RECENZE: Crysis 3 splňuje očekávání. Extrémně graficky náročná akce v budoucnosti

Jan Perlík

Jan Perlík

3. 3. 2013

Electronic Arts si připravila pro hráče již v prvním čtvrtletí roku 2013 pokračování úspěšné akční série odehrávající se v budoucnosti. Slibovala, že vytáhne maximum z hardwarů a grafický zážitek bude realističtější. Jak Crysis 3 obstála v důkladném hodnocení na Gamezine.cz?

Luk je nejoblíběnější zbraň Proroka. Zdroj: Oficiální stránky hry

Sérii Crysis obohatil již třetí kousek, ve kterém na hráče čeká spoustu zajímavého. Od tohoto titulu se očekávalo mnohé, a to nejen kvůli oficiálnímu vyjádření společnosti Electronic Arts. V něm se totiž tvůrci zapřisáhli, že z vašich počítačových hardwarů vyždímají maximální možný výkon. Nutno dodat, že se jim to opravdu podařilo. Crysis 3 totiž nepatří ke hrám, které spustíte na plné detaily i na starších verzích grafických karet, či procesorech s nízkým počtem jader s ještě nižší frekvencí.

Graficky náročná akce pro pořádné stroje

Pokud si chcete Crysis 3 vychutnat dosyta, nejspíše budete muset investovat pěkný balík do zmodernizování vašeho stroje, na kterém následně poběží. Výměnou za ně získáte hodiny akční zábavy, kterou doprovází kvalitní zvuk z filmových pláten s futuristickou atmosférou, která vás posadí do židle natolik, že od hry vstanete až v době, kdy budete maximálně vyždímaný (nebo hluší po několika explozích).

O opravdový herní zážitek se tu postaral systém CryEngine 3, díky němuž se teď můžeme těšit na další várky herních pecek s realistickou grafikou. Doporučené hardwarové požadavky pro maximální požitek jsou o třídu výš. Plnohodnotně byste si měli užít hru s nejnovějšími grafickými kartami (např. nVidia GTX 680, nebo AMD Radeon HD 7970), procesory (např. Intel Core i-7 – 2600K, nebo AMD Buldozer FX4150) a s pamětí RAM ve výši 8 GB. Samozřejmost je podpora DirectX 11 u grafické karty. Crysis 3 běží na posledních třech zástupcích operačního systému od Microsoftu, tedy Windows Vista, 7 a 8.

Příběh se potýká s tradiční zápletkou, aneb nanooblek nerozlučitelným přítelem

Příběhově se posouváte zase o něco dál oproti předchozímu dílu. Navazujete na jeho konec, přičemž Prorok zjišťuje krutou pravdu. CELL využívá energie a přetváří svět. Jeho úkolem je tyhle nezvané jedince vyprovodit ze světa. Menší zápletkou se stávají zmutovaná monstra pobíhající ve vysoké trávě, což vás nemusí až tolik znepokojovat, jelikož vám pomáhají při likvidaci nepřátel – do určitého okamžiku, než se dozvíte o Alfa Cephovi, kterému je věnována veškerá energie. Samozřejmě se musíte mít na pozoru, při chvilce nepozornosti si smlsnou i na vašem nanoobleku.

Potenciál a schopnosti nanoobleku budete využívat neustále, zejména neviditelnosti, kdy se lehce můžete ocitnout v zádech vašich protivníků nebo uniknout z pekelné palby jejich zbraní. Svůj nanooblek si můžete postupně zlepšovat a upgradovat jeho vlastnosti. Mozek si jistě potrápíte při výběru z možností jako neviditelnost, odolnost proti palbě nepřátel, zažití ovládání zbraní, zdokonalování houževnatosti zbroje, aplikování vyšší úrovně maskování apod. Po každém odemknutí jakékoliv kategorie vylepšení musíte splnit podmínku, díky které se zlepšení aktivuje ve vašem nanoobleku. Je zapotřebí přitom důkladněji prohledávat okolní prostředí v misi, kde se kýžený upgrade nachází.

Nepřehlédněte: VIDEORECENZE: Aliens: Colonial Marines dělají vetřelčí sérii ostudu

Na cestách se budete také potýkat s hlavolamy, v podobě rozluštění hesel z elektronických zařízení pomocí dekódovacího systému. V mnoha případech je to otázka jednoho pokusu, ale ve složitějších přístrojích s obsáhlejšími kódy to bude problém. Bude potřeba dostatek citu a trpělivosti pro zjištění hesla.

Crysis 3 určena opravdovým hráčům

Vývojářské společnosti od sebe dosti kopírují, takže jakékoliv novinky, které se objevují u nových titulů, se vždy v brzké době objeví i u jiné hry pod logem jiné společnosti. Nelze tedy očekávat, že Crysis 3 je naprosto odlišný od všech ostatních akčních titulů. Nicméně se nejedná jen o nekonečnou střílečku, kde váš úspěch závisí na tom, kolik protivníků sestřelíte. Tedy v případě, že dokážete plně využívat vašich schopností, v druhém případě totiž nejspíš dlouho nepřežijete. Munice vám dojde během několika výměnných paleb a v boji s přesilou protivníků tak nemáte téměř žádnou šanci.

Využití neviditelnosti je lepší variantou, i když její stav trvá pouze pár sekund. Navíc záleží na tom, kolik spotřebováváte energie, protože se může stát, že během krátké chvíle se ocitnete na mušce hned několika zástupcům CELL. Je třeba také přemýšlet a vhodně načasovat nejen spuštění nanoobleku do stavu neviditelnosti, ale také vyhledávat vhodné překážky, kde nejste v zorném poli nepřítele a můžete energii opět trpělivě doplnit. Příjemné je, že vám k tomu stačí asi tak tři sekundy.

Multiplayer

Jakmile dokončíte hru pro jednoho hráče, je multiplayer jednoznačnou volbou. Zažijete zde další hodiny neutuchající zábavy. Na něm si vývojáři doslova smlsli. Hráči dostávají zkušenosti za zabíjení nebo vyzvednutí bomb, odemykají se jim různá vylepšení obleku a zbraní. Díky tomu si mohou sami zvolit svoje vylepšení na oblek a vybavení do bitvy, jelikož podle jejich uvážení se jim funkce zlepšují. Každé vylepšení něco stojí, v tomto případě se jedná o určité zabití, ať zbraní, nebo způsobem a podobné věci. Levely se neustále zvyšují, takže čím lepší hráči, kteří již mají odehráno hodně v multiplayerovém režimu, tím lepší vybavení, schopnosti a bonusy.

Shrnutí:

Electronic Arts své sliby umí plnit. Hráčům připravila grafický orgasmus. Dokonale vymodelované postavy, propracované budovy, výbuchy, či střelba roztočí všechna kolečka vašeho počítače. Crysis 3 překvapí i v kategorii hratelnosti. Jedná se o nadprůměrnou akční střílečku, která není jen o bezduchém zabíjení. Příběh je základem dobrého filmu i dobré hry, a tou Crysis 3 jednoznačně je. Pár stovek za tuto hru jsou pouhým pakatelem ve srovnání se zábavou a požitkem ze hry, kterých se vám dostane. Já osobně jsem zvědav na konkurenci v tomto kalendářním roce, protože Crysis 3 nasadila laťku vysoko.

Hodnocení: 90 %

• Grafické vymodelování prostředí, postav a budov
  • Zvukové efekty