RECENZE: Danse Macabre je tancem smrti pro oživovatelku i její přátele

28. 2. 2014

Anita se živí coby policejní konzultantka pro nadpřirozeno i jako soukromá nekromantka. Žije s upíry i dlaky. Možná i proto je z ní výhodná partie pro kouzelné bytosti. Těžko říci, kdo bude jejím novým milcem. Nebo manželem či otcem jejího dítěte.

V knize Danse Macabre čtenáře opět navštíví sexy bojovnice Anita Blake. Zdroj: Marvel

Znovu se k fanouškům vrací drobná sexy černovláska Anita Blakeová. Ve čtrnáctém dílu svého nejznámějšího cyklu paranormální romance Laurell K. Hamiltonová pro hlavní hrdinku přichystala něco překvapivého. Anitu tak čekají nejen setkání s novými magickými bytostmi, ale i rozhodnutí ohledně její budoucnosti. Je totiž dost možné, že srdnatá nekromantka čeká dítě. V příběhu s názvem Danse Macabre si mnozí zatančí o život.

Laurell Kaye Hamiltonová

Narodila se v únoru roku 1963 ve státě Arkansas v USA. Už mezi pátým a sedmým rokem života se k ní dostaly hororové filmy jako Circus of Fear (1966), jehož název Hamiltonová užila v knize Cirkus prokletých. K první publikované novele vedla dlouhá cesta – nakonec se jí stala hrdinská fantasy Nightseer (1992). Rok poté byl poprvé publikován první díl z dnes dvacetidílné série o Anitě Blakeové – Guilty Pleasures (1993, č. Provinilé slasti, Triton 2006), které zpočátku žádné nakladatelství nechtělo vydat.

Více v profilu autorky

Vše se v dobré obrátí aneb velká šťastná rodinka

Oživovatelka zombií a zákonná popravčí upírů Anita prožívá velmi rušné životní období. Jednak musí ardeur sytit mnohem častěji, proto je třeba, aby si vybrala dalšího svačinku. A přestože milostné mnohoúhelníky či pracovní pohovory jsou i jinak dost vypjaté, když se jich ještě účastní nezvyklé paranormálními bytostmi, jde o krk. Jenže Blakeová nováčky potřebuje. Když se včas „nedobije“, může zabít členy svého triumvirátu, které se naučila milovat. Kromě téhle kaše ji čekají další nekonečné upíří tanečky kolem hierarchie. A jako vrchol všeho se cynická drsňačka bude muset rozhodnout, co s budoucností. Miminka a střelné zbraně totiž nejdou moc dohromady. À propos, bude to upír nebo vlkodlak?

obálka knihy Laurell K. Hamiltonové Danse Macabre - Anita Blake 14

Kouzla mohou být pro všechny i pro každého

Svět, do něhož zasadila Laurell K. Hamiltonová příběhy své nejznámější paranormální romance, se velmi blíží tomu našemu. Vlastně by si je leckdo mohl splést. Do okamžiku, kdy by zjistil, že v baru právě tančí s upírkou, v bance mu úvěr vyřizuje vlkodlak a ta podivná sousedka je opravdová čarodějnice. Svět Anity Blakeové je ovládán magií i magickými bytostmi a ona i ostatní lidé se s tím musejí popasovat.

Zatímco se realita, v níž se hrdinové Laurell Hamiltonové pohybují, příliš nemění, série naopak prošla proměnou velmi výraznou. Zpočátku se dějová linie kteréhokoli románu tohoto cyklu opírala o tři námětové linie. První tvořil paranormální dar hlavní hrdinky spočívající v oživování zombií. Druhým bylo, alespoň zpočátku, vyšetřování nadpřirozených zločinů, zejména vražd. Třetí linií se stal Anitin milostný život.

Anita 14 - Danse Macabre

A protože se o její maličkost od počátku zajímá upír Jean-Claude, stále intenzivněji se jí stávají i dlačí a upíří vztahy. Ve čtrnáctém dílu se čtenáři detektivního pátrání nedočkají, stejně jako přijde zkrátka Anitina nekromancie. Tím stěžejním je opět vampýrská hierarchie a soukromí hlavní hrdinky postavené před typicky ženské rozhodnutí. Ovšem s netypickými sekundanty.

Záplava mužů a dalších příbuzných bytostí

Anita své přednosti využívá pro dobro své i svých blízkých. Nedělá rozdíl mezi lidmi či magickými bytostmi, což výrazně zvyšuje počet těch, o které se musí starat. S přibývajícími desítkami stran této paranormální romance se detektivní pátrání postupně vytrácí. A zatímco je zločinů stále méně, nebo se jimi přestává zabývat Anita, přibývá sexuálního náboje a mezidruhových intrik.

Samotné popisy milostných styků jsou stále naturalističtější a počet oživovatelčiných milenců se zvyšuje. K prvnímu triumvirátu, do něhož patřila Anita, upíří vládce Saint Louis Jean-Claude a vlkodlak Richard, přibyl druhý. V něm figurují i vlkodlak Nathaniel a upír Damian. Má sex se s nimi i s leopardím polovičkou Micahem, vlkodlakem Jasonem nebo upírem Asherem a zároveň každého z nich miluje. K tomu občas sexuje i s dalšími.

Do slovníku a praxe bývalé katolické monogamistky přibývá sex ve třech, ve čtyřech, mnohonásobné orgazmy či homosexuální vztahy jejích partnerů. Anita již není ženou, kterou bývala. Stejně tak již série není tou, jíž bývala na počátku. Zatímco autorka zpočátku kladla důraz na krvavé, přímo hororové líčení míst kriminálních činů, dnes přechází ke vztahům a sexu. Někoho tato skutečnost možná potěší, jiné rozesmutní. Díky jejímu řemeslnému umu i dlouholeté praxi autorka dokáže zaujmout a psát poutavě třeba i jen o návštěvě gynekologa.

Kvůli tomu rozhodně není svazek vhodný pro nedospělé čtenáře, stejně jako ty, kdo zatím do světa Anity nepronikly. V románu Danse Macabre by se jim to asi příliš nepodařilo. Ve čtrnáctém svazku uchystala Hamiltonová kromě výše uvedeného hlavní hrdince bombu ve formě potenciálního mateřství. S její sexuální frekvencí se tento námět pochopitelně nabízel již nějakou dobu, ale možnost narození Anitina dítěte autorka zpracovala až nyní.

Je fakt, že se jednalo o nápadité oživení trochu jednotvárného řešení upíří politiky a problémů s ardeur. O to zajímavější je čekání na další pokračování série a magický či nemagický problém, jemuž bude muset nekromantka a její mužové čelit. V patnáctém dílu s názvem Harlekýn by to měly být tajemné nadpřirozené bytosti, jichž se obávají i upíři.

Název originálu: Danse Macabre. Český název: Danse Macabre. Autor: Laurell K. Hamiltonová. Nakladatel: Epocha – edice Fantastická Epocha, 2013. Počet stran: 536. Doporučená cena: 459, e-shop Epocha 367 korun.

Hodnocení: 70%

0