×
FANZINE.cz

Prince of Persia: V minulých dílech hry jste viděli

Prince of Persia, tato dvě slova a jednu předložku snad už každý hráč přinejmenším aspoň jednou slyšel. Nebo viděl na plakátu ve vestibulu kina. Ano, podle této hry byl natočen i film, tedy přesně řečeno podle jednoho z novějších dílů. Ale jak to všechno začalo? Vydejte se se mnou na cestu minulostí plnou dobrodružství.

Prince of Persia 1989 a 2008, Zdroj: www.crunchgear.com, www.gamersglobe.com

Princ poprvé

Naše cesta začíná v roce 1989, kdy tým Brøderbund vedený Jordanem Mechnerem vyvinul tuto hru pro Apple II. Přesuneme se do časů Tisíce a jedné noci, do daleké Arábie, kde vládne jistý sultán, který jednoho dne odjede bojovat do války. Toho využije zlotřilý vezír Jaffa, který se ujme vlády v zemi. Princezně, sultánově dceři, dává ultimátum: „Buď si mě vezmeš, nebo…“ To se ovšem nelíbí princovi, v té době uvězněnému dole v kobce, a tak se vydává na nebezpečnou cestu palácem, aby princeznu zachránil.

Je to 2D plošinovka se dvanácti levely a limitem 60 minut. Princ začíná bez meče a jen se třemi životy, které ovšem může během hry navýšit pomocí červených lahviček. Princ se při své cestě musí postavit nejen nepřátelům, kteří jsou level od levelu silnější, ale i pastím, které jsou rozesety po celém paláci. Hra nemá systém ukládání, pokud princ zemře, načte se začátek daného levelu (ale jsou zde i výjimky). Grafika je úměrná své době, stejně tak i zvuk a hudba, i když v dnešní době se nám to vše může zdát ošklivé.

Hra má i v této době své kouzlo a dokáže hráče chytit a už nepustit. Věřte, že to budete zkoušet dál a dál, jen abyste se dostali do dalšího levelu.

Prince of Persia 1989, Zdroj: www.crunchgear.com

Princ podruhé

Na úspěch prvního dílu navazuje další díl Prince, překvapivě s číslovkou dvě, s podtitulem The Shadow and the Flame, vydaná v roce 1993. Příběh volně navazuje na první díl. Sultán je rád, že princ jeho dceru zachránil, a tak princi chce dát, cokoli si jen bude přát. Princ však touží po jediném. Chce, aby se za něj princezna provdala, k čemuž ona svolí. Ale tohle není simulátor rodinného života, a tak osud znovu zasáhne a pošle prince do nového dobrodružství. Jaffa, zloduch z první dílu, totiž není mrtvý. Díky jeho intrikám se princ ocitne na útěku a on stane po boku princezny v jeho podobě. Sultán opět odjíždí do války a vezír se ujímá vlády. Princezna je zděšena novým princovým chováním a pomalu chřadne. Princ (tedy hráč) má tak pouhých 75 minut, aby se vrátil do paláce a zemi od Jaffy osvobodil.

Princova cesta nás tentokrát zavede do více různorodějšího prostředí, tomu odpovídá i barevnější grafika a více druhů nepřátel. Příběh je tentokrát vyprávěn pomocí prostřihů v průběhu hry. Jinak se od minula příliš nezměnilo, až na drobné rozdíly v ovládání.

Prince of Persia 2: Shadow and Flame Zdroj: www.abandonia.com

Princ potřetí

Prince of Persia 3D, díl o kterém většina fanoušků odmítá mluvit. V roce 1999 ho vyvinulo studio Red Orb, které se drželo tehdejšího trendu dělejme vše ve 3D. Princ a princezna se stále milují, což je trnem v oku…, ne tentokrát to už není Jaffa ale Assan, který chtěl princeznu pro svého znetvořeného syna, a tak je princ opět zrazen a opět uvrhnut do vězení, ze kterého se probíjí, aby zachránil svou milovanou. Jako vždy začíná beze zbraně, ale během hry dostane k dispozici kromě meče také kopí a luk se šípy. I jeho škála pohybů doznala vylepšení, nyní princ může lézt po čtyřech, plavat, střílet z luku a dokonce dostal do vínku i několik nových bojových úderů.

Právě nový soubojový systém je to co tahá tuto hru z podprůměru. Jedná se o jednoduchý systém, kdy máte několik různých kláves pro různé směry útoků. Souboje jsou rychlé a propracované. To, proč spousta fanoušků tuto hru odsuzuje, je špatně zvládnuté technické zpracování. Postavičky jsou příliš hranaté a špatně rozpohybované.

Prince of Persia 3D Zdroj: www.gamershell.com

Nový start

Dalších osudů perského prince se ujali vývojáři z francouzského Ubisoftu. Hru vydali v roce 2003 pod názvem Prince of Persia: Sands of Time, stala se první částí nové trilogie. Princ, společně se svým otcem, stojí v čele armády, která dobývá maháradžovo město. Rád by získal čest a slávu, a tak se směle vrhá do boje. Přes léto zřejmě absolvoval akrobatickou školu, protože nyní dokáže běhat a skákat po zdech, metat kozelce, ať už přes nepřátele, či jen tak pro zábavu po zemi, a obskakovat sloupy (to není žádná dvojsmyslná narážka). Avšak hlavním motivem hry jsou Písky času uchovávané v obrovských hodinách a k nim patřící dýka, obojí ukryté hluboko v maháradžově paláci. Princ v honbě za slávou dýku najde a objeví její tajemství – vlastník dýky dokáže ovládat čas. Palác je díky zradě maháradžova vezíra dobyt, veškeré cennosti zabrány, přeživší zotročeni. Král, princ a vojsko se vydávají domů, cestou se ještě staví na návštěvě u sultána v Azadu, kterému chtějí darovat hodiny s Písky času. Díky proradnosti vezíra jsou Písky princem vypuštěny a pomalu mění celý palác. Princ je vlivu Písků ušetřen, stejně tak i vezír. Je tedy na princi, aby vrátil písky tam, kam patří, a napravil svou chybu. Na své cestě se spojí s Farah, dcerou maháradži, kterému hodiny patřily. Setkáváme se tu opět se starými známými bodci v podlaze, spínači otevírajícími dveře a s nepřáteli, které je potřeba zabít. I upgrady života tu zůstaly, jen je třeba trochu hledat.

Prince of Persia: Sands of Time Zdroj: www.gamershell.com

Grafika je samozřejmě kompletně 3D a vykresluje nám kouzelné prostředí, které by se hodilo do arabských pohádek. Nejsou tam ještě vychytány všechny mouchy, ale vidět je to téměř minimálně. Co naopak zlobí hodně, je kamera, která se dokáže změnit v tu nejmíň vhodnou dobu a zkazit tak pečlivě naplánovaný skok. Celou atmosféru krásně doplňuje hudba, jež pracuje s klasickými arabskými motivy. Zajímavá je vložená nápověda zprostředkována pomocí záblesků z budoucnosti. Princ měl touto hrou dobře našlápnuto, tak se příště podíváme, jak to bylo dál.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.




Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..