Menu
FANZINE.cz
Technologie

PC hra Command & Conquer 4: Tiberian Twilight. Konec tibériové války se blíží

Redakce

Redakce

27. 7. 2010

Tibériová válka opravdu končí. Hra Command & Conquer 4: Tiberian Twilight má být posledním dílem série. Naplní očekávání všech fanoušků a milovníků série, nebo skončí zklamáním?

Logo hry Zdroj: Electronic Arts

Čtvrtý díl slavné série realtimových strategií píše smutný příběh o tom, jak se ze hry, která byla vzorem žánru a udávala směr ostatním, stala tibériová břečka. Hra vsadila na moderní koncept RTS strategií, připravila opravdu velké škrty, které by spíše potřeboval náš státní rozpočet. Command & Conquer 4 se zbavila základních věcí, na kterém stál celkový úspěch série (stavba základny, těžba tibéria, několik stovek jednotek na mapě, klasická pěchotová jednotka).

A novinky? Tři typy obřích robotických jednotek, které slouží jako MCV, titěrný populační limit, energetické body v obranné základně, body na vylepšování jednotek získávané tibériem a systém získávání zkušenostních bodů, které odemykají nové jednotky a upgrady.

Herní systém

Fáze managementu je takřka pryč. Na začátku si hráč vybere, zda chce útočného, obranného či podpůrného Crawlera (pohybující se základna, o které jsme informovali v preview), kterého hráč pošle na vybrané místo (omezeno danými body) a může se rozjet výroba jednotek. Ty nestojí žádné suroviny, jen čas, a také se musejí vejít do populačního limitu. Je jasné, že odlišní Crawleři nabízejí různé možnosti. Ofenzivní role je obvykle nejzábavnější a zejména v singleplayeru. Využívá se zejména k ničení soupeřovy základny, a o to se převážně snažíte po celou dobu hry. Pak je jen málo důvodů ji opouštět. Znamená totiž řadu mocných pozemních jednotek.Včetně některých známých z minulých dílů jako jsou Scorpioni, plamenometné tanky nebo avataři. S podpůrným Crawlerem přicházejí zejména silné letecké jednotky a také užitečné opravárenské stroje. (Už ze jména lze usoudit že slouží k podpoře útoku nebo obrany, proto jí můžeme nazvat multifunkční). Defenzivní role nabízí možnost budovat bunkry a usazovat do nich jednotky, zajišťovat území střílnami a tím bránit svoji i spojeneckou základnu (Crawler). Nebo hlídat určitý objekt.

Artwork ze hry Zdroj: Electronic Arts

Logické spojení útočného s podpůrným Crawlerem funguje v kooperaci výborně, do větších multiplayerových bitev se hodí i obranný. Dělba práce je docela zábavná, pro osamoceného hráče ovšem nepříjemná v tom, že mechanismus změny role v běhu mise, který hra nabízí a k němu v tutoriálových misích dokonce i vyzývá, je velmi nešikovný. Jednak s sebou nese výraznou časovou prodlevu (postupně se musí starý Crawler nechat zbořit a chvíli trvá, než přiletí nový, navíc toho je potřeba před započetím výroby jednotek ještě usadit), jednak staré jednotky nezmizí a stále zabírají místo v populačním limitu, který bývá obvykle napnutý na úplnou hranici. Nezbývá, než část z nich poslat na smrt nebo je využít do kombinace.

Taktika

Taktický prvek je v C&C4 asi nejdůležitější. Kvůli populačnímu limitu nemůžete kempovat na základně obrněné spoustou střílen, protihráč se vás snaží nějak zničit, a vy si v klidu ve spodku základny budujete armádu obrovských rozměrů.Jediná cesta k vítězství je pružně reagovat na zbraně používané nepřítelem.(proti pěchotě používat automatické zbraně, na bunkry zas plamenomet).

sreen

Screenshot ze hry Zdroj: Electronic Arts

Zkušenosti, výhra

Nápad se sběrem zkušeností vyšel velmi dobře (podobný systém už byl použitý v C&C Red Alert 3). Zkušenosti získáváte plněním zadaných misí, ničením soupeřových jednotek a také sbíráním červeného tibéria, které se válí různě po mapě (můžeme nalézt i zelené tibérium, které slouží k získávání bodů vylepšení v dané misi). Za získané zkušenosti se nám postupně odemykají nové jednotky, stavby a schopnosti. Každá frakce se boduje zvlášť stejně tak každý Crawler. To podbízí k používání jen jednoho typu základny, ale jak jsme řekli, to je zcela nemožné, když si chceme zahrát singleplayerovou část.

