Hry

RECENZE: Destiny doplácí na intenzivní hype, ale přesto je skvělá

29. 9. 2014

Legendární studio Bungie konečně dokončilo svoji megalomanskou akci, která si kladla za cíl překopat definici kvalitního herního zážitku. Střílečka s rozsáhlými MMO prvky je lehce experimentálním titulem s obrovským budgetem, jenž pravděpodobně opanuje letošní podzim. Ani Destiny se však nevyhnuly jisté neduhy. Jaké? Čtěte recenzi na Fanzine.cz!

Destiny vyniká především výrazným grafickým zpracováním. Zdroj: Bungie.net

Bungie, vývojářské studio odpovědné za velkolepý počin Halo, zhmotnilo pod ochrannými křídly společnosti Activision-Blizzard svoji vizi obrovské střílečky zasazené do online světa. Fanoušci videoher čelili již dlouhou dobu intenzivní marketingové a PR kampani, která titul vykreslila jako něco megalomanského. Silný příběh, obrovský různorodý svět a hluboké RPG prvky měly být zárukou ultimátní pecky. Po opadnutí emocí však přichází lehké vystřízlivění. Hra je sice výborná, ale trochu jiná, než jsme čekali. V čem tedy tato vizuálně precizně zpracovaná hra zklamala? Ani ne tak ve svojí kvalitě, jako spíš přehnaných očekáváních.

Destiny přichází s na první pohled klasickou příběhovou zápletkou. Lidstvu se podařilo pomocí mimozemských technologií dosáhnout neskutečného pokroku. Nebývalý rozkvět lidské civilizace však narazil na svůj strop. Tajemné zlo z vesmíru, probuzené lidskou kolonizací vesmíru zdecimovalo lidstvo na hrstku přeživších, kteří byli nuceni opustit svoji rodnou planetu.

Nepříliš inovativní Sci-fi

Hluboký příběh byl hráčům předhazován ještě před vydáním hry, nicméně právě on je největší slabinou titulu. Tvůrcům se na tak krátkém prostoru nepodařilo dostatečně silně vykreslit nové univerzum, jako to například zvládli Bioware s prvním dílem kultovní série Mass Effect. Hráč postupně odkrývá nemastný a neslaný příběh tím, že putuje nejrůznějšími koutky sluneční soustavy. Přestože každá z navštívených planet vypadá parádně a různorodě, jsou v zásadě jen a pouze čtyři. Příběh je vyprávěn z drtivé většiny formou vágních dialogů selhávající v tom nejdůležitějším – vtažení hráče přímo do děje.

Spousta postav figurujících jako nosné kameny děje, není dostatečně rozpitvána. Jaká je jejich motivace, co je vede k jejich emocionálně laděným postojům? To jsou kritické otázky, jež zůstávají po celou dobu nezodpovězeny. Během hraní hlavní příběhové linie jsem ani jednou neměl potřebu rozkrývat děj a poodhalovat nejrůznější tajemství příběhu.
Destiny gameplay

Destiny paradoxně trpí dětskými nemocemi typickými pro MMO. Hra je v základu extrémně osekaná. Lze předpokládat, že další obsah přibude formou četných DLC. Veškerý děj se odehrává ve čtyřech lokacích, což je na takový titul extrémně málo. Samotná herní doba je poměrně krátká. Příběhovou linii lze dohrát poměrně rychle. Hráč může během jednoho intenzivnějšího dne stráveného s konzolí získat nejvyšší level, jímž je dvacátá úroveň.

Vítejte online

Na druhou stranu je důležité si uvědomit, že i bez kvalitního příběhu se jedná o skvělý titul cílený na vyznavače hraní online. S tím také souvisí důležitá poznámka. Během hraní je nutné být neustále online. Hráč sice nepotřebuje PS Plus či službu Live, bez nich se však kvality Destiny výrazně zdrcnou.

Destiny je poněkud zvláštním mixem různorodých žánrů. Jde snad o první masově hranou FPS, která si bere to nejlepší z klasických online RPG titulů. Hráč si může zvolit jednu ze tří ras a jedno ze tří povolání. V případě postav jde jen a pouze o vizuál, uvedené classy se liší spíše v detailech. Každý může používat stejné typy zbraní. Na druhou stranu je ve hře obsažen rozsáhlý strom dovedností, díky nimž lze každou postavu upravit natolik, že jen těžko se setkáte s hráčem, který by ji měl vybalancovanou podobně.

Oproti jiným hrám je systém silný především v možnosti customizace postavy. Každá z nich má tři hlavní atributy, jakými jsou regenerace, zbroj a rychlost. Jejich změny se pak razantně projevují na gameplayi a v PvP hře jsou extrémně znát. Právě rozsáhlý strom RPG prvků činí z Destiny jeden z nejsilnějších zážitků na poli multiplayerových FPS. Nedílnou součástí je také hutná atmosféra budovaná především fantastickým vizuálem. Kulisy zničené země jsou dechberoucí, celou dobu jsem si kladl otázku, proč nějak podobně nemohl vypadat Fallout 3. Originální je také umístění hry. Na rozdíl od ostatních blockbusterů se podíváme na území Spojených států, ale do oblasti, jež byla kdysi zvána Ruskem.
Destiny boj s WalkeremJako u ostatních MMO titulů je hlavním hnacím motorem Destiny loot. Hráč může maximální úroveň přesáhnout s pomocí nového gearu se speciální hodnotou jednotky zvané jako light. Po dokončení hry se tak teprve otevírá možnost, jak se naplno ponořit do hlubokého online zážitku. Ve hře je rozsáhlý systém měn a možností, které budou zcela určitě přibývat s novými DLC. Jedinou překážkou je omezený počet lokací. Jediný způsob, jak získat lepší equip, je donekonečna opakovat ty samé raidy.

Destiny je slušný titul, který sice poměrně rychle vystřílí všechny své náboje, ale dokáže zabavit na několik dnů či týdnů. Jedná se o jednu z nejlepších multiplayerových FPS, ale spíše o slabší MMO. Velmi slušná vizuální stránka a propracovaný systém RPG prvků činí ze hry chytlavého společníka. Potenciál příběhu je zatím svázán snad až přílišným nedostatkem herního obsahu.

Hodnocení: 80 %

Klady: Grafika, výprava, rozsáhlý strom RPG prvků

Zápory: Jednotvárnost úkolů, málo obsahu, opakování lokací