RECENZE: Desková hra Nový mejdan vyžaduje pořádný odvaz

13. 9. 2012

Od deskové hry Nový mejdan lze čekat totéž, co od reálného mejdla. Žádná složitá věda. Ovšem čemu dát přednost, jak je to s kombinací a jestli se jedno bez druhého obejde, napoví recenze.

Název evokuje domněnku, že zde existuje ještě nějaký starý mejdan. Inu, přihořívá. Akorát že původní Mejdan se prakticky už nikde nevidí, jelikož jej nahradil Nový mejdan. Deskovka na party blízkých přátel, již vydala známá společnost Efko.

Nebude náhoda, že hra svým vzhledem, obrázky, zpracováním i stejným výrobcem do značné míry připomíná Válku sousedů. Zadní strana obalu pak upozorňuje ještě na další tematické a zajímavě vypadající deskovky. Ty však zjevně na své místo na trhu teprve čekají. Hra Válka sousedů každopádně nasadila vysokou laťku, a tak zároveň připravila Novému mejdanu úrodnou půdu a dobrý start ve formě nadějného očekávání.

V krabici najdou hráči jen pár věcí. Poměrně velkou rozkládací desku, kostku, figurky, několik kartiček odpustků a pochopitelně návod. Ten poctivě popisuje veškerá speciální políčka ve hře (a že jich není zrovna málo). Zbytek by však mohl být napsán o něco lépe a přehledněji. Co se týká systému a cílu hry, jedinec musí nad textem trochu víc zbystřit.

Stoupne-li si hráč na políčko osud, kostka mu něco zajímavého vyvěští. Foto: Petra Vlková, Fanzine.cz

Každému náleží dvě stejně barevné figurky, se kterými se postupuje na mejdan a pak zpět domů do postele. Nepoužívají se však obě zároveň. Nejprve hráč pochoduje s jednou, a teprve po úspěšném výletu s druhou. Dá se tedy říci, že se jede na dvě kola. Jenže v tomto případě postrádá nutnost dvou figurek logiku. Beztak nelze na první pohled poznat, jestli panáček teprve na pařbu čeká, nebo už se z ní vrátil. Jedna figurka by tudíž bohatě stačila.

Plán tvoří celkem dlouhá trasa se dvěma kruhovými objezdy, čili oním mejdanem. Na rovné cestě hráči narazí na speciální políčka víceméně náhodou a ojediněle. Na party se však před nimi nikam neschovají. Úkolu uniknou pouze s kartičkou odpustku, tu ale opět mohou získat pouze stoupnutím na správné políčko. A pokaždé se ještě nabízí klasický a nijak překvapivý způsob vyhnutí – věnování fantu.

Co se týká samotných úkolů, některé nezapřou originalitu, ale většinu lze zařadit do kategorie nic nového pod sluncem. Zajímavá a vtipná může být například snaha o vyžebrání mince či pokus o věrné napodobení spoluhráče. Ovšem použití mobilu pro poslání sprosťárny, chlastací příkazy a dolování sexuálních zážitků asi málokoho ohromí. To už zde zkrátka bylo, nadále je a netřeba to stále opakovat a převlékat do nových hávů.

Grafické shrnutí pravidel se najde i nad samotnými políčky

Navíc se tato taktika nemusí vždy vyplatit. Pravda, že k mejdanům pití a odvázaná zábava patří. Ale vidina nejednoho alkoholového úkolu může u potencionálních hráčů vzbudit domněnku nutného zpití do němoty, načež obavy z těžkého rána pak mohou snadno převýšit chuť se do podobných akcí vůbec pouštět. Zbylé nástrahy situaci nejspíše nezachrání. Na jednu stranu stojí za vyzkoušení příloha k políčku osud, ale na druhou stranu takové stříhání kousku vlasů snadno od partie účastníky odradí.

Avšak hra Nový mejdan si nezaslouží pouze kritizovat. Rozhodně lze vyzdvihnout podařenou a vtipnou grafiku, snadnou přípravu a jednoduchost systému, a ani inovace nejde v případě určitých úkolů zapřít.

Deskovka sama sebe popisuje slovy: vše, co vás na skutečném mejdanu může potkat. Z toho si může hráč teoreticky vyvodit, že se jedná hlavně o imitaci party, neškodnou verzi, k níž není potřeba specifická společnost. Ve skutečnosti však tvoří Nový mejdan především doplněk oslav, party a mejdanů. Bez toho ztrácí smysl.

Kam jinam z mejdanu než do postele

Hodně tedy záleží na vhodné chvíli, náladě, příležitosti a oné společnosti. Zkrátka si deskovku nezahraje člověk vždy a s každým. Zvláště však může sednout tomu, kdo vyhledává mejdany se vším všudy.

Název hry: Nový mejdan