Deskové a karetní hry

RECENZE: Desková hra Agricola je dokonalou simulací zemědělství

8. 12. 2009

agricola_600x338Chtěli byste vědět, jaké to je starat se o ovečku nebo kravičku? Myslíte si, že orat pole je těžká dřina? Nebo naopak věříte, že jste zkušení zemědělci, které nic nezaskočí? Určitě si své strategické schopnosti a logické dovednosti můžete vyzkoušet v deskové hře Agricola.

V obrovské a těžké krabici se ukrývá velké množství herního materiálu, který jednoznačně kompenzuje na české poměry vyšší cenu. Navíc byla hra pro dosažení větší finanční dostupnosti rozdělena na dvě části, ale tato recenze se zabývá pouze základním balením. Za dalších 400 korun si můžete ke hře pořídit ještě dalších 104 karet vybavení a 134 profesí, které do hry přinášejí ještě větší variabilitu a jsou určeny pokročilejším hráčům.

Po okraj naplněné balení obsahuje devět oboustranných herních plánů, 120 karet různých funkcí, dřevěné domečky a ploty s různými barvami, žetony surovin, 21 ovcí, 18 prasat a 15 krav. Dále téměř 60 kartiček chýší, polí a domů, žetony jídla a bloček s tabulkami pro konečný součet bodů získaných v průběhu hry. Zpracování je kvalitní, čtvercové kartičky a hrací desky jsou vyrobeny z  tvrdého papíru. Veškeré dřevěné komponenty byly zhotoveny tak, aby nebylo snadné ulomit některou z jejich částí.

S velkým množstvím herních součástí jdou ruku v ruce náročnější pravidla, aby bylo možné plnohodnotně využít všechny díly hry. Agricola samozřejmě počítá s tím, že každý, kdo s hrou začíná, nemůže hned stíhat sledovat všechny z širokých možností hry a přišla proto se dvěma obtížnostmi herních systémů. Rodinná varianta je primárně určena pro nezkušené a sváteční hráče, protože vynechává některé složitější principy, zatímco druhou možností je plnohodnotná hra, která má komplexnější pravidla. Zajímavá je i hra pro jednoho hráče, který si vždy určí bodový cíl a opakovaně hraje několik kol za sebou. Díky tomu se může s hrou blíže seznámit a ověřit si různé strategie. Osobně ji ale považujeme pouze za tréninkovou část, protože v něm nesledujete žádný specifický cíl.

Při prvním hraní hry si opravdu vymezte delší čas než je uváděná půlhodina na jednoho účastníka. Ten budete muset hře zprvu věnovat, protože vás čeká neustálé ověřování pravidel a nahlížení do návodu. Můžeme vás však ubezpečit, že vložený čas se vám vrátí v podání desítek hodin strávených se skvělou hrou.

Ve hře dvou nebo tří hráčů můžete využít zbývající hrací desky jako zásobárnu surovin, budou se vám později lépe doplňovat. Pokud bude hrát více osob, materiál můžete brát přímo ze sáčků, nebo si ho vysypete na hromádky na volné místo. Pro hru budete muset zvolit velký stůl, nebo raději podlahu, protože zabere opravdu hodně místa. Na začátku hry si připravíte karty dle výběru herní varianty: pro všechny zůstávají karty kol a velkého vybavení a při obtížnější hře navíc používáte kartičky profesí a malého vybavení. Herní plán je navržen velmi vhodně, všechno má své místo a díky tomu se nestane, že byste marně hledali nějaký dílek.

Před začátkem hry každý z protivníků dostane plochu, znázorňující jeho farmu. Pro sebe a svoji ženu postaví základní dřevěné obydlí o dvou místnostech. Tím má veškeré vybavení, které zemědělec potřebuje pro své první krůčky na vesnici. Zbývá už jen zamíchat karty období, které každým kolem rozšiřují herní vaše možnosti, rozdělit je podle etap a dát rubem na hromádku.

Následně se určí začínající hráč, rozdají se žetony jídel pro nakrmení rodiny a sedm kartiček profesí a malého vybavení (mimo rodinnou verzi). Potom se na společnou hrací desku doplní suroviny a položí první karta období. Hráči se pak v tazích střídají vždy za jednoho obyvatele chýše, s nímž si vezme nahromaděné suroviny nebo zvolí akci, která se nabízí na otočené kartičce etap. Tím ale dané kolo nekončí, každý hráč musí postupně použít všechny členy své rodiny, a tak podle svého plánu získávat materiál, který bude později potřebovat k dalšímu rozvoji.

Celá hra se sestává ze čtrnácti takových kol, rozdělených do opakujících se fází: zahájení kola otočením karty pro aktuální období, doplnění surovin na kartičky k tomu určené, využití akcí jednotlivých členů rodiny a návrat domů. Zásadní fází pro celou hru je třetí v pořadí, která oddělí vítěze od poražených. Můžete v ní orat pole, sít, získávat suroviny nebo třeba počnout nového potomka s jediným omezením: v průběhu jednoho období může být využita každá akce pouze jedním hráčem.

Na konci každé z pěti etap, reprezentujících cyklus jednoho roku, nastává speciální období sklizně. Zde teprve získáte zaslouženou odměnu za svoje úsilí v podobě posečeného obilí a mláďat chovaných zvířat, ale také vás čekají doma hladové krky, které je třeba utišit. Pokud tak neučiníte, musíte se uchýlit k žebrání, které se podepíše na vašem konečném skóre.

Po odehrání všech čtrnácti období přichází určení nejúspěšnějšího farmáře. Za každou oblast, které jste se stačili věnovat, získáváte příslušný počet plusových bodů, které tvoří výsledné hodnocení. Započítává se zde nejen počet zvířat, obsazených polí farmy, ale také kvalita obydlí nebo počet rodinných příslušníků. Pokud budete obzvláště „šikovní“, můžete skončit dokonce v mínusu, ale to bude pouze záležitost prvních her.

