Společnost Nintendo uvedla na trh po téměř pěti letech nové herní zařízení. Trojrozměrné zobrazení bez použití speciálních brýlí je největším lákadlem nového handheldu 3DS.
Za vývojem 3DS stojí dva muži, vizionářský prezident Nintenda Satoru Iwata a vývojář Shigeru Miyamoto. Miyamoto vystudoval uměleckou školu a v roce 1977 nastoupil do Nintenda jako designér. Vedení firmy si brzy všimlo jeho talentu a dalo mu volnou ruku při vývoji her jako Donkey Kong, Legend of Zelda nebo Mario.
Nintendo se v minulosti o 3D herní zařízení několikrát pokoušelo. Brýle Famicom 3D pro osmibitový Nintendo Entertainment System se nikdy neprodávaly mimo Japonsko, a fiaskem skončil i Virtual Boy, virtuální brýle na vratkém stojánku.
Iwata s Miyamotem se před dvěma lety rozhodli, že je konečně technologicky možné, aby Nintendo vytvořilo funkční a prodejnou 3D konzoli do kapsy. Podle prvních ohlasů se jim to povedlo.
Evoluce Nintenda DS
Nintendo 3DS se architektonicky podobá starému DSku. 13.4 cm široký handheld má směrový kříž, čtyři tlačítka a dvě obrazovky, z nichž ta spodní je dotyková. Nově přibyl analogový stick a dvě 0.3 megapixelové kamery schopné fotit 3D fotografie a snímat okolí, což některé aplikace umí využít k vytváření augmentované reality. 3DSko má v základu předinstalováno několik podobných hříček.
Jednou z nich je primitivní střílečka Face Raiders, jejíž pozadí je vykreslováno na základě reálného okolí hráče. Za nepřátele pak poslouží hlavy vytvořené z fotografií vyfocených 3D kamerami. Regulérní hry ale zatím kamery nevyužívají. Handheld také nepodporuje natáčení 3D videa, nicméně Miyamoto s Iwatou by si prý tuto funkci do budoucna přáli.
Jak to funguje?
Šoupátkem na pravé straně handheldu se dá regulovat 3D zobrazení, takže si každý může obraz upravit tak, aby vyhovoval jeho očím.
Obrazovka 3DSka obsahuje takzvanou paralaxní bariéru, která kontroluje světlo opouštějící displej tak, aby každému oku byl promítán jiný obraz. Díky tomu odpadá nutnost filtrovat obraz pomocí brýlí.
Tento systém zatím není využitelný pro velké monitory, protože vyžaduje poměrně přímý pozorovací úhel, u malé obrazovky 3DS ale funguje stoprocentně.
Baterie v režimu 3D vydrží tři až pět hodin, což není zrovna lichotivé. Při úplném vypnutí trojrozměrného režimu by pak měla vydržet podobně jako u DSka okolo osmi hodin.
V Japonsku jde na dračku
V Japonsku byl nový handheld uveden na trh 28. února za 28 000 yenů (299 dolarů) a během prvního víkendu se ho prodalo přes 350 000 kusů. Analytici Nintenda odhadují, že by se do konce března prodeje měly vyšplhat k hranici čtyř milionů. Tím by 3DS překonalo launchové prodeje konzole Wii v roce 2006.
Mezi nejzajímavější hry, které jsou zatím na 3DS k dispozici, patří 3D remaky hitů let minulých jako Metal Gear Solid 3 Snake Eater 3D, Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D nebo Super Street Fighter 4: 3D Edition. Za zmínku stoji také Kid Icarus, okřídlený chlapec, který se proháněl po obrazovkách televizí už v éře osmibitů, a nebude chybět ani klasický launchový titul Ridge Racer.
Kromě hraní nabídne 3DS webový prohlížeč a přehrávač mp3 a videa. Nintendo připravuje službu pro stahování trailerů na 3D filmy a rýsuje se i spolupráce s televizními stanicemi Sky TV a Eurosport, takže by se majitelé 3DSka mohli dočkat i trojrozměrných sportovních přenosů.
V Evropě se 3DS začne prodávat 25. března a jeho cena se bude pohybovat kolem 7000 Kč.
Starší články: Hands-on: Nintendo 3DS je vstupem do nové reality