RECENZE: Apokalypsa je na spadnutí, brány pekla se otevírají

Kdo si myslel, že apokalypsa byla zažehnána, mýlil se. Je to téměř rok, co byl zničený Vatikán, avšak hrozba nastolení Satanovy říše na zemi nezmizela. Set stále číhá v temnotě. Vydejte se po stopách zla, jež za sebou zanechává vůni baldriánu.

OBR: Čtyři jezdci z apokalypsy

Čtyři jezdci z apokalypsy jsou biblickým znamením blížící se zkázy. Zdroj: http://cz.forwallpaper.com/

Prvním digirománem v češtině se před rokem stala kniha Apokalypsa. Kromě textu obsahoval interaktivní prvky, videa, hudbu a další věci. Papírové podoby se dočkala až později. Nyní se čtenář prostřednictvím druhého dílu vrací zpátky za Petrem Adamem, jenž se musí vyrovnat se skutečností, že ještě není konec. Apokalypsa dosud nebyla zažehnána.

Mario Giordano

Je německý spisovatel, který se narodil roku 1963 v Mnichově. Má vystudovanou psychologii, kterou hojně využívá ve svých dílech. Je znám především díky svým televizním seriálům, jejž se vysílají i u nás (Schimanski, Místo činu, Volejte policii 110 a Experiment). Píše knihy pro mládež (Tajemné pikle aneb doktor Francin zasahuje) a romány. Jeho knižním debutem byl román Apokalypsa, který se letos dočkal svého pokračování.

Žádné otálení! Hned se vrháme do vody

Kdo by ztrácel čas přehnaným úvodem! Udělejme to tak, jako by poslední stránka prvního dílu nebyla a jede se dál. Navíc, kdo by chtěl čekat, když otevřený konec Apokalypsy nedával svému pokračování moc nadějí na šťastný konec.

Novinář Petr Adam se probouzí v Dómu v Kolíně nad Rýnem a nevzpomíná si, co se dělo v posledních dnech. Kolem něho se zvedá dlažba jako při zemětřesení, lidé začínají hořet. Započal snad čas Apokalypsy? Zdá se, že i nově zvolený papež Petr II. je posedlý démonem. Nabízí se otázka, kdo odvrátí osudovou hrozbu! Poslední nadějí se stává záhadné tetování, jež se náhle objevilo na Adamové těle. Pradávné kresby a symboly ukazují cestu k největším mystériím dějin lidstva – k původu zla.

Druhý díl se od prvního podstatně liší. Autor zde zaměňuje samotný charakter příběhu. V prvním díle se Petr Adam snaží zachránit svět před tajemnou organizací Nositelů světla. Nyní je hrozba v podstatě magičtější.

Hlavním námětem je určité nadpřirozeno v podobě zla, jež čeká na svou příležitost. Pokud si tedy hlavní hrdina nepospíší, nebude již žádná šance na záchranu. Na Petrův stolec se dostal papež Petr II., s jehož uvedením do úřadu je prorokován zánik světa. A proroctví se s příchodem zla naplňuje.

Apokalypsa II

Zdroj: Obálka knihy

Čtenář si nesmí ani chvíli oddychnout

Kapitoly se jeví jako jednotlivé dílky skládačky, které do sebe postupně zapadají. Je to puzzle, jež nejde začít stavět od krajů. Musí se sestavit jednotlivé ostrůvky a až časem je jeden dílek spojí do celku. Je také užitečné mít po ruce slovník cizích slov, jelikož odbornost jednotlivých částí textu je někdy těžko pochopitelná – detailní popis lékařského či vědeckého prostředí a jejich vybavení (kokon, tentakule, mázdra, atd.). Avšak na rozluštění cizího textu je opravdu škoda času – slovník enochiánského jazyka se asi už neprodává.

Text hraje všemi barvami. Má spád, dynamiku, přesto je napětí dávkováno rovnoměrně. Je ovšem důležité, aby se čtenář rychlostí textu nenechal příliš unést a neztratil pozornost. V příběhu se dá velmi rychle ztratit. Mario neustále skáče z jednoho času do druhého. V jednu chvíli vypráví příběh z minulosti, v další kapitole je zpět v současnosti a o pár stránek později se vrací o několik dní zpátky. Je to jako se vést na horské dráze.

I církev má své temné stránky

Opět se čtenář potká se známými postavami. Nejdůležitější roli hraje novinář Petr Adam, bývalý papež Franz Laurenz a jeho dcera Marie. Přesto nikdo z nich není popisován příliš detailně. Ze všech stran autor na čtenáře chrlí nejrůznější emoce, avšak nikdy se u žádné postavy na chvíli nezastaví. U čtenáře to může vyvolat jisté obtíže k někomu citově přilnout.

Více než psychologií postav se Mario stará o samotnou podstatu historie zla. Ta je hned v úvodu krásné popsána a v mnoha kapitolách jsou k ní odkazy a vodítka. Apokalypsa je zajímavou alternativou ke knihám Dana Browna. I v ní se do hry zapojuje církev a nejspíš jedno z jejích velkých tajemství. Ovšem Mario někdy až moc popouští uzdu své fantazie a nechá se ovládat svými spekulací. Tím víc to však knize dodává temnou a tajemnou atmosféru.

Název v originále: Apocalypsis II. Název v češtině: Apokalypsa II. Autor: Mario Giordano. Nakladatelství: Knižní klub, 2014. Počet stran: 528. Doporučená cena: 399 Kč.

0