×
FANZINE.cz

Recenze hry Dead Space 2. Budete plni strachu a sevře vás úzkost

OBR.:Oblíbený Plasma Cutter je zpátky!O kvalitní hororové akce je v současnosti celkem nouze. Pokračování zaběhnutých herních sérií, jakými jsou například Resident Evil, Alone in the Dark nebo F.E.A.R, nedopadla nijak valně a to podstatné- tedy pocit strachu- v hráči vyvolat nedokázaly. Vydání původního Dead Space před třemi lety bylo proto pro všechny fandy tohoto typu her jako zjevení.

OBR.:Oblíbený Plasma Cutter je zpátky!
Zdroj:deadspace.ea.com

Hra, která svým pojetím vycházela z filmových a knižních klasik hororového žánru, byla opěvována kritiky z celého světa především pro svou svižnou hratelnost a tísnivou atmosféru, která hráče dokázala od začátku do konce udržovat v napětí. Nebylo tedy žádným překvapením, když tvůrci ze studia Visceral Games oznámili, že připravují pokračování této strašidelné vesmírné akce.

V současné době se hra už válí na pultech obchodů a my se můžeme opět plně ponořit do příběhu vesmírného inženýra Isaaca Clarka. Ten se na začátku hry nachází v nepříjemné situaci. Jeho děsivé zážitky z prvního Dead Space ho totiž přivedly až do léčebny pro duševně choré, kde mu samozřejmě nikdo nevěří, že hrůzy, o kterých jim vykládá se skutečně staly.

OBR.:Baf!
Zdroj:deadspace.ea.com

Navíc ho neustále pronásleduje vidina jeho zesnulé přítelkyně Nicole, jejíž smrt si Isaac dosud vyčítá. Z těchto nesnází ho paradoxně vysvobodí až nenadálý útok starých známých nekromorfů na celou vesmírnou stanici Sprawl, kde se léčebna nachází. Isaacovi tedy nezbývá než popadnout nejbližší laserovou řezačku a vydat se do útrob stanice tuto novou invazi potlačit a zároveň se jednou provždy vypořádat se smrtí Nicole.

Zmiňovaná vesmírná stanice Sprawl je tím, co zřejmě nejvíce odlišuje Dead Space 2 od jeho předchůdce. Zatímco v jedničce jsme se po celou dobu hraní nacházeli na vesmírné těžařské lodi, jejíž interiér mohl časem působit stereotypně, zde si užijeme daleko rozmanitější prostředí. Sprawl je vlastně takové menší vesmírné městečko a tak se tu kromě zmiňované nemocnice nachází například hotel, chrám unitologistů nebo dětská školka (obzvláště odporná pasáž).

OBR.: Tyhle miminka si pochovat chtít nebudete
Zdroj:deadspace.ea.com

Na všech těchto místech se pak odehrává prakticky to samé. Isaacovo osamělé bloumání ztemnělými lokacemi doprovází nervy drásající zvuky okolního prostředí a následně jej přeruší nascriptovaná lekačka či boj s nekromorfí hordou. Ten probíhá podle stejného modelu, jako minule. K dispozici máte několik typů zbraní (nově odstřelovačka či granátomet), které můžete na předem určených místech dále vylepšovat.

S jejich pomocí poté musíte chirurgicky přesně oddělovat nekromorfí končetiny, které představují největší slabinu těchto nestvůr. Vypomoci si můžete klasicky za pomoci stáze, která dokáže nepřítele zpomalit a nebo lze využít schopnost kineze a vrhat po nich dlouhé železné tyče či odtržené končetiny již mrtvých nekromorfů. Nepřátel se zde vyskytuje také hned několik druhů a boj s nimi se díky tomu stává velmi variabilním. Je na každém hráči jakou taktiku proti kterým nepřátelům v boji využije.

OBR.:Pusu, pusu !!!
Zdroj:deadspace.ea.com

I když jsou boje velmi různorodé a můžete je pokaždé řešit jinak, hra sama o sobě je přísně lineární. Někdy až natolik, že nás to zarazilo. Neobstojí ani výmluva, že bez nalinkovaného designu se nedá vybudovat kvalitní atmosféra. Nevoláme po otevřeném herním světě ala GTA nebo Fallout ale trochu herní svobody by Dead Space neuškodilo, obzvláště když máte neustále k dispozici nápovědu, která vám označuje cestu, kudy dál.

Naštěstí jsou zde i některé větší otevřené lokace, kde budete řešit nějaký ten jednoduchý puzzle a tak hra nesklouzává k naprosto koridorové akci, jakou je třeba Call of Duty. Zmiňovanou atmosféru hra určitě nepostrádá. Především ze začátku se dostaví onen známý pocit strachu a nejistoty, jaký jste pociťovali při hraní původního Dead Space.

Obr.:Isaac má nyní trysky pro poletování ve vzduchoprázdnu
Zdroj:deadspace.ea.com

V průběhu hraní se sice strach pomalu vytratí a nahradí ho především intenzivní akce, nikdy ji ale není tolik, abychom zapomněli, že hra je především hororem. O tísnivou atmosféru se stará především zvuková stránka hry. Isaacovo putování neustále doprovází děsivé skřípění kovové struktury stanice či zoufalý křik anonymních nešťastníků někde v dálce.

Krev v žilách vám dokáže zmrazit například i taková banalita, jakou je nenádálé spuštění budíku v hotelovém pokoji, který zrovna prohledáváte. Graficky hra splňuje současný standard a vypadá o chlup lépe než původní Dead Space. Vývojáři se podle svých slov soustředili hlavně na to, aby i vizuál přiživoval ono děsivé vyznění a tak si vyhráli především s hrou světla a stínu.

Obr.:Jedna z klidnějších pasáží
Zdroj:deadspace.ea.com

Pokračování Dead Space se drží trendu z jedničky a nepřipouští téměř žádnou větší inovaci. Všechny novinky jsou spíše kosmetického rázu a nijak výrazně nemění hratelnost hry. Na jednu stranu je to trochu škoda, na stranu druhou – proč měnit něco, co tak výborně funguje? Koncept Dead Spacu se nám zatím nepřejedl a pokračování je minimálně stejně tak zábavné, jako původní hra. Vzhledem k závěru hry je pak zřejmé, že sága o Isaacu Clarkovi ještě není u konce a my se můžeme těšit na její další pokračování.

Výrobce: Visceral games

Vydavatel a distributor: EA

Platformy: PC, Xbox 360, PS 3

Doporučená cena: 1099 PC, 1399 konzole

Hodnocení: **** 85%



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.




Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..