Pro někoho příjemnou, pro někoho otravnou vlastností kampaně je vedení hráče za ručičku: na malých mapách s jednoznačně určenými cíli takřka není prostor řešit úkol po svém a hra se omezuje na správné nasazování jednotek proti nepříteli. Obtížnost je nastavena akorát, a tak si hráči mohou užívat v rozumných intervalech se posunujícího příběhu.

Trocha příběhu

Začneme hereckými výkony v cutscénách, které nebyly nijak hvězdné, až na našeho známého Kana. Všichni jsou dosti průhlední. Řekl bych že to je velká škoda, když se ohlédneme zpátky k C&C3 Tiberium Wars a také trochu k C&C Red Alert 3, kde byly herecké výkony byly téměř dokonalé a kde jsme mohli vidět i známé herecké hvězdy. Toho jsme se v novém C&C4 nedočkali.

A jak je to s naším spojením mezi GDI a Kanem (NOD). Spojení nastalo, kvůli narůstajícímu pokrytí tibéria a pouze společnými silami se povedlo zahnat tibérium téměř až pod povrch. Ale to také vyvolalo nepokoje v obou frakcích. Někteří členové GDI se snaží prokouknout plány Kane a  Ortodoxní členové NOD mezi sebou bojují, kdo by měl usednout na pomyslný trůn NOD. Dále bojkotují snažení GDI o ničení tibéria partizánskými akcemi. A nebyl by to epický závěr, kdyby vše bylo takhle jednoduché. Jak už to bývá, Kane si na nás připravil překvapení.

Multiplayer

Tiberian Twilight je nejsilnější v multiplayeru, kde nejsou hráči omezováni ani béčkovostí děje, ani závazným scénářem misí, ani nepřesvědčivou skirmishovou UI. Jediný režim, který čtvrté C&C nabízí, je Domination (vývojáři slíbili rozšíření o několik map a možná i více modů, které budou ke stažení na webové stránce hry). Vítězem se stává ten kdo získá nejvíce bodů z obsazování klíčových oblastí na mapě. Bitvy jsou hodně živé právě díky odstranění těžby. Dokud má hráč k dispozici Crawlera, může chrlit jednotky, a i pokud je Crawler zničen, je možné povolat si nového.

Screenshot ze hry Zdroj: Electronic Arts

Závěrem

Hra nepřinesla to, co od ní každý očekával. Spousty fanoušků tímto výtvorem ztratí, ale čtyřka nejspíš přiláká i nové hráče. Grafické zpracování šlo podstatně dolů, aby hru mohl spustit kterýkoliv počítač. Příběh opravdu zklamal. Hudební podklad je příjemný, ale nijak neoslní. Zvuky střelby a výbuchů mají stejnou kvalitu jako v předchozím dílu. Taktické možnosti jsou velice vyvážené a multiplayer je největším tahačem tohoto dílu. Herní doba je zcela na hráči (když se k ní posadí deset různých hráčů, herní doba kampaně bude u každého jiná) a multiplayer můžete hrát, dokud vás hra nepřestane bavit. Tím se doba hraní může vyšplhat až na stovky hodin. C&C4 je hra, která celkem zabaví a je i chytlavá.

Název hry: Command & Conquer 4: Tiberian Twilight
Výrobce: Electronic Arts
Vydavatel v ČR: Electronic Arts CZ
Multiplayer: Ano
Platforma: PC
Doporučená cena: 599Kč

Hodnocení: **** (70%)

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

PC hra Command & Conquer 4: Tiberian Twilight. Konec tibériové války se blíží

Hide picture