Recenze hry Deus Ex: Human Revolution. Splňte si sen stát se nadčlověkem
Martin Mašek
2. 9. 2011
Ve zlatavém nádechu vtrhnul na monitory nový, skvělý Deus Ex. Srdce milionů hráčů zaplesala. Ale je to zlato pravé, nebo kočičí? Ani jedno, ale k tomu opravdovému zlatu má neuvěřitelně blízko.
Už je to pár let, co J.C. Denton totálně přetočil panenky všem hráčům stříleček. Brutální hybrid FPS a RPG určitě poznamenal další vývoj herního průmyslu a z bezduchých stříleček udělal jen druhořadou zábavu.
Nejen že měl na svou dobu výborné grafické zpracování, ale i celý herní koncept byl takřka dokonalý. O hudebním doprovodu ani nemluvě.
Geek požádal slečnu o ruku v počítačové hře Portal 2! Vyšlo mu to?
Doteď hraje první Deus Ex prim, a byť by ho třeba mladí zmlsaní hráči nehráli, mnoho hráčů poměřuje všechny podobné hry právě podle Deuse. Možnost vybrat si, najít několik přístupových cest, zvolit si taktiku nebo dokonce se rozhodnout projít celou hrou bez jediné kapky krve, byla na svou dobu dost pokroková. Dohrát Deus Ex několikrát byla čest.
Škoda jen, že dobrou pověst a skvělý koncept narušil sequel Deus Ex: Invisible war. Nízká variabilita, opuštění konceptu a vynechání některých důležitých prvků odsunulo Invisible war na béčkovou střílečku. Věčná škoda.
A tak nezbylo, než se s novým Deus Ex pořádně vytáhnout. A hle, povedlo se. Už nějaký ten pátek hráčskou obec vývojáři trápí trailery, gameplay videy, opravdu frontální reklamou a už dopředu slíbeným bonusem DLC k předobjednávce. A teď je to konečně tu.
A jak to všechno bylo?
Deus Ex: Human Revolution je vlastně prequel prvnímu dílu. Vše se odehrává před nanoimplantáty, v roce 2027, kdy veškeré argumentace lidského těla byly prostě kovové a nedaly se až tak dobře skrývat. Bohužel, navzdory viditelným výhodám vylepšení těla má tahle metoda zdokonalování mnoho odpůrců, kteří si jako terč vybrali právě Sarif Industries a jeho výzkumné laboratoře.
Na rozdíl od předchozích dílů už není hlavním hrdinou nikdo z Dentonovy rodiny, ale už nejspíš všem známý Adam Jensen. Adam, bývalý člen SWAT, nyní šéf ochranky v Sarif Industries, společnosti, jež má monopol na veškeré vylepšení lidského těla, je zprvu normálním člověkem bez sebemenšího vylepšení. Ale nic netrvá věčně.
Je Deus Ex: Human Revolution skutečně pod regionálním zámkem? Bohužel ano!
Laboratoře Sarif Industries jsou napadeny neznámým komandem a bývalý člen zásahové jednotky SWAT má všechno a všechny zachránit, hlavně svou přítelkyni Dr. Megan Reed. To se ale nepovede, Megan je unesena a drsňák Jensen málem zemře rukou záporáka Farida a dvou vylepšených superpadouchů.
Jensen ale nezemře a jen díky argumentacím přežije, a dokonce si i udrží práci. Rozplétání konspirace sahající až k nejvyšším kruhům není žádná sranda, a tak se mimo zaplivaného Detroitu podívá i do Číny, Šanghaje nebo do ledových pustin Tichého oceánu, kde mu půjde po krku úplně každý.
Deus Ex: Human Revolution se stejně jako první díl nese v duchu volby. Hned první mise po vylepšení, notoricky známá z již viděných videí, je zářným příkladem, že k cíli vede mnoho cest. Základní myšlenka výběru smrtící/nesmrtící zbraně se pak dá libovolně kombinovat a měnit podle situace.
A kdyby ani to nestačilo, na blízko bez jediného náboje je Adam stejně smrtící. Díky svým protetickým implantátům může protivníka zabít nebo omráčit i vlastními rukama. Komu by se zdálo i tohle málo, je tu útočný implantát Typhoon. Jednotlivým vylepšením se blíže věnuji v následujících odstavcích.
Ještě že jsem se ve škole tak dobře učil
Svět Deus Ex je protkán spoustou textu. E-booky, e-maily, noviny nebo kapesní zápisníky se válejí takřka všude, mnoho z nich je naprosto k ničemu, ale sem tam nějaký obsahuje důležitou informaci nebo heslo a kódy. Hledat je není potřeba, spousta elektronických zařízení se dá prostě hackovat.
Hackování samo o sobě je úžasná minihra. Na jedné straně Adam, na straně druhé bezpečnostní software. Nejprve je potřeba najít správnou a nejkratší cestu ke koncovému uzlu přes ostatní uzly. Některé uzly obsahují i další zajímavé odměny, pokud jsou obsazeny ještě před obsazením koncového uzlu. Někdy je to docela náročný úkol, ale všude možně se dají sehnat pomocné podprogramy, které trochu hackování usnadní.
