RECENZE: CoD: Advanced Warfare

12. 11. 2014

Každoroční klasika nezklamala ani v letošním roce. Nejnovější díl veleúspěšné série Call of Duty jde s dobou a svým časovým zasazením se přesouvá do temné budoucnosti. Obrovský rozpočet a tvář hollywoodského Kevina Spaceyho slibují nevídaný zážitek. Dokáže však každým rokem ždímaná střílečka ještě vůbec něčím překvapit? Čtěte recenzi hry Call of Duty: Advanced Warfare ve verzi pro PS3 na FANZINE.cz!

Advanced Warfare vykresluje bojiště poloviny 21. století s nejrůznějšími technologickými vymoženostmi. Zdroj: callofduty.com

Call of Duty je s námi už přes deset let, časový rámec se od té doby posunul z druhé světové války až do poměrně vzdálené budoucnosti. Legendární střílečka se v průběhu let stala jednou z nejhodnotnějších značek videoherního průmyslu, ale vysloužila si také celou řadu kritiky za nedostatek změn a zastaralý koncept. Nový díl s podtitulem Advanced Warfare vytáhl nový esa v rukávu. Solidní rozpočet přiměl ke spolupráci charismatického Kevina Spaceyho. Activision se vytáhl a nová střílečka má všechny předpoklady úspěšného projektu: rozpočet, známá osobnost, intenzivní marketing a výzbroj budoucnosti nápadně inspirovanou konkurenčním Titanfallem či Crysis. Lze však tento výčet atributů považovat za záruku kvalitní hry?

Filmový příběh

Advanced Warfare se odehrává v polovině 21. století. Hned na úvod hry se hlavní postava ocitá v jihokorejském Soulu čelícímu invazi ze Severní Koreje. Expozice je fantastická. Metropole budoucnosti plná neonů a interaktivních reklam na pozadí bitev kráčejících tanků vypadá fantasticky, a zároveň působí jako perfektní úvod do děje. Scénáristé pracují s dějem na poměry Call of Duty nevídané. Zapomeňte na jednoduchou příběhovou linii, v Advanced Warfare několikrát změníte strany a a efektní cutscény ve vás vyvolají provokativní otázky. Ano, nechybí ani klasický americký patos, jeho míra je však snesitelná i pro běžného středoevropana.

K tomu všemu si připočtěte vyspělé zbraně budoucnosti a nejrůznější technologické gadgety.

Příběh nabírá stále intenzivnější dynamiku, v jeho průběhu se mění nepřátelé.Tmelícím prvkem je skvěle animovaná postava podnikatelského magnáta, již ztvárnil Kevin Spacey. Právě jeho charisma dává hře grády.  Scénáristé nastavují zrcadlo současnému politickému establishmentu a pohrávají si s lehce profláknutým motivem soukromé armády, jež si vybudovala pozici silnější, než regulérní státy. Nejedná se o žádnou inovaci, většina dějových zvratů je předvídatelná, ale na FPS střílečku jde o velmi solidní záležitost.

Advanced Warfare Screenshot 1Výrazných proměn doznala především výpravná stránka. Mise jsou perfektně vyvážené. Cestování po světě je klasikou, stejně jako ovládání nejrůznějších vozidel. Oproti minulým dílům jsou výrazněji zastoupeny stealth pasáže či mise, v nichž je hráčovým úkolem podpora spolubojovníků prostřednictvím sofistikovaného bezpilotního dronu. Největší příběhové posuny přináší především úvodní části každé mise, v nichž hráč plní drobné nebojové úkoly. Vývojáři se naučili decentněji pracovat s nepřáteli, těch je sice stále dost, rozhodně však méně než v oblíbených Black Ops. Oddechové pasáže dodávají hře výraznější filmový charakter a lehce ji, alespoň dočasně, zbavují nálepky tupá střílečka.

Click or Die!

Během kampaně se honě vyskytují quick time eventy, v nichž hráč musí hbitě reagovat zmáčknout ve správný okamžik předepsané kombinace tlačítek. V případě Advanced Warfare fungují skutečně efektivně. Díky nim se vám hra dostane pod kůži a jen tak se jí nezbavíte.

Jediným problémem představuje technické zpracování PS 3 verze. Hra se v některých sekvencích pomalu načítá, místy se může objevit nevkusně vymodelovaná obrazovka s provokativním nápisem loading. Ve skrytu duše jsem doufal, že podobná věc je záležitostí minulosti. Tento titul mě přesvědčil o opaku. Grafika, ačkoli ne vyloženě špatná, poukazuje na zastaralost předchozí generace konzolí. Ve verzi pro PS 3 chybí vyhlazování, což lehce degraduje zážitek.

Lehce naštve také pokulhávající framerate. V misích, kde se nachází větší počet postav a může počet snímků klesnout až pod třicet, což je velmi nepříjemné.

Advanced Warfare ScreenshotPříjemnou změnu představuje také trendy možnost vylepšování schopností hráčovi postavy. Díky mechanickému exoskeletonu si hráč mže vytvořit štít, získat neviditelnost či překonávat vysoké překážky díky skákáni kombinovanému s využitím jetpacku. Za plnění jednoduchých úkolů hráč sbírá body, jež lze vyměnit za nejrůznější vylepšení (vyšší odolnost, přesnější míření, větší zásoba granátů). Právě vysoce sofistikované zbraně dodávají novému pokračování Call of Duty přidanou hodnotu. Obzvláště nápaditě působí například granát, jenž lze odpálit ve třech módech (radar zobrazí všechny nepřátele, EMP zneškodní drony, flashbang oslepí živé nepřátele).

Advanced Warfare lehce překvapilo. Dokázalo se mu vytřískat z lehce vyčpělého konceptu maximum. Nové inovace inspirované konkurenty v oboru společně se zavedenými postupy typickými pro sérii Call of Duty dělají z nového dílu nadprůměrnou záležitost. Výborně rozložené druhy misí dělají ze hry velmi zábavnou a svižně plynoucí záležitost. Jediným mínusem PS3 verze je slabší grafika limitovaná zastaralým hardwarem. Do očí bijící jsou také pomalé loadingy mezi jednotlivými sekvencemi hry. Přestože série vychází každý rok, stále patří mezi nejlepší tahouny FPS žánru.

Hodnocení: 80 % (PS3)

Klady: Výprava, Kevin Spacey, různorodost misí

Zápory: Slabší grafika, kolísající framerate, bugy