×
FANZINE.cz

RECENZE: Diablo 3 se vrací ve velkém stylu, ale už to nemá tak snadné

Diablo 3 bylo bezesporu nejočekávanější hrou poslední doby. Hru ovšem provází problémy doslova od první minuty vydání. Vyplatí se ignorovat neslavně proslulou chybu 37 a užít si hru i tak? Čtěte recenzi na TOPZINE.cz.

Diablo 3 je pravděpodobně to nejlepší, co si může moderní fantasák přát. zdroj: vydavatel hry

Diablo 3 se od svých předchůdců v mnohém liší a to jako obvykle popudilo spoustu hráčů. Další část hráčů štvalo to, že se nebyli schopni připojit do hry kvůli kolapsům serverů Blizzardu. Nejvíce hráče štve rozhodnutí Blizzardu, kvůli kterému je povinné být celou dobu hraní online.

Toto omezení je ve hře zejména kvůli aukční síni, ve které časem půjde obchodovat i reálnými penězmi. Problémy se servery jsou navíc pro Blizzard už klasické. Prakticky vzato při každém spuštění nového datadisku k World of Warcraft je na servery vyvíjen takový hráčský nápor, že si ve výsledku nezahraje nikdo.

Zjednodušení není občas na škodu

Hra se stala z RPG víceméně akční řežbou, kde se hráč soustředí prakticky jen na rubání co největšího počtu nepřátel. Nejde ani nijak editovat vzhled postavy – na výběr je pouze povolání a pohlaví. Jednotlivá povolání se samozřejmě velmi liší a každá z nich používá jiný typ síly k provádění speciálních útoků. Dokonce se liší i způsob jakým ji postavy získávají. Zatímco barbar musí prvně provést několik klasických útoků, aby získal Rage na drtivé speciální útoky, čarodějka získává magickou sílů velmi rychle.

[album:https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/d3/|width=660]

Vyjímkou je pak Demon Hunter, který má hned 2 druhy této obdoby many. Jsou jimi Hatred a Discipline. Zatímco Hatred (Nenávist) se rychle naplňuje a umožňuje sesílat devastující útoky s vysokým poškozením zejména proti jednotlivým nepřátelům, Discipline se doplňuje o dost pomaleji a slouží zejména k pokládání pastí. Tyto základní charakteristiky vycházejí z menšího příběhu každého povolání.

Čtěte také: Závislost na World of Warcraft. Jak zůstat panicem na věčné časy

Nicméně zmíněné schopnosti podlehly zjednodušení – hráč již nesmí čekat spelitý strom dovedností. Všechny schopnosti se odemykají levelem postavy, včetně run které tyto schopnosti značně upravují. Hráč může mít až 6 aktivních skillů – na levém a pravém tlačítku myši a na klávesách 1 až 4. A k tomu až 3 pasivní schopnosti. Hráč pouze musí počítat s “cooldownem” skillu při jeho vyměnění nebo úpravě. Navíc většina hráčů po cca 2 hodinách hraní v nastavení přijdou na skrytou vychytávku, která jim umožní přiřadit téměř kteroukoliv schopnost do libovolného slotu.

Očima Marka Jedináka

Tisíce fanoušku na něj čekaly jako na smilování boží. Diablo 3 mělo po skoro deseti letech velmi těžkou pozici. Svět se mezitím změnil, ale produkt zůstal stejný, respektive stejně kvalitní. Jde o naprosto výborné akční RPG, které hráče dokáže zabavit na desítky a desítky hodin, především díky možnosti hraní v kooperativním režimu.

Vývojářům se podařilo na výbornou vypracovat systém obtížnosti hry ve všech režimech, což z něj činí skutečně parádně vybalancovaný titul přístupný hráčským masám.

Jediný problém tkví v možná až přílišné konzervativnosti. Diablo je tak trochu návratem do starých časů, což nemusí vyhovovat především mladším hráčům. Mírně problematický je také aukční systém, lze předpokládat, že ten nejlepší equip si bude možné pořídit pouze za reálný cash. Vzhledem k tomu, že jde o Blizzard, očekával bych také snadněji servírovaný příběh.

Pro starší generaci je to tak i tak pecka, pro mladší generaci však už tak sexy být nemusí.

