Menu
FANZINE.cz

Mignola a Golden si v románu Baltimore hrají s vojáčky a vampýry

Marek Hofman

Marek Hofman

28. 4. 2011

Román Baltimore aneb Statečný cínový vojáček a vampýr dokazuje, že ilustrované knížky nepatří do rukou pouze dětem. Ve fantasy-hororovém příběhu s prvky gotického románu hrají ilustrace nezanedbatelnou roli a ukazují, jak skvěle zapůsobit na čtenářovu představivost.

Ilustrace na obálce knihy Baltimore, autor: Mike Mignola

Jména spisovatele Christophera Goldena a ilustrátora Mikea Mignoly spojuje série příběhů o rohatém chlapíkovi s přezdívkou Hellboy. Tentokrát však vynechali ďábla chránícího lidstvo před nadpřirozenými bytostmi a představili čtenářům hrdinu, jenž si v mnohém s pekelným chlapcem nezadá. V románu Baltimore aneb Statečný cínový vojáček a vampýr se ústřední hrdina lord Henry Baltimore ocitá v zákopech na poli první světové války a musí uhýbat jak kulkám a bajonetům, tak vampýrským špičákům.

Po návratu domů se ozve třem svým přátelům a domluví si s nimi schůzku v hostinci, aby se jim svěřil se svým děsivým tajemstvím. S blížícím se večerem začínají pány přepadat chmury, a tak aby se z čekání na Baltimora nestalo další Čekání na Godota, pustí se do popisování hrůzostrašných historek, které sami prožili.

Námořník, voják a doktor vypravují

Čtenář díky těmto příběhům, spojeným rámcovým motivem čekání, nejednou pocítí mrazení v zátylku. Všechna tři vyprávění, která by klidně obstála samostatně a lze si je představit v jakékoli hororové sbírce, však nepůsobí jako pouhá vycpávka proto, aby se nenudili jak čekající pánové, tak čtenář. Naopak si bez nich jde jen těžko představit, jak jinak by autoři odůvodnili motivaci postav. Osud lorda Baltimora je totiž natolik neuvěřitelný, že v jeho pravdivost může uvěřit pouze osoba, jež si prožila obdobnou situaci.
Přestože vypravování námořníka Aischrose, chirurga Rose a vojáka Childresse zabírají většinu textu, hlavní úlohu má přece jen Baltimore. Jeho životní události autoři vystavěli na motivu pohádky Hanse Christiana Andersena Statečný cínový vojáček, avšak vycházejí z ní zcela minimálně a v žádném případě ji nekopírují. Spojujícími prvky jsou snad jen jednonohý voják, jeho milovaná a zlo v podobě ďábelského stvoření.

Na paralele s příběhem pro děti se nejvíce projevuje hrůznost války, na niž se kniha zaměřuje. Autoři si pohrávají s ideou, že stejně jako si malí chlapci hrají na válku s hračkami, tak i mocnáři staví proti sobě reálné armády. Z bitev neodchází nikdo ušetřen a skutečné postižení je spíše psychického charakteru a méně viditelné než jizvy nebo dřevěná protéza.

Vyjma pohádky se Mignola s Goldenem inspirovali také gotickými romány. V tomto případě si však vypůjčili pouze formu, nikoli obsah. Stejně jako v dílech Mary Shelleyové či Brama Stokera je příběh líčen z pohledu různých osob a podstatné věci se čtenář dozví také z dopisů a deníků. Kromě slohových stylů se střídá také ich-forma s er-formou, podle toho, která postava daný úsek vypráví. Ten největší rozdíl, který román Baltimore odlišuje od Draculy či Frankensteina, tkví v moderním jazyce. Nic proti slavným předchůdcům současného hororového žánru, ale archaismy a zastaralejší sloh může mladším čtenářům vadit. I tak má však člověk pocit, že číst tuto knihu za světla elektrické žárovky se blíží rouhání a nejraději by si kolem sebe zapálil tucet voskovic.

Ilustrace dodávají na děsivosti

Přestože kniha obsahuje přes sto čtyřicet ilustrací, v žádném případě se nejedná o leporelo. Pravda, stránek bez obrázků se v románu moc nevyskytuje, většinu z nich však pokrývají zcela malé kresby. Čtenář, který se ale těší právě na ilustrace Mikea Mignoly, nemusí mít strach – sem tam na něj vykoukne i celostránkový portrét některé z postav. Mignolův výtvarný styl laikovi připomíná práci řezbáře či sochaře. Lebky, cínoví vojáčci i lidská těla a tváře vypadají jako vytesané z kusu černého kamene nebo dřeva. Černobílé provedení pak jen přidává na pochmurné atmosféře.

Román Baltimore nelze než doporučit. Svým laděním připomene nejednomu fanouškovi hrůzu nahánějících vypravování, na jakých základech stojí jeho oblíbený žánr, ale své si v něm díky antimilitaristické myšlence najde i čtenář, jenž se snaží dostat hlouběji, k tomu, co autoři vložili mezi řádky.

Název originálu: Baltimore or the Steadfast Tin Soldier and the Vampire
Český název: Baltimore aneb Statečný cínový vojáček a vampýr
Autoři: Mike Mignola a Christopher Golden
Překlad: Jana Odehnalová
Obálka a ilustrace: Mike Mignola
Počet stran: 304
Vazba: vázaná s přebalem
Rozměry: 185 x 240 mm
Vydal: Nakladatelství Triton, Praha 2011
Doporučená cena: 299 Kč

Hodnocení: **** (80 %)

 

 

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Mignola a Golden si v románu Baltimore hrají s vojáčky a vampýry

Hide picture