RECENZE: Connie Willisová cestuje časem do vtipné viktoriánské doby

17. 2. 2013

Cestování časem nikdy nebylo tak zábavné. Asi tak by se dala vystihnout nová kniha Connie Willisové, která volně navazuje na román Kniha posledního soudu. Místo morem stiženého středověku se ale odehrává ve viktoriánské Anglii. Co má společného s klasikou Tři muži ve člunu?

I zvířecí humor má v nové knize Connie Willisové místo. Autor: Markéta Vydrová

Bohatá a rázná lady Shrapnellová si usmyslela, že na velkém trávníku vedle oxfordských kolejí postaví v  roce 2057 stoprocentně věrnou kopii katedrály v Coventry, kterou během druhé světové války vybombardovali Němci. A protože téhle ženě nikdo nedokáže říci ne, celá fakulta historie se do stavby zapojuje díky své technologii cestování časem. Hledá se totiž originální biskupův pařízek, který vzdálené příbuzné lady Shrapnellové radikálně změnil život, a který není nikde v časoprostoru k nalezení.

Pátrání po neznámém předmětu z viktoriánské Anglie ale vůbec není stěžejní zápletkou pětisetstránkového tripu do dob honzíků a vidliček na ranní suflé. Mnohem větší roli tu totiž hrají dva historici – Verity, která náhodou z minulosti zachránila kočku, jež se měla utopit, a Henry, který měl tuhle skutečnost napravit, ale kvůli těžké shozové nemoci si vůbec nepamatuje, co vlastně měl udělat. A v pozadí toho se vznáší hrozba, že když se kočka nevrátí, historie se neuskuteční, Němci nevybombardují Coventry a druhou světovou vyhraje Hitler.

Viktoriánská kniha ve všech ohledech

Komplikované pozadí a děj nové knihy, která se rozjíždí jen rozvláčně, přesně vystihují tendence viktoriánské literatury a její doby, jíž celé … o psu nemluvě skládá autorkou přiznaný hold. Pětisetstránkovým románem se vine hned několik motivů, které se dohromady skládají jen pomalu a s drobnými nesnázemi, takže člověk chvílemi až doufá, jestli spisovatelka vlastně sama ví, jak všechny volné konce svázat. Ke cti jí slouží, že se jí všechno nakonec podaří uspokojivě vysvětlit.

Connie Willisová

Americká autorka se narodila v roce 1945 v Coloradu. V Česku se pokoušela prorazit už na počátku jednadvacátého století s knihou I když půjdu roklí šeré smrti (Passage), ale skutečnou slávu získala až svým románem Kniha posledního soudu, jež vypráví o oxfordských studentech, kteří díky technologii cestování času objevují skryté taje minulosti. Ve stejném univerzu se odehrává i volné pokračování … o psu nemluvě nebo nedávný dvojdílný svazek Blackout/All Clear. Všechny knihy cyklu vyhrály prestižní cenu Hugo a s jednou výjimkou i cenu Nebula.

Ani samotný závěr ale není hlavní pointou celého příběhu. Tím je totiž neskrývaný humor, kterým Connie Willisová každou stránku své knihy prošpikovala. Třebaže se v pozadí neustále vznáší hrozba kolabujícího časoprostoru (nemluvě o prohrané druhé světové válce), hlavní hrdinové mají na práci především pobavit čtenáře za pomoci svých nekonečných peripetií s lady Shrapnellovou, jejím biskupovým pařízkem, zachráněnou kočkou a skutečností, že svými neuváženými zásahy do minulosti mohli Verity s Henrym zabránit tomu, aby se jedna mladá dáma setkala se svým ženichem. Svou roli hraje i zvířecí humor.

Vtip celé knihy navíc umně maskuje i ty chyby, na které si stěžuje menšina čtenářů, jíž knihy Connie Willisové přijdou přeceňované. Kromě logických děr v technologii cestování časem (kterou autorka stále dost dobře nevysvětlila) naráží takoví lidé rovněž na přílišné chyby v budování zápletky, jíž autorka naštěstí v novém románu v porovnání s Knihou posledního soudu vylepšila – i přesto se ale občas stane, že autorka horečnatým tempem vypráví scénu, která v knize nemá vůbec žádné místo.

Connie Willisová: ...o psu nemluvě (obálka)

S komikou nejdál dojdeš

Ačkoli se jistě najdou čtenáři, kteří budou nad … o psu nemluvě vynášet negativní soudy, většina lidí román s roztomilou obálkou zhltne, jen jak překonají jeho delší váhavý rozjezd. Humorná složka navíc dost dobře vybalancuje všechny zádrhele, a tak vlastně vůbec nevadí, že postavy postrádají hloubku a občas by se mohly chovat logičtěji a jako skuteční historikové.

Děj aktuálního kousku Connie Willisové se přece odehrává ve viktoriánské době, komplikovaných a zároveň velmi jednoduchých časech, nad nimiž se dnes už nelze než smát. Jako třešničku na dortu autorka nezapomněla zapracovat skutečné reálie anglického Oxfordu a jeho okolí, takže se čtenáři opět projdou po vznešené balliolské koleji.

Název: … o psu nemluvě. Autorka: Connie Willisová. Nakladatel: Triton, 2012. Počet stran: 504. Doporučená cena: 399 korun.

0