Deskové a karetní hry

RECENZE: Desková hra Příšerky z podzemí představuje tak trochu jiný zverimex

Petra Vlková

Petra Vlková

22. 2. 2012

Svého mazlíčka si přál mít snad každý z nás a nejinak tomu je v případě Temných pánů ve hře Příšerky z podzemí. Kde příšerku vzít? Jen v tom nejlepším obchodě. Tak tedy hurá na podnikání!

Ve hře Příšerky z podzemí se hráči stávají podzemními skřítky Impy. Ti protřelí se s nimi však nesetkají poprvé. Na dobrodružství s Impy je postavena i starší deskovka Vládci podzemí, tudíž v první chvíli může hra evokovat domněnku pouhého rozšíření. Naštěstí si hráči, kteří původní deskovkou nedisponují, nemusí zoufat. Příšerky na Vládce navazují volně a nejsou podmíněny vlastnictvím ani znalostí dřívější hry.

Co mají obě deskovky společného? Určitě úspěšného autora her Vláďu Chvátila, společnost Mindok jako osvědčeného dodavatele a ilustrátora Davida Cocharda. Tím to pochopitelně nekončí, podrobnější komparace by však samotným Příšerkám zbytečně zabrala místo.

Pointa hry se dá shrnout poměrně jednoduše. Jde o vytvoření obchodu, obstarání zvířátek, soustavnou péči o ně, soutěže, přehlídky a konečný prodej zákazníkům. Cíl se příliš neliší od klasického účelu podnikání, tedy vytvářet zisk a především si získat reputaci. Hráč s nejvíce body reputace vítězí a úspěchu dosáhne tehdy, jakmile má zdravé a spokojené příšerky, a tím pádem i spokojené zákazníky.

Příprava hry Příšerky z podzemí je náročnější na místo i na čas.. Foto: Petra Vlková, Fanzine.cz

Výše uvedený počet aktivit i přes toto stručné shrnutí napovídá, že jedna hra nezabere jen slabou půlhodinku. Autor pojal hru velmi reálně a nevynechal detaily, jako například postupné stárnutí příšerek, okorávání a kažení jídla či potřebu vyměšování, jež má v deskovce zvlášť nezanedbatelný význam. Rozsahu činností logicky odpovídá i škála komponent a počet stránek pravidel. Hráči se tudíž před první hrou určitě neobejdou bez dostatečně dlouhé časové rezervy na studium a orientaci.

I přes písemné povzbuzení autora na začátku pravidel může dojít k tomu, že některý hráč nápor nových informací a časovou náročnost nevydrží a od hry odejde dřív, než se dostane k polovině. Výhodu zde opět mají ti, kteří jsou v tomto ohledu protřelejší a na dlouhé strategické deskovky zvyklí. Své dělá také nadšení pro deskové hry. Člověk, který si zahraje pouze příležitostně a větší zálibu pro hraní nemá, se nechá přemluvit k ucelené partičce horko těžko.

Část expozice příšerek ve vlastnictví skřítků Impů

Časová a obsahová náročnost, tudíž i pravděpodobnost omezeného okruhu potencionálních hráčů se dají považovat za mínusy, jež však nelze podrobit kritice. Jedná se o logický doprovodný jev každé rozsáhlejší strategické deskovky. Ovšem tomu, kdo s větší či menší prodlevou přečká onen kritický bod seznamování, nabízí Příšerky z podzemí pěkný zážitek z originální a propracované hry.

Starání se o zvláštní potvůrky je přece jen něco trochu jiného než klasické bitvy s vojáčky, dobývání území a získávání moci. Z tohoto důvodu má hra velký potenciál zaujmout něžnější pohlaví, zároveň ale nevylučuje oblíbenost u mužské části populace. Všichni zde mohou předvést své taktické a strategické umění, přičemž velké šance na úspěch má především ten, kdo zvládá myslet hodně dopředu a v širších souvislostech.

