Menu
FANZINE.cz
Filmy a seriály

ROZHOVOR: Publicista František Fuka věří, že fantastická tematika může být vždycky neotřelá

Jan Chalupa

Jan Chalupa

28. 6. 2012

FOTO: František FukaFrantišek Fuka je jednou z předních osobností českého internetu – jeho blog (nejen) s filmovými recenzemi se těší velké oblibě milovníků filmu. Působí ale i jako překladatel titulků, publicista nebo hudebník. Dále vystupuje jako jeden z Odvážných palců v rámci pořadu Rádia 1.

FOTO: František Fuka

František Fuka. Zdroj: František Fuka

V rozhovoru pro FANZINE.cz promluvil především o svých názorech na současnou kinematografii a o zkušenostech s titulkováním filmů.

Před několika dny jste měl přednášku v rámci festivalu Finále Plzeň s názvem Konec titulků v Čechách. Z ní vyplynulo, že s titulkováním je obecně velký problém, protože zahraniční studia všemožně omezují překladatele kvůli strachu z jejich potenciálního pirátství, což se pak negativně projevuje na výsledných titulcích. Jaká je vaše vůbec nejhorší zkušenost s titulkováním?

Nebudu jmenovat film ani studio, ale nedávno se mi například stalo, že jsem přeložil film a ze zahraničního studia mi přišly instrukce, co mám v překladu opravit, přitom autor těch instrukcí evidentně neuměl česky a navrhoval mi nesmysly.

František Fuka je mimo jiné i autorem několika počítačových her a knih o nich. Naprogramoval například Tetris 2 nebo Indiana Jones 1, 2 a 3.

Vy sám jste dělal titulky například k filmům Star Wars nebo X-Men: První třída. Setkal jste se s nějakými negativními reakcemi na svou práci?

S negativními reakcemi se setkávám neustále a většinou s nimi nesouhlasím (smích). U posledních X-Men jsem očekával, že těch negativních reakcí bude mnoho, protože vznikaly za velmi nepříjemných podmínek, a předem jsem se za to omlouval divákům – ale zřejmě to nikomu nevadilo.

Co byste doporučil začínajícím překladatelům titulků?

1. Naučit se cizí jazyk.

2. Naučit se český jazyk.

3. Pouštět své titulky kamarádům a sledovat reakce. Nejlépe tak, aby nevěděli, že je sledujete.

Jaké další titulky připravujete?

Teď jsem dodělal Diktátora, v nejbližší době budu dělat film Prometheus Ridleyho Scotta, dál zatím nevím.

Na svém blogu publikujete filmové recenze, které pak často vzbuzují ostré reakce v komentářích pod nimi. Vzpomenete si na nějakou skutečně hodně tvrdou debatu, která by se třeba protáhla až do ranních hodin?

Dělá mi problém vzpomenout si na debatu, která se NEPROTÁHLA do ranních hodin.

Nedávno jste publikoval recenzi k filmu Avengers, kterému jste ve výsledku udělil poměrně solidních 70 %. Dáváte přednost spíše těmto popcornovým komiksům, nebo těm temnějším ve stylu Temného rytíře?

Je skvělé, že existují oba tyto typy komiksů a jejich adaptací. Pokud je jasné, do které škatulky film patří, líbí se mi oba tyto styly.

Od roku 2003 účinkujete v pořadu Odvážné palce na Rádiu 1, kde spolu s kolegy posuzujete současné filmy. Jak jste se k tomu vůbec dostal?

Napadlo nás tehdy zeptat se v Rádiu 1, jestli by o něco takového náhodou nebyl zájem. A byl.

V tomto pořadu se stal hodně diskutovaným váš řekněme pozitivní vztah k akčnímu filmu Torque: Ohnivá kola. Přibližte čtenářům, jak to tenkrát bylo.

Torque: Ohnivá kola je film, který je strašlivá blbost. Já mu dal velmi mírně nadprůměrné hodnocení, protože jsem se u něj docela dobře bavil, a kvůli tomu si ze mě ostatní dodnes dělají legraci (mimo jiné).

Jaký je vůbec váš celkový názor na současnou kinematografii? Když odhlédneme od technické stránky – jsme na tom dnes lépe než třeba před 40 lety?

Nevím. Kinematografii před 40 lety si nepamatuji. Znám z ní jen to nejlepší, co těch 40 let přežilo, to znamená rozhodně ne reprezentativní průřez.

Se svými psy 

Na jaký film se v současné době vy sám hodně těšíte?

Prometheus, třetí Nolanův Batman, nejnovější film Davida Cronenberga Cosmopolis.

Jako skladatel hudby jste spolupracoval například na české zombie komedii Choking Hazard. Neplánujete třeba natočit vlastní film?

Jedině kdyby se mi podařilo vymyslet nějaký námět, který bych dokázal realizovat sám, a nemusel se spoléhat na herce, kameramany a tak dále. Námětů, které toto splňují, je dost málo.

Jak celkově vidíte budoucnost filmů s fantastickou tematikou? Lze vůbec ještě skrze film přinést něco nového nebo neotřelého? Nedostali jsme se již do stádia, kdy originalita de facto neexistuje a scénáře jen recyklují stále stejné zápletky?

Je tolik fantastických témat a podtémat, zápletek a podzápletek, že se vždycky dají zkombinovat dohromady tak, co bude jako celek působit neotřele. Je ovšem pravda, že velká studia si u drahých filmů nemohou moc dovolit riskovat a inovovat.

Co byste vzkázal čtenářům FANZINE.cz?

Aby si přečetli můj blog a poslali mi co nejvíce peněz.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

ROZHOVOR: Publicista František Fuka věří, že fantastická tematika může být vždycky neotřelá

Hide picture