Hodnocení: 85 %

Jediný výběr mězi schopnostmi má hráč u svých NPC společníků – templáře, zloděje a čarodějky. Vždy ze dvou různých skillů, které mouhou být jak aktivní, tak pasivní. Potěšující je také to, že zbývající dva společníci ve městě levelují společně s tím aktivním. Pokud hráči preferují hru se svými kamarády namísto NPC, mohou tak samozřejmě učinit. S rostoucím počtem hráčů vzrůstá i kvalita lootu a zároveň i odolnost potvor.

Loot, loot, loot a… Loot!

Hráči Diabla 1 a 2 si jistě pamatují na hromady a hromady lootu, které nebylo kam dávat a vždy z nich vybírali zbraň, která byla o jeden jediný bod damage lepší a takto stále dokola a dokola.

Sice už chybí stovky itemů, nicméně hráče potěší když vypadne první magický item. Pokud mu z prvního bosse vypadne první vzácná věc, tak je velmi mile překvapen a rovnou nadšený až ve zbroji najde první sloty k zaplnění. Samozřejmě nejvyšší sortu lootu tvoří setové itemy o které určitě bude v aukční síni rvačka.

Místa na skladování itemů je však proklatě málo a rozšíření truhly stojí poměrně velký peníz. Hráči tak vezmou zavděk kováři, u kterého je možné všechny itemy kromě těch obyčejných rozložit na esence a z těch pak opět vytvářet itemy. Podobně pak slouží i klenotník, akorát s tím rozdílem, že pracuje s drahokamy. Jejich trénink pak zajistí možnost tvorby lepších itemů, ale samozřejmě stojí solidní peníz. Práce s itemy byla značně zjednodušena, ale nedá se říct, že by to bylo zrovna na škodu. Spíše naopak.

Obtížnost byla trnem v oku mnoha hráčů. Podle nich je příliš nízká. Což je pravda, ale pouze u normální (tedy nejnižsí úrovně). Tato úroveň hráčům neposkytuje nijak velkou výzvu a slouží spíše pro seznámení se s hrou a jejími mechanismy.

Po dohrání hry se odemkne obtížnost příznačně pojmenovaná Nightmare – tedy „Noční můra“. Zde už hráč nemůže naběhnout do skupinky dvaceti nepřátel, pomačkat všechny skilly a sbírat itemy (toto se samozřejmě netýká barbara, ten má v popisu práce naběhnout do skupinky nepřátel). Následuje obtížnost Hell (Peklo). Zde už není problém zemřít i v boji s obyčejnou potvorou.

Pro ty nejodvážnější pak čeká Inferno. Tato obtížnost je míněna pro hráče na levelu 60 (tedy maximálním levelu) a předhazuje hráčům monstra o levelu 61 a výše. Bossové a šampioni jsou také silnější a nebezpečnější. Jako motivaci (kromě achievementu) je na Inferno obtížnosti možné získat celou novou třídu itemů.

Čtěte také: Diablo 3 už i zabíjí. Hráč dostal po 72 hodinách hry infarkt a zemřel

Novinkou je samozřejmě i aukční síň, kde se po zkušenostech z WoWka rozhodl Blizzard převzít iniciativu a „zlegalizovat“ prodávání věcí ve hře. Momentálně funguje pouze kupování věcí za herní peníze, aukce za skutečné peníze se stále připravuje stejně jako PvP arény. Nicméně pokud se hráč rozhodně koupit nejlepší item pro svůj level, pravděpodobně může další hodinu a půl ignorovat loot na zemi, protože bude minimálně o třetinu lepší než jeho momentální obdoba. Blizzard bude inkasovat slušné částky na prodeji itemů – 1$ za každou zbraň nebo zbroj a 15 % z každé ingredience. Pokud si hráči navíc budou chtít převést peníze pryč z jejich battle.net účtu například na PayPal, strhne si Blizzard dalších 15 % z částky.

Verdikt

Diablo 3 je skvělá hra a hromada nulových „recenzí“ na různých serverech svědčí akorát o počtu fanoušků naštvaných neschopností se připojit do hry, kterou si zakoupili. Sice je hra oproti předchůdcům značně jednodušší, nicméně na hratelnosti moc neztratila a je stejně návyková. Krásným bonusem je naopak možnost kooperace s partou kamarádů. Pro hráče, kteří se řadí mezi tzv. „Achievement huntery“ bude potěšující i to, že jich hra obsahuje také nespočet.

Hodnocení: 90%

Klady: Návykovost, znovuhratelnost, kooperace

Zápory: Návykovost, potřeba neustálého připojení



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.




Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..