Skřítci Impové ve svém doupěti

Deskovka velmi šikovně trénuje plánovací schopnosti. Jakmile hráč v první fázi pošle své Impy po skupinkách do města, už musí mít zhruba představy o tom, jakou příšerku si pořídí, jakou jí koupí klec a případně vylepšení, jestli obstará krmivo nebo raději lektvar na spaní, a pokud krmivo, pak jestli zeleninu nebo maso, a tím to ještě zdaleka nekončí. Může si místo toho vyběhávat pozici v soutěžní porotě, zamlouvat pódium pro oficiální prodej, povolávat příbuzné Impy nebo raději vyčkávat doma, aby mohli skřítci později potvůrky bavit, v případě chatrné klece jim zabránit v útěku nebo jim klícky čistit.

Ovšem ne vše lze zcela ovlivnit vůlí a kombinačními schopnostmi hráče. V další fázi, po nákupech, projevují příšerky pomocí různě barevných karet své potřeby a zde už hraje svou roli i náhoda. Jedinec se nemůže spoléhat na to, že pod červenými kartami najde pouze vztek a pod zelenými chuť na potravu. Nicméně na tento fakt jej upozorňuje grafické shrnutí zásadních pravidel na zástěně jeho plánu doupěte.

To, jak hráč dokáže, nebo naopak nezvládne uspokojit potřeby svých zvířátek, se odráží v následné soutěži, a tím pádem i v reputaci. Konečným zákazníkům pak jde ale především o to, jaké potřeby příšerky vůbec projevují a zdali nestrádají. Každému se líbí něco jiného, proto třeba trolí farmář uvítá potvůrku, co mu dodá zásoby hnoje na pěstování žampionů, kdežto vládcovou podzemí vydatné hromádky trusu zrovna nenadchnou.

Trus, strádání a mutace většinou nadělají víc škody než užitku

Body v soutěži a celkovou reputaci zaznamenávají v průběhu hry dva služebníci, takže hráči nemusí moc počítat a součty si zapisovat extra na papír. Bodovací lišta pro soutěže se nachází přímo na centrálním plánu města a pole počítadla reputace tento plán lemuje. Kromě hlavní desky potřebují hráči zmíněné plány doupat a expozic a ještě jeden společný, na němž se zaznamenává postup hry, respektive průběh jednotlivých kol. Skoro všechny desky jsou oboustranné, přičemž odlišnost stran závisí na počtu hráčů. Ti můžou být maximálně čtyři.

Co se materiálu týká, každý si zde teoreticky přijde na své. Střídá se zde dřevo, plast i karton. Dřevěné služebníky dokonce zdobí ještě samolepky. Zlato by možná bylo lepší z plastu než ze dřeva, ale jinak nelze zpracování ani vzhledu nic vyčíst. Kam se člověk podívá, opět se nezapomnělo na detaily. Krásně je to vidět na klecích, kde vyobrazení koresponduje s jejich vlastnostmi. Rozhodně zaujmou i plastoví maličcí Impové a kresby příšerek na důmyslně spojených kartonech s otočným mechanismem.

Do toho, co ještě hráče stoprocentně zaujme, nutno zařadit i pěkný a hlavně vtipný popis příšerek a zákazníků. Úsměv konečně vyvolá i líbivá grafika pravidel, u některých pasáží se navíc nedá zadržet smích.

Soutěže a zákazníci se nachází na speciálním plánu hry

Přímo k vytknutí se toho příliš nenahledá, snad jen pár drobností k možnému vylepšení. Krabice by byla přehlednější, kdyby byla členitější a daly se v ní komponenty lépe uspořádat. Někteří by pak jistě uvítali určité shrnutí pravidel, za co všechno se přidělují body reputace a jakou funkci má zlato. To na první pohled ve hře nemá větší význam a působí chvílemi až zbytečně.

Jistým zlepšovákem by pro hráče mohlo být i to, kdyby si namísto vlastního výběru ze dvou a více potřeb příšerek rozdávali karty vzájemně. Potvůrky by tak působily autonomněji, méně předvídatelně a svým způsobem reálněji. Ale v tomto případě soupeřům nic nebrání ve vlastních úpravách.

Klady celou hru protkávají a rozhodně nad nejasnostmi a negativy převažují. Má-li člověk zrovna dost času, s deskovkou Příšerky z podzemí jej příjemným i smysluplným způsobem využije. Trénink v obchodování s roztomilými potvůrkami v pěkné, vtipné a propracované hře, to hráč s citem zkrátka neodmítne.

Název hry: Příšerky z podzemí
Typ hry: Společenská, strategická, rodinná
Výrobce: Mindok