Preview hry Deus Ex: Human Revolution. Naplní megalomanská očekávání fanoušků?
Martin Mašek
5. 5. 2011
Deus Ex je prostě legenda, kterou mnoho hráčů dohrálo na několik způsobů. Prodalo se ho přes milion kopií, to nepočítám pirátské kopie a to vážně není málo. Zvládne další díl naplnit megalomanská očekávání?
Deus Ex s podtitulem Human Revolition není druhý díl, nýbrž třetí. První díl a jeho hrdinu J.C. Dentona nelze zapomenout stejně jako jeho cestu proti konspiraci po celém světě od New Yorku přes Hongkong až po Oblast 51. Po zhruba šesti letech následovalo pokračování, Deus Ex 2: Invisible war, který nebyl nijak velkým hitem a spíš těžil jen z názvu. I když se ho prodalo skoro stejné množství jako dílu prvního, jeho úspěch nedosáhnul ani poloviny. Škoda. Hrdina Alex Denton jen rozpletl zbytky konspirace. Nic světoborného, přesto byl druhý díl taky hratelný, ale názory na něj rozporné.
Kdo by čekal, že i v díle třetím bude hlavním hrdinou někdo z rodiny Dentonů, tak se mýlí. Nyní je herním avatarem jakýsi Adam Jensen, příslušník speciálních jednotek, který se nechá zatáhnout do projektu lidských argumentací, náhražek a vylepšení částí těla. Ne těch nanotechnologických miniatur, ale těch kovových, které člověka mění na stroj, vzhledem připomínající star trekovské Borgy nebo terminátora.
Vše by se mělo odehrávat v roce 2027, více než dvě desítky let před událostmi prvního dílu. Celý svět je ponořen do temné, přetechnizované, trochu cyberpunkové budoucnosti, kde se všechno točí kolem novinky – kovových, technologických implantátů. Samo sebou, že ne všem se to líbí, a tak vznikají buňky anti-argumentačních teroristů. Kdyby to bylo všechno, bylo by to fajn. Ale i dnešní svět je plný nadnárodních korporací, masivních společností a všeho toho byznysového zla, které jen z lidí tahá peníze. Ani Adamův svět nebude jiný a nejen s teroristy se bude setkávat, doufejme. Je to poněkud klišé střílet jen ty zlé.
Příjemnou záležitostí prvního dílu jsou RPG prvky, inventář, logy a rozvětvené upgrady postavy. To vše by se mělo nechat přenést i do Human Revolution se spoustou fines. Větvené dialogy, dlouhé novinové články, emaily, databoxy a reakce na ně pomohou rozhodnout, jestli bude Adam hodný polda, nebo zlý. Celkově si bude muset Adam pořádně rozmyslet co, jak, a kde komu říká, jelikož každá konverzace bude mít vliv na jeho postavení ve světě a postoj NPC k němu. Druhů konverzací bude několik, od jednoduchých nicneříkajících přes středně náročné až po rozhovory, které budou trvat a jejich průběh bude mít obrovský vliv na dění.
Hlavní devizou původního Deus Ex byl celkový přístup ke hře. JC mohl do houfu nepřátel naběhnout jako Rambo, všechny postřílet a tam, kam se šlo, prostě vejít hlavním vchodem. Nebo jako tichošlápek neviděn, neslyšen projít celou hrou bez jediného zabití. Hledání zkratek, plazení ventilací bylo na denním pořádku. Nebo bylo možné kombinovat. I tohle by se mělo přenést do nového Deus Ex, plus navíc by mělo jít vše vyřešit několika možnými způsoby navíc, například třeba jen ukecáváním NPC.
Co se týká argumentací, tedy těch zmíněných kovových implantátů, podle všeho budou čtyř druhů – boj, plížení, hackování a sociální interakce. To dává ohromné množství kombinací přístupů k řešení všemožných situací. Zkušenosti, které Adam získá nejen za zabíjení, hackování ale i za rozhovory, může investovat do vylepšení implantátů. Vše je vysvětleno tak, že čím více zkušeností, tím více si tělo zvyká na implantát a tím je i jeho funkce efektivnější. Systém krytí a úkrytů je obrovským hitem mnoha her posledních let a ani Deus Ex nebude výjimkou. Hra se tváří díky přístupu nelineárně, ale nějakým způsobem přeci jen lineární je. Zadání mise a její ukončení, respektive její výsledek, by měl být vždy stejný: brífink a smrt cíle.
Smrt z Adamových rukou může přijít taktéž mnoha způsoby. Klasické střílení nebo používání obraných robotů ve vlastní prospěch bude jednou z možností, druhá, více atraktivnější je vlastnoruční tiché zabití, které by podle vývojářů nemělo být nijak naskriptované a mělo by se lišit zabití od zabití. Zbraně samotné, po vzoru prvního dílu, půjde vylepšovat a kombinovat s mnoha drobnostmi, a dají tak vzniknout super-zbraním. Například kombinace obyčejného Magnum .45 s explozivními náboji dá obyčejné zbrani nový rozměr.
Grafika je, aspoň jak se zdá z trailerů a gameplay videí, úžasná. Jak jinak, kdyby nebyla grafická stránka odzbrojující, nepomohl by hře ani nejlepší příběh, rozhodně ne v této době. Přesto, i když je grafika skvělá, mnoha hráčům se může zdát potemnělá, šedo-žlutá atmosféra může deprimovat. Otravné může být i zvýrazňování manipulovatelných objektů, které díky bohu snad půjde vypnout. Grafické efekty a efekty implantátů to všechno vynahradí. Kombinace pohledu první osoby s momenty, kdy je Adam vidět z pohledu třetí osoby, například při lezení po žebříku, a animace ručního zabití působí velmi přirozeně.
Zatím třetí Deus Ex vypadá velmi slibně jako hra plná rozmanitých možností, které jsou limitovány jen implantáty a fantazií. Každý si zde najde svoje, jak pacifisté, tak akční hrdinové. Snad se dočkáme i české lokalizace nebo aspoň fanouškovské češtiny, jinak bude čtení a překládání kvanta textů a rozhovorů, hlavně pro neangličtináře, opravdovým trnem na kráse.