×
FANZINE.cz

Monster movie: Vzhůru po stopách velkých a naštvaných příšer

Dost bylo krve a nechutností, je čas na oddych. Ale jen malý. Z hlubin oceánů, vesmírných dálav i neprozkoumaných džunglí se pomalu začíná ozývat řev, při kterém tuhne krev v žilách. Jeho majitelé netrpělivě čekají, aby mohli zdecimovat blízké velkoměsto nebo vesmírnou kolonii. Ať už jsou malí a mrštní, nebo dosahují výšek mrakodrapů, nikdo z nás by se nechtěl dostat do jejich blízkosti. Řeč je samozřejmě o monstrech a jejich filmové doméně – monster movie.

King Kong. Zdroj: Distributor filmu

Monster movie je staré skoro jako samotná kinematografie. I když si většina lidí tento subžánr spojuje s typickými představiteli, jako jsou King Kong a Godzilla, spadá sem daleko větší množství filmů. Hlavním společným znakem jsou samozřejmě záporné postavy. Ty mají podobu více či méně uveřitelných tvorů a velikostí a jejich typickým cílem je snaha zničit všechno kolem sebe. Na tom by nebylo nic převratného, jenže má to jeden háček. Naše příšerky si totiž pro svůj teror rády vybírají hustě obydlené město (Godzilla), pláž uprostřed sezóny (Čelisti) nebo dokonce důležitou vesmírnou stanici (Vetřelec).

Víte, že…
… v Japonsku mají pro monster movie speciální název Kaiju?
… prvním monster movie byl Golem z roku 1915?
… filmy s Godzillou se v Japonsku natáčí dosud?
… proti Godzille se postavil nespočet protivníků, kterým velikostí vévodí dvouhlavý drak King Ghidorah?
… typickým klišé je nasazení armády proti monstru, které skončí fiaskem?

Vrátíme-li se trochu do historie, zjistíme, že monstra ve filmech byla odnepaměti. Zejména raný německý expresionismus se v takovýchto tématech vyžíval. Nešlo však o žádné přerostlé ještěrky, nýbrž o tvory nejklasičtější – upíři (Upír Nosferatu, 1922; Dracula, 1931), vlkodlaci (Vlkodlak v Londýně, 1935), mumie (Mumie, 1931) a Frankenstein (1931). Pro dnešní publikum možná už jen úsměvné počiny, přesto je dobré se s těmito snímky seznámit. Už jen proto, abychom mohli sledovat vývoj žánru během následujících let.

Gamera. Zdroj: Distributor filmu

Japonsko, kolébka monster

Nebyl to však německý expresionismus, ani jiné umělecké hnutí, nýbrž Japonsko, kdo do světa vypustil ta největší a nejznámější monstra. Stejně tak, jako v Americe mají svého Supermana, v Japonsku mají Godzillu (1954)  a její alternativy, které začaly vznikat v následujících letech. O oblíbenosti této přerostlé ještěrky, kterou znají snad všichni, svědčí i fakt, že se objevila v dalších 28 filmech a aby toho nebylo málo, dostala v roce 1965 konkurentku v podobě Gamery.

I když padesátá léta byla pro klasické monster movie zlatou érou, která trvala ovšem velice krátkou dobu a následoval kvalitativní pokles, moderní kinematografie na tento subžánr nezapomněla. Monstra ale razantně změnila svou vizáž.

Topzine.cz pro vás připravil hororový speciál, který vás bude pravidelně  provázet všemožnými zákoutími tohoto žánru. Dostanete nejenom tipy na působivé snímky, ale dozvíte se i nejrůznější žánrové zajímavosti a charakteristiky. Speciálem vás bude provázet Tomáš Marek.

Na velikosti (ne)záleží

V sedmdesátých letech bylo už zřejmé, že přerostlí lidoopové a jiné příliš neskutečné stvůry nikoho nevyděsí. Posledním záchvěvem žánru byl remake King Konga (1976), který předznamenal konec klasických blockbusterových monster movie. Na řadu přisly sofistikovanější a nebezpečnější nepřátelé. Na filmová plátna tak vplul zabijácký žřalok z Čelistí a světlo světa spatřil první Vetřelec, jehož výtvarným otcem je H.R. Giger.

Kdo by tohoto sympaťáka neznal (Vetřelec). Zdroj: Distributor filmu

Tyto filmy rozpoutaly kinematografické peklo. Tvůrci jakoby se předháněli ve znalostech zoologie a tak vymýšleli stále bizarnější tvory, od přerostlých anakond až po zabijácké pavouky. Bohužel žádný z těchto filmů nepřekročil hranici podprůměrnosti (s čestnou výjimkou série o vetřelcích). Většina těchto snímků se nedostala ani do kinosálů a skončila rovnou na VHS nebo v televizní distribuci, což byl poslední hřebíček do rakve monster movie.

Marná byla i snaha Petera Jacksona o znovuoživení žánru, když natočil další remake King Konga (2005), který se dočkal velice rozpačitého přijetí, stejně tak jako americký remake Godzilly (1998).

Návrat monster na stříbrná plátna

Fanoušek monster movie musel čekat přes třicet let (a to musel být opravdu zarytý fanoušek), než se dočkal návratu objektu své touhy. A byl to návrat skutečně monstrózní. V roce 2008 se zničeho nic zjevil snímek Monstrum (Cloverfield), který otřásl žánrem. Doprovázen neuvěřitelnou (ale ve své podstatě velice realistickou) virální kampaní, zadupal do země nejednoho netušícího diváka. Jako pocta žánru a zároveň adrenalinová jízda zafungoval téměř bezchybně a je tak jasným důkazem, že monstra ještě neřekla své poslední slovo.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.




Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..