Recenze Call of Duty Black Ops. Horká studená válka

Jakub Bilko

Jakub Bilko

20. 3. 2011

Black Ops - WoodsZa značkou Call of Duty stojí kromě Infinity Ward také kolegové z Treyarch, byť se díly v jejich podání nezapsaly do popředí celé série. Poslední díl, s podtitulem Black Ops, se nese právě v režii Treyarchu, tentokrát se však může podívat na výsluní

Black Ops - Cuba

Co takhle vlítnout Castrovi rovnou do kvartýru, Foto: Jakub Bilko

Treyarch má (kromě portu Modern Warfare na Wii) na kontě díly, které byly zasazeny do druhé světové války, přičemž pouze dva z nich se řadí do hlavní série – Call of Duty 3 a World at War. Zejména zapálení fandové celé série hlásají, že díly Treyarchu nedosahují kvalit Infinity Ward. Treyarch ovšem ukázal, že to dokáže lépe. Od 2. světové války se upustilo, což je jen a jen dobře. Historický monopol tvoří tentokrát studená válka, byť se v jedné misi podíváme i do roku 1945. Každopádně, hlavní příběhová linka je zasazena do let 1961-1968.

Masone, kdo, co, proč, kde?

Hned v úvodu se ocitáte v kůži Alexe Masona, jenž je připoután v křesle a donucovacími prostředky vyslíchán. Snažíte se rozpomenout, abyste drsnému CIA agentovi Hudsonovi odpověděli na jeho otázky a sami zjistili, co se vlastně stalo. Právě ono rozpomínání vás zavede do děje, příběh je totiž vyprávěn retrospektivně, takže je vše postupně odhalováno. Vzpomínáte na klíčové momenty z posledních akcí, díky tomu se dostanete do několika různých lokací. Jednou se v Rusku stanete součástí vězeňské vzpoury, jindy budete potají vylézat z vody a nožem krájet Vietcongy.

Black Ops - zákeřná slečna

Slečna nám záchranu opětovala namířením pušky

Tentokrát se dostane i na příběh, který je dokonce zajímavý, alespoň co se jeho rozuzlení týče. K Masonovi, v roli připoutaného chudáka, se budeme často vracet v cut scénách. Naši kompanii bude tvořit Sgt. Woods, se kterým prožijeme horko ve Vietnamu nebo Viktor Reznov, který tvoří klíčovou část příběhu. Na Reznova si jistě vzpomínáte z World at War, kdy jste měli na sobě pod jeho vedením sovětskou uniformu. Reznov se objeví vždy nečekaně, až si někdy říkáte, kde se tady sakra vzal?. Vše ale není, jak se zdá.

Počet mrtvých trhá statistiky

Hra nabírá rychlý zpát hned od začátku. Od úvodní mise na Cubě, až po střet s hlavním nepřítelem Dragovichem. Vše se přitom nese ve stejném duchu, a to vystřílet biliony tun munice, vyhladit celou nepřátelskou populaci a v neposlední řadě udělat nějaký ten ohňostroj. Když už jsme u toho, hra nabízí opravdu nespočet naskriptovaných pasáží a akčních momentů, že se v podstatě stále něco děje.

Black Ops-Stealth

Výjimečně dojde i na stealth akci

Zástupy umírajících nepřátel střídají velkolepé výbuchy a zanedlouho to všude vypadá, jako by došlo k zemětřesení nebo se zde snad prohnal slavný Duke. Co se zbraní týče, je skutečně z čeho vybírat. Hra nabízí celkem 42 kousků, mezi kterými naleznete klasiky jako je AK47, M16, Uzi, Dragunov nebo M60. Nesmíme zapomenout na specialitky v podobě RPG, M72 Law nebo účinnou Crossbow, která vystřeluje šípy á la zelené blikající světlo s následným výbuchem.

Vítejte v kině

Hra nabízí spoustu akčních momentek, které často připomínají velkolepé válečné trháky. Jdete například sabotovat nepřátelskou základnu. Vaším úkolem je zabránit raketě odstartovat. Po tom, co vás odhalí, se prostřílíte přes houfec nepřátel a nakonec raketa úspěšně startuje. Vše se zdá býti ztraceno. Jen tak čirou náhodou se poblíž nachází raketomet, a hádejte, jak to asi dopadne.

Nebo chcete něco jiného? Co takhle pasáž, kdy se chystáte pomocí lana opustit vrtulník, záhy však zasažený a neovladatelný vrtulník padá. Zachráníte si život tím, že se držíce lana zhoupnete skrz okno rovnou do baráku. Pak se jen zvedáte z podlahy a za okny vidíte výbuch helikoptéry. Buďto je hlavní hrdina dítě štěstěny, nebo má devět životů. Před smrtí ve hře uniknete mnohokrát.

Po audiovizuální stránce se snad hře nedá nic vytknout. I když hru nepohání nejmodernější engine, je se skutečně na co koukat, obzvlášť ve full HD rozlišení. Díky dobré optimalizaci si hru zahraje i běžný smrtelník. Singleplayerovou kampaň, jež je samozřejmě ryze lineární, profrčíte za cca 7 hodin. Herní dobu rozšiřuje multiplayer, ale můžete si také vyzkoušet zombie mod, ve kterém odoláváte návalům stále početnější hordy nemrtváků.

Nejnovější přírustek do série Call of Duty příjemně překvapil, byť se nejedná o nic převratného. Díky všudypřítomným střepům, výbuchům, stále se ozývající střelbě a mnoha akčním momentům si budete užívat filmový zážitek. Zběsilá lineární látanice, ve které se nezastavíte. To vše podloženo hezkým audiovizuálním zpracováním a příběhem, který rozhodně není fádní.

Call of Duty Black Ops

Výrobce: Treyarch

Vydavatel: Activision