RECENZE 300: Vzestup říše. Staří Řekové chystají krvavou lázeň

Nela Christovová

Nela Christovová

4. 3. 2014

Válečná série 300 se za zvuků dunivé symfonie vrací s dalším krvavým nářezem. Proti proradným Peršanům se opět postaví hrstka statečných Řeků. Vizuální orgie můžou začít.

Před osmi lety měla premiéru adaptace válečného komiksu 300: Bitva u Thermopyl, která spíš než historickou přesností zaujala krvavými scénami vyvedenými ve slow-motion. Opravdu pokoukáníčko. Co do děje, filmová novinka 300: Vzestup říše na svého staršího sourozence příliš nenavazuje, naopak se z velké části odehrává souběžně s ním. A v několika bodech se dokonce kříží.

Zatímco tedy spartský král Leonidas stejně jako v prvním díle vede svou bitvu u Thermopyl s pouhými 300 vojáky proti perské přesile, zároveň se s Peršany utkává také Themistokles (Sullivan Stapleton). Tento athénský vojevůdce se stejně jako Leonidas ocitl v nelehké situaci, kterou si ale nadrobil úplně sám. Kvůli svému dávnému prohřešku teď se sotva pár loděmi hájí Řecko proti útoku perské vojevůdkyně Artemisie (Eva Green).

Butlera nahradil další nadčlověk

S Leonidem, kterého si v prvním díle zahrál Gerard Butler, se ve filmu už prakticky nesetkáme. Tohohle nadčlověka, který sveřepě kosil jednoho Peršana za druhým, nahradil o něco lidštější hlavní protagonista. Themistokles totiž nad barbarskou výchovou Sparťanů jen kroutí hlavou a sám se naopak snaží bojovat hlavně hlavou. To můžeme považovat za velké plus pouze do chvíle, kdy se ukáže, že ve skutečnosti je Themistokles skoro stejný mačo jako jeho spartský kolega. Pokud se režisér Noam Murro snažil o rozdílnost obou hrdinů, tady mu něco jaksi nevyšlo.

A podobností je víc. Peršané jsou opět v přesile, mají lepší lodě i rafinované vychytávky, se kterými dokážou udeřit v ten správný čas. Naopak Themistoklovi bojovníci se můžou chlubit jen vypracovanými bicáky a samozřejmě typicky řecky modrýma očima. Jak tenhle nerovný souboj dopadne, tuší každý, kdo si z dějepisu vybaví bitvu u Salamíny.

Že vám to nic neříká? Výhodou Vzestupu říše oproti prvnímu dílu série je právě fakt, že na rozdíl od bitvy u Thermopyl není Salamína tolik známá. Přesto divák, který za život viděl aspoň hrstku válečných filmů, odhadne i tento konec celkem rychle. Žádné překvapení se totiž nekoná, pokud tedy nebereme v potaz početné historické odchylky.

Syndrom druhého dílu nehrozí

Co si ale budeme nalhávat, zrovna kvůli dějepisu se ale na snímky ze série 300 nechodí. Příčinou úspěchu prvního dílu byl originální vizuál, díky kterému jste vůbec nemohli spustit oči z plátna, i když jste si dobře uvědomovali, na jakou slátaninu to vlastně koukáte. Druhý díl v tomto ohledu vůbec nezaostává, bojových scén plných stříkající krve ve slow motion si užijete dosyta.

Kdo by byl řekl, že se rozsáhlé námořní bitvy natáčely bez vody? Zdroj: Warner Bros. CZ

Kdo by byl řekl, že se rozsáhlé námořní bitvy natáčely úplně bez vody? Zdroj: Warner Bros. CZ

Nezbytné 3D a dunící basy symfonického podkreslení dodají námořním bitvám patřičné grády. Vzestup říše je proto zátěží na smysly (a u slabších povah na nestrávené zbytky oběda), zatímco mozek můžete zatím klidně nechat odpočívat. Snímek ale rozhodně netrpí syndromem druhého dílu. Naopak režisér Murro věděl, co fanoušci očekávají, a naservíroval jim to v přesně vyměřených dávkách. Má to zkrátka dobře spočítané.

Verdikt:

Příběh o tom, jak spartský král Leonidas vytáhl do bitvy u Thermopyl a svou smrtí přispěl ke sjednocení národa, si možná ještě pamatujeme z prvního dílu série 300. Druhý díl série s podtitulem Vzestup říše se odehrává zhruba ve stejné době jako Leonidova porážka a díky několika styčným bodům se oba příběhy prolínají. Díky jejich spojení vzniká o něco komplexnější náhled na to, jakým způsobem se nakonec podařilo Řekům porazit krále Xerxe.

Nicméně fakt, že už předem známe konec filmu, nás ošizuje o docela podstatný moment překvapení, jejichž počet se tak snižuje na rovnou nulu. Zápletka je tedy jasná, o to víc si ale tvůrci dali záležet na slow-motion bojových scénách plných krvavých stříkanců za zvuků dunivé symfonie. Ve 3D asi nic pro slabé povahy – v tomto ohledu Vzestup říše statečně drží krok se svým starším sourozencem. A pokud vás baví zjišťovat, kolika způsoby můžete člověka připravit o hlavu jen pomocí meče, je tahle krvavá podívaná tou správnou volbou.

Hodnocení: 65 %

0