RECENZE: Cestovní hra Superfarmář naučí, jak superšmelit

27. 2. 2013

Kdepak před spaním. Ovečky se nejlépe počítají ve hře Superfarmář. A nejen ovečky. Také ještě králíci, prasata, a tak dále. A co víc, hru si užije i zapřísáhlý nepřítel matematiky.

Nevelký obal hry Superfarmář, Foto: Petra Vlková, Fanzine.cz

Shromažďovat, počítat, měnit, a tak pořád dokola. O to ve hře Superfarmář běží. Zkrátka neustále šmelit hezky po polském způsobu. Aby taky ne, když hra pochází od Poláka, a navíc matematika. Univerzitní profesor Karol Borsuk vymyslel tehdy Chov zvířátek za války v roce 1943. Kdyby se už v té době hra netěšila velké oblibě, možná by se nedochoval žádný její exemplář a společnost Granna by ji nemohla vydat v novějším hávu s názvem Superfarmář. A to by byla škoda.

I v rámci českého trhu prošla hra několika změnami a inovacemi. Jeden statkář však nestřídá druhého, ale existují nadále paralelně vedle sebe. Jedincům se tak nabízí výběr již ze tří variant. Buď lze zvolit původní hru Superfarmář v poměrně velkém balení, nebo Superfarmář de luxe s baculatým zvířectvem v trojrozměrném provedení, a nebo tuto nejnovější verzi, na níž se zaměřuje recenze. Superfarmář cestovní.

Asi nikoho nepřekvapí, že hlavní rozdíl tkví především ve velikosti. Když cestovat, tak s hrou lehkou a skladnou. A v tomto případě malé provedení bohatě stačí. Beztak k partičce postačují akorát dvě speciální kostky, obrázky zvířátek a určitý přehled možných výměn.

S kostkami se vždy začíná a nadále pokračuje v každém tahu. Hod s nimi nelze vynechat. Jak bylo již naznačeno, nejde o obyčejné kostky. Tyhle mají dvanáct hran, na nichž se nenachází čísla, ale rytiny zvířat. Poměr jejich zastoupení se různí. Celou polovinu plochy zabírají králíci. Čuníci a ovce pak v pravděpodobnosti padnutí obsazují druhé místo. A zcela sólo a vždy jen na jedné z kostek najdou hráči ještě krávu, koně, lišku a vlka.

Podle rozložení daných druhů zvířat na kostkách se pak odvíjí i nutný počet dílků k výměně. I na nich, jakožto malých kartónových čtverečcích se skví všechna zmíněná zvěř kromě lišky a vlka. Má to svou logiku. Farmář tyto šelmy nejenže nechová, ale naopak je rád, když se mu obloukem vyhnou. Pokud mu dané symboly padnou na kostce, může ztratit úplně vše, pokud se nepojistí a nepořídí si malého či velkého psa.

Malý pes chrání králíky před liškou a velký pes všechno ostatní kromě koně před vlkem. Jejich funkce však bohužel působí jen jednorázově. Aby pak hráč zabránil novému napadení, musí si ochránce opatřit znovu.

K zvířectvu lze přijít buď výměnou nebo díky kostkám

K zvířectvu lze přijít buď výměnou nebo díky kostkám.

To provede opět a pouze způsobem, jakým si farmář pořizuje většinu zvířat. Onou výměnou. Bez ní nelze získat ani koně či krávu, pokud je hráč předtím za něco nevyměnil a nemá je již na statku. Standardně vede nejlehčí cesta ke králíkům, protože ti vzhledem k množství padají na kostkách ve dvojicích nejčastěji. A jedině s párem může hráč svůj chov rozšiřovat, aniž by šmelil. Nachází-li se pak zvíře již ve sbírce, postačí k jejímu rozmnožení i jeden symbol na kostce.

Čím víc vlastní hráč zvířat, tím víc si jich dál může brát ze společné zásoby. Jenže na celkové vítězství se nedosáhne největším hospodářstvím, ale tím nejrozmanitějším. Nevyhrává tedy hráč s třemi tucty králíků a dvěma čuníky, ale ten, kdo má od každého druhu zvířat aspoň jeden kus. Proto je někdy výhodné a jindy nezbytné vyměnit králíky za ovce, ovce za prasata, prasata za krávy a krávy za koně. Případně ovci za malého psa a krávu za velkého. Přesná čísla udává zmíněná třetí část hry, napůl číselná a napůl obrázková tabulka.

Aby se hráči o ni neprali, nachází se pro jistotu jak sólo na malém kartónu, tak i extra v návodu. V něm se mimo jiné píše o obchodu pouze s bankem, nikoli se soupeři. Ale záleží koneckonců na nich, jestli si celkem přehledná pravidla poupraví, nebo ne.

Účastníci musí vedle vší té matematiky počítat ještě s velkým podílem náhody, na níž se ovšem mohou do značné míry připravit. K dispozici mají široké spektrum variant, jež umožňují dostatečné uplatnění strategie i taktiky. A pokud se nechtějí hráči ošidit, měli by bedlivě vnímat a správně sčítat své zvířectvo.

Cílem hry je mít na statku všech pět druhů zvířat

Cílem hry je mít na statku všech pět druhů zvířat.

Cestovní Superfarmář trvá jednou pár minut a jindy třebas hodinu. Přesto zpravidla nepostrádá spád a snadno se člověku dostane do hlavy. Ať již co do pochopitelnosti systému, nebo chytlavosti a tendenci se k partičkám nadále vracet. Negativní kritika se tu jen těžko něčeho zachytí.

Název hry: Superfarmář cestovní
Typ hry: Společenská, rodinná, taktická
Výrobce: Granna