Postupem času se bude vaše strategie zdokonalovat, ovšem díky obsazování jednotlivých akcí máte jistotu, že každá hra bude jiná. Za kvalitní výsledek lze považovat již součet kolem padesáti bodů; pokud by se vám podařilo přeskočit laťku nastavenou na 100 bodů, můžete se tímto svým úspěchem pochlubit přímo firmě Mindok.

Podíl náhody ve hře je minimální, závisí pouze na zvolené strategii, zda dáte přednost rozšíření domu a necháte rozrůst rodinu a tím pro následující kola získáte větší počet tahů. Nebo raději budete orat pole či stavět ploty a chlévy. Samozřejmě při hře více hráčů musíte mít v záloze několik různých variant, protože protihráč před vámi může chtít totéž co vy a začínat kolo může vždy pouze jeden, což se však za cenu jedné akce může snadno změnit.

Velký důraz na taktiku a nepatrný vliv náhody vede k velké oblibě hry u nás i ve světě. Agricola se může pochlubit prvním místem v hodnocení hráčů na uznávaném herním serveru BoardGameGeek, kde ji oznámkovalo již přes 12 000 hráčů.

Používaný termín rodinná hra může být trochu zavádějící, protože Agricola je doporučená výrobcem až od dvanácti let. Tato hranice je pochopitelná vzhledem k velkému počtu možností, které hra nabízí, a v níž by se mladší hráči mohli snadno ztratit.

Pan Uwe Rosenberg Agricolu dokončil v roce 2007 a od té doby se dočkala mnoha malých rozšíření, z nichž jedno je specifické i pro Českou republiku. Jedná se o takzvaný CZ-pack, který vydala firma MindOK letos v létě. Obsahuje 12 karet malých rozšíření a 12 profesí, které jsou tematicky zasazeny do našeho národního prostředí. Na vývoji karet se podílel autor hry a ilustrace na kartách jsou vyvedeny ve stylu Josefa Lady.

Během dvou let od svého vydání získala Agricola titul Hra roku celkem v osmi zemích, vyhrála také prestižní International Game Awards v roce 2008 a boduje jak mezi odborníky, tak v řadách hráčů. Svojí komplexností je určená pro trochu pokročilejší hráče, ačkoliv i méně zkušení si mohou užít svoji porci zábavy při rodinné hře. Důsledkem tohoto úspěchu je fakt, že na letošním veletrhu v Essenu bylo představeno první velké rozšíření, které nese název Farmers of the Moor, a přináší do hry mnoho nových principů.

Agricola je rodinná zábava, která zaměstná i zkušenější hráče. Za svoje peníze opravdu dostanete hodiny neutichající zábavy a pravděpodobně jednu z nejlepších deskových her současnosti.

Navození děje hry (napsala: Hana Vítová)
V krásném zeleném údolí se rozkládala malebná vesnička nesoucí jméno Agricola. Zdejší obyvatelé byli velmi pracovití a příroda se jim za to odměňovala velkou hojností plodin, zvěře i surovin.  Během celého roku se mohli farmáři vydat do města na trh a zde si kupovat věci podle potřeby. Za zručným dřevorubcem se chodilo pro surové dřevo, ze kterého se daly vyrábět ploty, z lepšího, opracovaného, si mohli lidé rozšířit své dřevěné chýše nebo postavit dobytku chlév. Hrnčíř měl ve svém sortimentu vypálené jílové cihly, které se staly základem pro lepší dům nebo pro další vybavení jako je třeba pec, díky níž si rodina mohla upéct náramně chutné pochoutky. Na tržišti se také často objevovala zvířata, která si lidé pořizovali jako domácí mazlíčky do domu, nebo jako pracovní zvířata na zelené pastviny a do dřevěných stájí. Potom každé jaro mohli očekávat přírůstky do svých stád.

Jak plynul rok za rokem a sklizeň za sklizní, mohli si zdejší sedláci pořizovat lepší vybavení domu, dražší suroviny nebo si dokonce zvolit lepší profesi, která jim umožnila větší zisky z jejich majetku. Některé rodiny daly přednost obdělávání políček a následnému pěstování obilí a zeleniny. Nebyla to ale jednoduchá práce. Orali zarostlé louky a snažili se je přeměnit v úrodnou půdu s velkým výnosem. Pokud nezaháleli a zvládli včas sklidit, měli pro sebe dostatek jídla a plné sýpky.

V jiných obydlích se raději věnovali chovu zvířat. Nejdříve museli řádně oplotit své pozemky, aby byla jejich stáda v bezpečí, a postavit příbytky, v nichž by se mohli ukrýt před nevlídným počasím a později zde přivést na svět své potomky. V  chlévech a pastvinách radostně skotačily sněhobílé ovečky, černí divočáci nebo hnědé kravičky. Někteří chovatelé neodolali novému malému přírůstku svých čtyřnohých svěřenců a adoptovali je za své mazlíčky, kteří měli to právo přebývat v jejich domě.

V Agricole se našli i důvtipní zemědělci, kteří se raději věnovali oběma oblastem – chovu i pěstování. Předcházeli tak chladným létům, kdy se nedařilo obilí, ale zato zvěř se obzvláště dobře množila nebo naopak teplým obdobím, kdy rostliny bujely, ale zvěř se lenošně povalovala po trávě. Ať už se každý z obyvatel vesnice věnoval jakémukoliv řemeslu, jeho hlavním cílem bylo uživit celou svoji rodinu a mít krásnou prosperující farmu.

Název hry: Agricola
Typ hry: desková, strategická
Výrobce: Lookout Games, Mindok