zasazení vzdálené, lákavé a umožňuje mu uniknout z reality současnosti.

Díla zasazená do současného prostředí mohou používat podobné znaky pro navození téhož pocitu. Je to ale trochu náročnější, protože se odehrávají v nám známém světě, který pro nás není až tak vzdálený. Kupříkladu díla zasazená do přírodních či venkovských kulis nám připadají více vzdálená, protože tam technologie nemá takové zastoupení.

V American Craftsmen jsou uživatelé magie našimi současníky a popisují jevy současným jazykem. Ano, mohli by o magii mluvit v odborných termínech a považovat ji za nějakou odnož kvantové fyziky. V takovém případě by však dílo připomínalo více právě science fiction a ne urban fantasy.

cold_days_obalka

Harry Dresden je také hrdinou urban fantasy.
Zdroj: obálka knihy

Magie do každého domu!

Významnou roli hrají v románu také duchové. Ti nejdůležitější jsou duchové předků hlavního hrdiny, Dale Mortona. Propojují současnost s minulostí svých vlastních životů a nabízejí tak čtenáři další příběhové linie k prozkoumání. Dokonce i dům rodiny Mortonů má vlastní vědomí a střeží každou věc jako rodinné dědictví. Díky němu minulost nezaniká.

Část příběhu je rovněž zasazena v Sanctuary. Místo, kde přebývají všechny ohrožené druhy zvířat a rostlin v Americe. Je to rovněž domov duchů, kteří zde vzpomínají na svou minulost. Podobná místa lze nalézt i v hrdinské fantasy (kupříkladu každá država elfů ve Středozemi). Jsou ztělesněním dočasného útěku od současnosti.

Dnes je směšování žánrů celkem běžná praxe. Nemyslím si, říká Tom Doyle, že chtějí čtenáři žánry striktně oddělené jako tomu bylo dříve, ale bylo by dobré uvádět věci na pravou míru a znát prvky, které ovlivňují příslušnost díla k žánru. Díky těmto znalostem pak můžeme díla ve světech magie a technologie přesněji zařadit.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Magii nejde nahradit něčím, co lze sériově vyrábět, píše Tom Doyle.

Hide picture