Systém odměn je v Deus Ex: Human Revolution poněkud obsáhlejší. Body zkušenosti je možné získat za vše, od zneškodnění nepřítele až po jednoduché cestování alternativními trasami. Odměna může být i peněžitá nebo věcná, zejména při hackování, kdy je odměnou čas od času i pomocný podprogram.
Promítá se násilí ve hrách i do naší povahy? Čtete téma měsíce!
Implantáty se dají rozdělit na obranné, útočné, hackovací a pomocné. Vylepšení hackování, zvýšení síly a podobné zásadně ovlivňují celý postup hrou a dělají pokaždé rozehrání ohromné rozdíly v taktice. Za zmínku stojí například již uvedený Typhoon, který dokáže nadělat slušnou paseku, jelikož vystřeluje několik explozivních projektilů.
Další je například Ikarus Landing System, který během pádu z větší výšky zpomalí Adamovo tělo a pád není nebezpečný. Spousta implantátů pak pomáhá například se sociální interakcí během rozhovoru, zobrazí na mapě nepřátele a jejich zorné pole. Každý implantát má pak ještě několik stupňů rozvoje nebo vylepšení.
Je nutné tak vybírat pečlivě, neboť není možné i po splnění všech questů vylepšit všechny implantáty. Implantáty je možno vylepšit Praxí. Praxe se dá buď získat během levelování postavy, najít na skrytých místech, anebo se dá koupit od překupníků, popřípadě i na klinikách LIMB.
RPG nebo FPS? Kdo ještě pozná rozdíl
Tím, že Deus Ex je hybridem mezi RPG a FPS, dá se očekávat mnoho vedlejších questů, které více či méně nějak souvisí s hlavními úkoly. Během prozkoumávání světa se hodí pokoušet se navazovat kontakty a rozhovory s lidmi, kteří by mohli mít nějaký ten úkol nebo cennou informaci. Rozhovory jsou většinou naskriptované a ovlivňovat je lze jen málo, zejména postojem k osobě, s níž Adam mluví. Vybrat správný postoj má vliv na to, co která osoba poví.
Zajímavou, ale nepostradatelnou novinkou ve světe Deus Ex je systém krytí. V moderních hrách až nepostradatelná potřeba umět se krýt za překážkami dorazila i sem a nevede si špatně. Přeskoky mezi překážkami nebo vykouknutí a následná palba vypadají efektně, ačkoli i to má své mouchy.
Míření a střelba přes překážku je dvojí, buď přesné, kdy je potřeba se vyklonit a skutečně zacílit, nebo slepé, kdy je Adam pořád krytý, ale kulky létají kam se jim zachce a není možné tak trefit nic. Neviditelné rohy nebo pomalé hráčské reakce mají na krytí neblahý vliv a ve chvíli, kdy přiletí granát, je občas těžké zareagovat dostatečně rychle a zmizet.
PlayStation 3 nebo Xbox 360? Válka konzolí o srdce hráčů zuří dál!
Umělá inteligence nepřátel také není tak vysoká, jak by se možná dalo čekat. Nepřátelé reagují na hluk a vizuální kontakt poněkud křečovitě. Pokud uslyší neznámý zvuk, jdou se podívat na místo, odkud se zvuk šířil. To sice dává taktické výhody jako třeba položení miny, ale zároveň to dělá z nepřátel stádo ovcí.
Při vizuálním kontaktu se zastaví, chvíli se diví a pak střílí, popřípadě se běží schovat nebo spustit alarm, a to i v situacích, kdy přímo čekají, že se něco semele. Ale to je jen vada na kráse, neboť nepřátel je vždy větší množství a takovéto reakce se pak ztratí.
Pozlacená paráda? To se ještě uvidí
Grafická stránka hry dozajista splňuje nároky moderních hráčů. Příjemnou vlastností Deus Ex je, že i na průměrném stroji se dá hrát při nejvyšších detailech. Modely postav, robotů, zbraní a prostředí jsou kvalitně zpracovány a dostatečně detailní a zlatavá záře, která tak nějak podbarvuje tragickou situaci a prostředí světa.
I ovládání je uživatelsky přívětivé a i nehráč se dobře zorientuje. Žádná zbytečná kombinace, pouze klávesy, na které je hráčská obec zvyklá. A kdyby náhodou ne, je vždy možnost nastavení změnit.
Deus Ex: Human Revolution má opravdu mnoho skvělých staronových nápadů a jistě vydrží a pár hodin zabaví, možná i na několikáté dohrání. Do toho všeho se jistě přimíchá mnoho DLC, jak to bývá zvykem a z Human Revolution se stane také legenda jako z prvního dílu. Má k tomu dobře našlápnuto.
Deus Ex: Human Revolution
Žánr: FPS/RPG hybrid
Vývojář: Eidos
Distributor: Square Enix
Multiplayer: Ne
Platforma: PlayStation 3, Xbox 360, PC
Česká lokalizace: Ne
Doporučená cena: 999 – 1 499 Kč
Hodnocení: *** 95 %
- Klady: příběh, prostředí, implantáty a celkově asi i všechno kolem
- Zápory: kdyby byl jen o trošičku delší, bylo by to lepší