RECENZE: Call of Juarez: Gunslinger nešetří střelným prachem. Vítejte na Divokém západě

Karel Kolmann

Karel Kolmann

24. 5. 2013

Tvůrci vsadili na osvědčenou klasiku a nový Call of Juarez se vrací zpátky na Divoký západ. Jak povedený je tento návrat, se dozvíte v naší recenzi.

Ve hře se objeví legendy jako třeba Billy the Kid a Jesse James. Zdroj: oficiální stránky hry

Ve hře se objeví i legendy jako třeba Billy the Kid a Jesse James. Zdroj: Oficiální stránky hry

Příběh Call of Juarez sleduje osudy Silase, lovce odměn, který se mstí za staré křivdy. Děj rozhodně nepatří mezi hlavní přednosti hry a působí spíše jako kulisa pro hromady přestřelek. Fanoušci Divokého západu si i tak přijdou na své a znalci osudů známých desperátů, jako třeba Billyho Kida, budou nadšení z častých narážek na skutečné události. Příběh se mezi misemi posouvá animacemi v komiksovém stylu, kde hlavní hrdina vypráví svůj osud skupince místních pobudů v typickém westernovém baru. Příběh sází více na styl než propracovanost, a to samé by se dalo říci i o celkovém zpracování hry.

Grafika je opravdu slušná a skvěle koresponduje s komiksovými sekvencemi. Občas si sice budete připadat, že se díváte na Borderlands, ale i tak je grafické zpracování hodně zajímavé. Prostředí jsou plná a členitá, jen škoda jejich uzavřenosti a lineárnosti. Nepřátelé mají propracované modely, ale často jsou, kvůli jednolitému grafickému zpracování, těžko rozeznatelní od pozadí, a proto je třeba být neustále ve střehu.

Souboje jsou zábavné, hektické a šíleně arkádové.

Call of Juarez není rozhodně žádným reálným simulátorem života na Divokém západě. Rozdávání headshotů při skoku z hořící budovy je zde denním chlebem i těch nejkonzervativnějších banditů. Nepřátelé se valí po desítkách, schovávají se po střechách a za provizorními štíty a dělají všechno, co můžou, aby Silasovi sestřelili klobouk z hlavy. Silas toho naštěstí vydrží poměrně dost a hráč se tak může v soubojích o to víc soustředit na styl provedení, protože hra nabízí rozsáhlé možnosti. Jednou za čas se dají spustit dvě speciální schopnosti, které hraní značně usnadní. První z nich zpomalí čas a zvýrazní všechny nepřátele, takže většinou následuje opravdový masakr. Druhá schopnost umožňuje včasným stiskem směrové klávesy uhnout kulce a vyhnout se tak smrtelnému zásahu.

Silas, jako jeden z nejrychlejších pistolníků Divokého západu, se dokáže vyhnout letící kulce. Zdroj: oficiální stránky hry

Silas se jako jeden z nejrychlejších pistolníků Divokého západu dokáže vyhnout letící kulce. Zdroj: Oficiální stránky hry

Každý zabitý nepřítel přidává zkušenosti, které se dají použít k odemčení nových schopností a vylepšení.

Žádný propracovaný RPG systém to sice není, ale i tak tato možnost potěší. Hra se tady opět velmi podobá Borderlands. Systém spočívá v tom, že hráči si mohou svoje nastřádané skill pointy rozdělovat do tří stromů schopností, přičemž každý z nich se zabývá jiným stylem boje. V prvním stromě se najdou všichni příznivci rychlých koltů a střelby z obou rukou zároveň. Druhá kategorie je pro boj na dálku a střelbu z pušek. Třetí strom ukrývá boj na blízko a brokovnice. Čím více bodů hráč investuje do dané třídy zbraní, tím větší randál bude tato zbraň dělat a střelba z ní bude znatelně efektivnější. Nic ale nebrání v používání všech zbraní, přestože třeba v daném stromě žádné skill pointy přiřazeny nejsou. Počet získaných zkušeností závisí na způsobu zneškodnění nepřítele, a tak je lepší nepřátele sprovodit ze světa třeba efektivním headshotem, než do něj slepě nasypat celý zásobník. Dalším faktorem, který ovlivňuje počet získaných zkušeností, je combo meter. Combo meter se navyšuje s každým zabitým nepřítelem, a pokud se hráči daří nepřátele zabíjet efektivně a rychle za sebou, tak se společně s combo meterem navyšuje také počet získaných zkušeností. Čím vyšší combo, tím častěji se také dají používat speciální schopnosti. Zábavná mechanika, která pomáhá odlehčit stereotyp přestřelek.

Rozvíjení určitých schopností umožňuje přistup k pokročilejším zbraním z dané třídy. Zdroj: Vlastní

Rozvíjení určitých schopností umožňuje přistup k pokročilejším zbraním v dané třídě. Zdroj: Vlastní

Většina úrovní končí nefalšovaným westernovým duelem.

Když k této dramatické události dojde, obě postavy stojí proti sobě a na hráči je, aby prostřednictvím myši nespouštěl z nepřítele oči a pomocí směrových kláves držel ruku v pohotovosti nad revolverem. V momentě, kdy nepřítel sáhne po zbrani, hráč pomocí kliknutí sáhne po své zbrani a vystřelí. Pokud byl dostatečně rychlý, tak je odměněn čestným titulem při závěrečném hodnocení mise a i zbytek světa na něj nahlíží jako na čestného soubojového partnera. Ovšem situace může být i naprosto odlišná. Hráč při duelech vůbec nemusí čekat, až protivník tasí, a může klidně tasit jako první. Celý souboj je poté poněkud jednodušší, ale celý Divoký západ si bude následně vyprávět o jeho proradnosti a nečestnosti. Ovšem pokud chcete hrát za skutečného psance, který loví jiné psance, tak je volba jasná.

Call of Juarez: Gunslinger ničím vyloženě neurazí. Jedná se o povedenou a odlehčenou střílečku z prostředí Divokého západu, kde bohužel vadou na kráse zůstává lineárnost misí, uzavřenost prostorů a postupně se vkrádající stereotyp. Souboje jsou i přesto zábavné a combo systém je opravdu návykový. Duely jsou již jen třešničkou na dortu, která přidává pár bodů k závěrečnému hodnocení.

Hodnocení: 70 %

• Klady: akční přestřelky, duely, combo systém
  • Zápory: lineárnost, uzavřenost, slabší příběh