RECENZE: Čarodějka Tessia se zrodila, aby dovyprávěla předchozí knihy

Lenka Lokvencová

Lenka Lokvencová

20. 1. 2012

Tessia touží následovat svého otce a stát se léčitelkou. V jejím přání jí však brání dvě velké překážky – příslušnost k ženskému pohlaví a magické schopnosti. Jak se z obyčejné venkovanky stane členka Společenství, se dozvíte ve Zrození čarodějky.

Čarodějka Tessia na obálce zahraničího vydání

Amputaci končetiny nelze provést rychle a bezbolestně, tak zní první věta celé knihy a předurčuje tak celý obsah. Tessia: Zrození čarodějky není romantickou pohádkou na dobrou noc, je o boji i o prohrách.

Království Kyrelie sousedí se Sachakou, zemí, která léta Kyrelii ovládala. Země si sice dokázala vydobýt zpět svoji autonomii, ale sachatským čarodějům se tato ztráta ani v nejmenším nelíbí. Právě v tuto chvíli se setkáváme s Tessiou, pomocnicí léčitele. Dívka touží převzít po otci jeho živnost, ostatní jí však často předhazují, že by se měla jen provdat a porodit děti, jak se na ženu sluší a patří.

Druhá strana barikády

Vše se změní v jediné vteřině, kdy se u dívky projeví magické schopnosti. Stává se z ní Předurčená, osoba s vrozenými magickými schopnostmi, které je nutné zkrotit, aby neohrozila sebe ani své okolí. Společně se svým učitelem Dakonem a jeho učedníkem Jayanem se Tessia vydává do hlavního města, aby se začlenila mezi ostatní učedníky. Ve městě Imardin je však dohání osudová zpráva – Sachakané překročili hranice země a jako první padl její rodný Mandryn.

Kniha obsahuje i druhou dějovou linii, zpočátku zcela nesouvisející. Až téměř v polovině příběhu se na scéně objeví Stassa, čarodějka žijící v sousední zemi Elyne. Ta se vrací za svým otcem do Sachaky a sleduje válku s Kyrelií z druhé strany. Ani ona však z nadcházející čarodějnické války není nadšená. Stassa je výborná obchodnice a touží to svému otci dokázat. Ten s ní však má jiné plány. Jeho dcera bude výbornou partií na vdavky pro utužení jeho obchodních přátelství. Hrdá Stassa se však s něčím podobným nechce smířit a rozhodne se udělat cokoli, aby se nestala jen obchodním artiklem. Velmi brzy naráží na tvrdou realitu, že ženy v Sachace nemají práva, jen povinnosti ke svému manželovi. I ona si bude muset svoje místo dost tvrdě vydobýt stejně jako Tessia, se kterou se setká, i když až v závěru příběhu.

OBR: Tessia: Zrození čarodějky I.

Tessia: Zrození čarodějky je dalším dílem z pera australské autorky Trudi Canavan a nevznikl v první řadě kvůli příběhu samotnému. Tato kniha vytváří pozadí příběhů, které již Trudi Canavan vydala pod názvy Trilogie zrádkyň a Trilogie o černém mágovi.

Od toho je odvozen i způsob vyprávění, Tessia je sice hlavní postava, ale jedná se spíše o středový bod, kolem kterého se dějí podstatné události. Tessia svým osudem nijak nezasahuje a ani neovlivňuje dění, ani průběh války. Ne vždy je příběh vyprávěn z jejího pohledu. Úhel vyprávění často přeskakuje mezi jednotlivými postavami i na druhou stranu barikády mezi Sachakany, aniž by tyto přesuny byly nějak výrazněji vysvětlovány. Díky bravurnímu stylu psaní se však čtenář nikdy neztratí, za což si autorka zaslouží velké plus.

Čarodějky vs. svět

OBR: Tessia: Zrození čarodějky - ilustrace z knihy

Ilustrace z knihy Autor: Zdeňka Boušková

Kniha je určena spíše pro dívčí populaci čtenářů. Nedalo by se sice říci, že by si silnější pohlaví nemohlo přečíst, co předcházelo sachatské válce, příběh je však silně emancipační. Tessia nemůže být jako žena léčitelka a i jako na učednici se na ni muži dívají svrchu a příběh Stassy je čistě o snaze nebýt jen obchodním artiklem nebo dělohou s nožičkama. Celou dobu se obě hlavní hrdinky setkávají s nepochopením i posměchem. Rozhodně se však nedá říci, že by byl příběh sentimentální nebo extra romantický, i když vztahy se zde řeší. Naopak se zde setkáme se smrtí, krví, válkou i dalšími prvky, které jsou například červené knihovně zcela cizí.

Tessia: Zrození čarodějky je výborně napsaný příběh, který není typicky patetický ani přikrášlený. Za slabinu by někdo mohl považovat druhou dějovou linii, která se objevuje až v půlce knihy a z počátku působí trochu rušivě. Možná, kdyby se příběh Stassy rozpracoval do vlastní knihy, nebylo by to na škodu. Je to však jediné, co se dá vytknout. Příběh Tessiy je po právu knihou, za kterou si autorka získala už podruhé cenu Aurealis, prestižní australské ocenění za literaturu. Kniha je primárně určena čtenářům, kteří četli předchozí díla Trudi Canavan jako již zmiňovanou Trilogii zrádkyň. Je však nutné zdůraznit, že i bez znalosti děje těchto knih si čtenář příběh užije. Tessia: Zrození čarodějky je jednoznačně knihou, která si zaslouží pozornost.

Název: Tessia: Zrození čarodějky
Autor: Trudi Canavan
Obálka: Max Meinzold