Filmy a seriály

RECENZE: Diablo 3 se na konzolích hraje parádně. Možná lépe než na PC

21. 9. 2013

Konzolisté mohli Diablo 3 PC hráčům až doposud pouze závidět. Nyní se však karta obrací. Legendární RPG z dílen Blizzardu se konečně dočkalo konzolové konverze. Jak se Diablo 3 hraje na herních konzolích? Čtěte recenzi na GAMEZINE.cz!

Diablo patří mezi kultovní hru z žánru fantasy, kterou lze do jisté míry označit za morálního nástupce Dungeon and Dragons u nás známého též jako Dračí doupě. zdroj: vydavatel hry

Diablo patří mezi kultovní hru z žánru fantasy, kterou lze do jisté míry označit za morálního nástupce Dungeon and Dragons, u nás známého též jako Dračí doupě. Zdroj: vydavatel hry

Majitelé konzolí měli s vydáním Diabla 3 pro PC svým souputníkům co závidět. Nocím plných abstinenčních příznaků je nyní definitivní konec. Jedna z kultovních klasik, která se po necelých deseti letech dočkala svého pokračování, přichází po úpěnlivých prosbách také na PlayStation 3 a Xbox 360. Po více než povedeném Torchlightu se tak vyznavači paření z pohodlí gauče před rozměrnými obrazovkami mohou ze svých brlohů konečně oddávat vytoužené pařbě z dílen legendárního studia Blizzard. Jedná se tedy jen o klasickou konverzi šitou horkou jehlou, nebo došlo i k nějakým smysluplným změnám?

Mnohem více akce

Většina PC hráčů zpravidla kritizuje konzole za absenci myši. Jistě, především u FPS titulů může být její nepřítomnost důvodem k obavám, stejně tak v případě strategií. Není však radno zapomínat na fakt, že v některých případech může jít trochu paradoxně o výhodu. Vzpomeňme například na staré Diablo 2, jehož konverze pro PlayStation 2 vzbudila široký ohlas. Nejinak je tomu i u trojky. Namísto zuřivého ševelení počítačové myši probíhá ovládání postavy v reálném čase klasickým posouváním analogové páčky, jako je tomu například u her z pohledu třetí osoby.

Právě dramatická změna ovládání je jedním z klíčových charakteristických znaků konzolové verze, jež výrazně prohlubuje herní zážitek. Společně s touto razantní úpravou se také rozšiřuje dynamika soubojů. Ty na rozdíl od počítačového formátu probíhají mnohem akčněji, neboť hráč jednotlivé útoky musí kombinovat a provádět sám pomocí stisknutí jednotlivých tlačítek. Troufám si tvrdit, že nový systém poskytuje výrazně hlubší herní zážitek. Pro lepší představu lze rozdílnost ovládání přirovnat ke hrám Dragon´s Dogma a World of Warcraft. Oba tituly vypadají podobně, ale hratelnost je zcela odlišná.

Nabíhajícím nepřátelům se nejlépe čelí v několika kamarádech. V ideálním případě také ve společnosti vychlazeného piva.

Ačkoli se může při letmém pohledu na screenshoty či videa zdát, že je grafika jako přes kopírák, není to tak úplně pravda. Diablo 3 je jedna z mála her, na nichž je skutečně vidět precizně odvedená práce během konvertování titulu. Poměrně výrazných změn doznal barevný kontrast a grafika je i vzhledem k rychle stárnoucímu hardwaru velice slušná. S velkým překvapením jsem během recenzování pozoroval, jak moc to Diablu na mojí velké HD placce sluší.

Velice kladně lze hodnotit framerate hry, což osobně považuji za jeden z vůbec nejdůležitějších faktorů správného herního zážitku. Ani v závěrečných levelech, kdy pod sečnými zbraněmi mého válečníka padaly desítky Diablových nohsledů, jsem nezaznamenal výraznější pokles snímků. Pozitivní je, že výkon je uzamčen, díky čemuž působí průchod hrou neuvěřitelně plynule.

Hyperinflace

Dejme si ruku na srdce, celá komunita tak nějak tuší, že se od třetího díla Diabla čekalo výrazně více. Spoustu hráčů decentně řečeno nakrklo, že Diablo v PC verzi nelze zahrát bez připojení k internetu. Důvod byl poněkud prozaický, hlavním démonem, snad ještě nebezpečnějším než samotný Diablo, se stala internetová aukce. Blizzard se snažil většinu hráčů motivovat k nákupu předmětů v aukci, ať už za virtuální, či reálné peníze. Následkem tohoto fenoménu bylo nutné okleštit loot, což mělo za následek to, že všichni nakupovali silné zbraně v aukci. Mohlo by se stát, že je to poměrně elegantní řešení, ale hra tím ztratila svoji duši.

Nikdo už se netěšil na nový meč, který vypadne z bosse, protože předměty nakoupené v aukci byly natolik kvalitní, že je bylo možné používat klidně i pět až deset úrovní po sobě.

Tomuto systému je však v konzolové verzi konec, neboť již vývojáři ze svých zvrácených experimentů vystřízlivěli. K výše uvedenému je také nutné připojit parádní novinku, kterou je možnost hrát až ve čtyřech hráčích na jedné konzoli. Teprve v co-op režimu tak začíná opravdová zábava, která mi v mnoha ohledech připomněla hraní s kamarády v první polovině devadesátých let na videoherním zařízení z Holešovické tržnice, jež přehrávalo hry ze žlutých cartridgů. Jedinou menší nevýhodou může být nepříliš vyladěný inventář, který je nutné s přibývajícími předměty neustále upravovat.

monk-taking-care-of-business-large

Samozřejmostí je také vysoká obtížnost přímo úměrná počtu připojených hráčů. Právě princip vysoké obtížnosti činí z Diabla parádní kousek, s nímž má smysl trávit čas i po několika dohráních.

Diablo 3 pro Xbox 360 a PlayStation 3 je bezesporu jednou z nejlepších konverzí. Na rozdíl od ostatních titulů je vidět puntičkářský přístup, díky němuž je konzolová verze bez nadsázky snad ještě lepší než její počítačová předloha.

Velmi působivě působí grafika, ale především pak pozměněné herní mechanismy, díky nimž je konzolová verze výrazně dynamičtější a akčnější. Velkou pochvalu si také zaslouží odklon od aukčního systému, posílení smysluplnosti lootu a možnost oddávat se fantastickému světu Diabla i bez nutnosti připojení k internetu.

Klobouk dolů borcům z Blizzardu.

Hodnocení: 90 %

• Klady: Grafika, potlačení aukce, hra více hráčů.