Menu
FANZINE.cz
Technologie

Mass Effect 2. Herní genialita získala tvář

Redakce

Redakce

14. 4. 2010

Mass Effect 2Mass Effect. Divoký koktejl, jehož hlavními ingrediencemi jsou sci-fi, 3rd person akce a RPG. První díl z plánované trilogie zahýbal herním světem od základů a údajná námětová vyčerpanost herního průmyslu byla vyvrácena jako starý pařez. Jak dopadnul v pořadí druhý díl?

Sympatická trojka

Sympatická trojka Zdroj: Electronic Arts

Vcelku očekávaně a logicky začíná dvojka tam, kde jednička skončila. Loď kapitána Sheparda byla napadena. Shepard jako správný kapitán opouští loď poslední, za což ale zaplatí vlastním životem. „Škoda ho. Takovej kabrňák to bejval,“ řekli si v jisté nepřátelské společnosti a za pomocí nákladné technologie ho vypucovali k nerozeznání (až na pár jizev).

Velmi správně jste si všimli, že tu něco nehraje. Nepřátelská společnost ho oživila, protože se objevil nový a prakticky společný nepřítel. Nová rasa pěkně škaredých plantážníků nechává mizet jednu lidskou kolonii za druhou a vaším úkolem je coby chrabrý kapitán Shepard záhadu vyřešit.

Vzhůru do boje

Vzhůru do boje Zdroj: Electronic Arts

Toť by byl velmi hrubý nákres děje, protože mi přijde zcestné vás o nejdůležitější prvek hry připravit zbytečným tlacháním. Nutno dodat, že k tomuto zážitku je nutno pořídit si do hry češtinu, nebo dobře ovládat angličtinu. Důvod je prostý: ME2 je z podstatné části proložený videosekvencemi, v kterých téměř pokaždé s někým konverzujete za pomoci výběru různých druhů reakcí, od diplomaticky slušných až po klackovsky úsečné. Vaše rétorické schopnosti hra analyzuje a podle toho vám odemyká další možné reakce. A aby toho nebylo málo, občas se ve zmíněných videosekvencích nabídne možnost fyzické reakce vaší postavy, jako je záchrana druhého strhnutím k zemi nebo třeba jeho chladnokrevné prohození oknem.

Přestřelka Zdroj: Electronic Arts

Přestřelka Zdroj: Electronic Arts

Co by to bylo za Mass Effect bez staré dobré Normandy. Jde o vaší loď, která je vám přidělena hned na začátku příběhu. Je poměrně rozsáhlá a strávíte na ní také značnou část herní doby. Vyvíjíte na ní nové technologie (za suroviny získané během misí, nebo při těžení na planetkách), udržujete kontakt s celou posádkou, vyřizujete poštu a hlavně ze svého kapitánského můstku (ano, opravdu je vyvýšený) určujete směr kurzu vaší lodi. A vězte, že to není jen tak ledajaká práce.

Rozsáhlost celé galaxie, v níž se pohybujete, je naprosto neuvěřitelná a chvíli vám zabere, než se v ní zorientujete. Když se pak rozhodnete na nějaké planetce přistát, většinou vás čeká buď nakupování (srdce všech dívek bude plesat, protože některé obchodní lokace rozsahem připomínají Shopping park – bohužel bez Kenvela) nebo bitevní vřava.

Do něj! Zdroj: Electronic Arts

Do něj! Zdroj: Electronic Arts

Se systémem boje si vývojáři dali opravdu práci, a i přesto, že se jedná o RPG hru, v bitevním módu by ME2 mohl směle konkurovat i těm nejlepším střílečkám. Do akce si vždy můžete vybrat dva členy svého týmu, přičemž každý z nich oplývá jinými schopnostmi a ohání se jinými zbraněmi. Podobně si i vy na začátku hry můžete vybrat povolání (také pohlaví, sestřih, barvu obočí, atd. – chybí snad jen odstín chlupů v nose) svého Sheparda. Arzenál zbraní se oproti jedničce rozšířil o kategorii heavy guns, v níž můžete vybírat mezi nářadím hromadného ničení. Kromě nich se zachovaly kategorie pistolí, brokovnic, samopalů, pušek a odstřelovaček.

Neporazitelný Zdroj: Electronic Arts

Neporazitelný Zdroj: Electronic Arts

Realističnost bojů podtrhuje mód krytí se za překážkami, který ovšem již není automatický, jak tomu bývalo. Když budete během přestřelky vystrkovat hlavu déle, než je zdrávo, věřte, že to pořádně pocítíte.

Perfektní vychytávka, kterou Mass Effect proslul, je zastavení času během boje. Označíte nepřítele, sešlete na něj nejrůznější schopnosti, oživíte spolubojovníka, nebo si třeba jen vyměníte zbraň podle potřeby. Prosté, návykové, nezbytné.

Jediné mínus, které je ME2 vytýkáno, je původní engine. Upřímně takové hnidopichy moc nechápu, protože grafika je pořád jednoduše uchvacující. Dvakrát se mi v průběhu hraní stalo, že se mě přihlížející příbuzný ptal, na jaký film to koukám. Tento pokus o snížení hodnocení hry u mě prostě neprojde. Konečný verdikt je takový, že míň jako 100% si Mass Effect 2 nezaslouží. Pokud ve vás alespoň trochu bije srdce počítačového pařana, tuhle párty byste si neměli nechat ujít. Myslím, že tento počin v historii her zaujme místo vedle klasik jako je Diablo či Half-life.

Název: Mass Effect 2
Výrobce: Bioware
Vydavatel: Electronic Arts
Vydavatel v ČR: Electronic Arts Czech
Multiplayer: ne
Doba hraní: cca 30 hodin (základní dějová linie)
Doporučená cena: 999 Kč

Hodnocení: ***** (100%)

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Mass Effect 2. Herní genialita získala tvář

Hide picture