RECENZE: Až na kraj světa se trmácejí princové, někdy i malé holčičky

24. 2. 2013

Sudičky není radno dráždit. Obzvlášť ty zlé. Může to skončit příkazem, aby se malá Alenka vydala až na konec světa. Bez vysvětlení a bez pomoci. Naštěstí se najde i hodná víla. Uplakané dívence slíbí, že ve chvíli nouze jí někdo pomůže. Ihned se objeví kamarád obr a mohou vyrazit. Cestou potkají strašidlo, lupiče, ježibabu, Drakulu nebo třeba Sfingu. Snad nakonec trefí i domů.

Román Až na kraj světa je třetí knihou Jana Dobiáše. Zdroj: archiv Jana Dobiáše

Ve své třetí knize vytvořil Jan Dobiáš zajímavý a milý příběh na pomezí různých žánrů. Obsahuje nejen mnohé prvky humorné fantasy a pohádky pro děti, ale i sbírky povídek nebo románu. Hýří nápady i narážkami na nespočet literárních či jiných děl, postav i evropský folklór. Teoreticky by tak mohl potěšit čtenáře bez ohledu na věk a mnohé preference.

Jan Dobiáš se narodil v roce 1975 v Pardubicích, jimž zůstal věrný až dodnes. Profesí je elektromontér. Zaměstnání občas zpestří právě napsáním nějakého literárního díla. Poslednímu s názvem Až na kraj světa předcházel román Modrá luna čarodějů, Rudý měsíc války či jeho debutová sbírka povídek Po dračím ohni. Kromě psaní a čtení fantastických příběhů se věnuje i turistice.

Dobrodružství autorovy Alenky zcela jasně odkazuje na Alenku v říši divů Lewise Carolla nejen jménem. Také holčička z knihy Až na konec světa si neoddechne od první do poslední kapitoly. Stejně tak se ocitne ve spáru podivuhodného světa i magie hned od prvních řádků.

Místo uspěchaného králíka doprovází Alenku obr

Alenka se vrací z vyjížďky domů. Zjišťuje, že tatínka navštívila zlá víla a s očima navrch hlavy vyslechne její kletbu. Musí okamžitě a sama odejít z domova. Vrátit se může, až doputuje na konec světa. Dívenka se ocitá před branami a neví, co dál. Od dobré víly získá slib, že ve chvíli potřeby vždy potká nějakou pomoc. Vzápětí holčička spatří kamaráda Okřína, dobráckého obra. Vyrážejí na předalekou cestu, na níž potkávají roztodivná magická stvoření. Mnohá z nich nebudou sice známá jim, ale čtenáři dozajista ano.

Alenka v říši divů je jeden z mnoha fantastických příběhů světové literatury, jenž nabyl proslulosti po celém světě a dnes jej rámcově zná téměř každý. Dobiášovo vyprávění je založeno na podobné zápletce jako to Carollovo. I jeho dětská hrdinka putuje fantastickým krajem a setkává se s ještě méně uvěřitelnými hrdiny.

Na rozdíl od své jmenovkyně prochází moderní Alenka krajem zaneseným na čarovné mapě. Jeho obyvatelé jsou snad ještě kouzelnější. Již dříve se totiž stali postavami mnoha knih, pohádek, bájí či hororů. Jednotlivá setkání pak tvoří kapitoly knihy a dávají vyprávění spíše vzhled sbírky povídek. Jsou většinou uzavřenými příběhy, které spolu nesouvisí.

Tyto humorné skeče s notoricky známými hrdiny a hrdinkami příjemně pobaví. Občas je autor nebo Alenka pěkně setře či převeze, občas jim pomůže a tím způsobí ještě větší pozdvižení. Čtenáři potkávají mnoho hrdinů, které by je ani nenapadlo čekat spolu v jedné knize. Nemálo z nich spatří ve zcela jiném světle, když dělají věci, které pro ně vůbec nejsou charakteristické.

Není všechno zlato, co se třpytí

Co je pro mnohé kladem, může však pro jiné být tím zcela opačným. Například fakt, že spolu jednotlivé mini příběhy vůbec nesouvisejí a spojuje je pouze skutečnost, že kolem dívka prochází. Humor je sice všudypřítomný a leckdy evokuje mistra žánru humorné fantasy Terryho Pratchetta, ale když je to jediný benefit, nezdá se být dostačující. Další, co čtenář může postrádat, je i přesvědčivé finále, které jednoduchému a předvídatelnému ději prakticky chybí.

Od počátku je v příběhu i pár nejasností. První je fakt, že pozadí úvodní kletby není nijak vysvětleno. Dalším je nespecifikovaný vztah, jenž k Alence cítí Okřín, i důvody, které ho vedly k tomu, aby ji doprovázel. Nevíme ani, proč mu na ní tolik záleží. Též není jasné, kým ve společenské hierarchii dívenka je. Zpočátku se dá předpokládat, že je princezna, tvrdí ale, že jí není.

Poslední, co by mohlo být považováno za pozitivní i negativní zároveň, je nejasnost, pro koho je vlastně kniha určena. Na první pohled by se mohla zdát vhodnou pohádkou pro děti. Zejména díky hlavní hrdince. Proti hovoří množství odkazů a vtipných poznámek i sexuálních narážek, které děti těžko pochopí.

Proto by mohl příběh být určen dospělým, jimž by ale pro změnu mohly vadit některé uvedené skutečnosti. Každopádně pokud se pro něj rozhodnou, nebude četba vůbec ztrátou času.

Název originálu: Až na kraj světa
Autor: Jan Dobiáš