RECENZE: Desková hra Křeslo na Olympu dosadí hráče na trůn znalců antiky

6. 6. 2012

Člověk by řekl, že společenských her s antickou tematikou už vzniklo dost. Většina z nich však využívá pouze lákavý motiv a v rámci znalostí hráče příliš neuspokojí. Tuto mezeru nyní vyplňuje desková hra Křeslo na Olympu.

Ač se to na první pohled nemusí zdát, deskovka Křeslo na Olympu prozatím nemá na trhu vážnou konkurenci. Antické Řecko nebo Řím mohli doposud jedinci nalézt převážně ve strategických hrách, ojediněle i v jiných, ale vědomostní aby člověk pohledal. Krize zažehnána, Křeslo na Olympu teď vrchovatou měrou nabízí to, oč jiné hry maximálně škrtly. Celkem tři sta padesát otázek a správných odpovědí z oblasti starých řeckých bájí a pověstí.

Vědomostní hře plné antických řeckých bohů, mýtů a legend dalo vzniknout slovenské vydavatelství MilaniuM. Autoři při přípravě otázek čerpali z dostupné knižní produkce a především z knihy Eduarda Petišky Staré řecké báje a pověsti. Spektrum je však ještě širší. Hráči se dozvědí i například některé aktuální informace zeměpisného charakteru nebo zdroje mnoha ustálených pojmů a frází, jež se běžně používají v každodenní komunikaci.

Krabice od hry Křeslo na Olympu skrývá jen několik komponent. Foto: Petra Vlková, Fanzine.cz

O cíli hry do značné míry vypovídá sám název. Dojít z břehu pevniny až na samý vrchol Olympu a jako první usednout na křeslo po boku bohů. Prakticky nejde o nic jiného, než o postup figurkami jednosměrnou trasou. Počáteční políčka se poznají snadno. Soupeři doplouvají na břeh ze dvou až pěti ostrovů, podle toho, kolik lidí hraje.

Hráči pochodují tak rychle, jak jim určuje klasická kostka. Rozhodně zde nehrozí, že by některé hody promarnili pro pouhý posun z jednoho pole na druhé a na akci museli čekat. V tom tkví nemalé plus. Nikoli jen některá namátková, ale každé políčko je spojeno s otázkou, což maximálně podtrhuje princip hry a jedinci si tak užijí mýtů a legend do sytosti. Po hodu kostkou mohou na novém políčku setrvat jen tehdy, zodpoví-li otázku správně, jinak se musí vrátit.

Pokud by si někdo myslel, že tímto systém hry končí, byl by na omylu. Křeslo na Olympu vkusně oživuje třináct speciálních barevných políček, na něž se vztahují vlastní pravidla. Tato zážitková pole tvoří obrázky bájných antických tvorů a postav, jež hráčům připisují buď výhody nebo tresty, zpravidla podle správnosti odpovědí na otázky. Jejich funkce jsou stylové a často originální. Pokud hráč například potká Medusu, správnou odpovědí ji připraví o moc, v opačném případě zkamení a dvě kola stojí. Poseidon zase jedince spláchne zpátky o tolik polí, v jakém měsíci roku se o křeslo hraje.

Hráči připlouvají až z pěti ostrovů

Pravidlům neschází vítané přednosti, tedy jednoduchost, přehlednost a rychlost pochopení. Hra obohacuje účastníky vědomostmi, stimuluje jejich myšlení a tvoří originální prostředek ke komunikaci. Lehce však nabízí i prostor k taktizování, například tím, že hráč má možnost jedenkrát neodpovědět na otázku.

Křeslo na Olympu od samého počátku zaujme a zabaví, a to i přesto, že se skládá jen z několika komponent. Figurek, kostky, hrací desky a karet s otázkami. Spadá sem i šikovně řešená krabice. Horní část je spojena s dolní, takže nehrozí ztráta jedné z nich, a kartám uvnitř náleží několik přihrádek. Lehce vytknout lze akorát materiál karet a hrací desky, jenž na dotek působí velice slabě, a dá se u něj předpokládat brzké poničení.

Zmíněná výborná hratelnost se nedá popřít a pochvalu zaslouží i grafické zpracování. O něco kritičtěji se lze vyjádřit k několika gramatickým chybám a překlepům, kdy na jedné straně vydavatele omlouvá slovenský původ, ale na druhé jde podobnému nešvaru předejít za pomoci českého korektora.

Některé otázky dávají na výběr odpovědi, jiné ne

Poněkud bezdůvodně hovoří proti hře také udávaný minimální počet tří hráčů. Nic zásadního nebrání tomu, aby si Křeslo na Olympu zahráli již dva lidé. Tuto domněnku podporuje i část pravidel, kde se píše o postupu o tolik polí, kolik hráčů hraje, přičemž v závorce se pro příklad uvádí čísla od dvou do pěti. Je pravda, že ve třech lidech se zpravidla hraje lépe, ale ne každý má možnost sehnat do partičky více spoluhráčů a toto jej může zbytečně odradit od koupě.

Poslední mínus lze spatřovat v délce trasy, protože soupeři během jediné hry vypotřebují poměrně velké množství karet. Kratší cesta by měla tu výhodu, že hráči by využili karet méně a o to více neprobádaných by jim zbylo do dalších partií.

Celkově se však Křeslo na Olympu velmi povedlo a vzhledem k zpracování, atraktivní tematice a dalším přednostem má potenciál oslovit širokou škálu osob.

Název hry: Křeslo na Olympu
Typ hry: Společenská, desková, vědomostní, rodinná