RECENZE: Druid je Praštěný, když pomáhá s likvidací vládce blesků

17. 7. 2014

Upír Leif dokopal kámoše druida k činu. Atticus se s krvesajem a několika zpruzenými bohy vydává do Ásgardu. Chtějí nakopat zadek parchantovi Thorovi. Naneštěstí pro příbuzné je totiž i pěknej ubožák. Do boje o život zatáhne celý severský pantheon.

Ilustrační foto: Výřez obálky třetího dílu série Kroniky železného druida s názvem Praštěný. Autor: Gene Mollica

Stále populárnější městská fantasy Kroniky železného druida, ve svém třetím dílu nazvaném Praštěný, na scénu opět vrací sexy druida Attica O´Sullivana. K milovníkům fantastiky, popkulturních odkazů a peprných hlášek znovu přichází více než dva tisíce let starý Ir. Chlapík s postavou i nápady jednadvacetiletého hejska.

Kromě něj, věrného vlkodava, vnadné učednice a starých přátel, zapletl Kevin Hearne do akčního příběhu množství profláklých, ale i pár opomíjenějších božstev.

Kevin Hearne

Narodil se a vyrůstal v Arizoně, kde vystudoval angličtinu. Při studiu pracoval jako karikaturista v univerzitních novinách. Dnes stojí na opačné straně katedry a učí. Vždy byl  fanouškem fantastiky, zejména komiksů ze světa Star Wars. Pracuje snad na sedmém dílu této série s tím, že by jich mělo vzniknout devět (na internetu se mluví až o dvanácti). U nás dosud vyšel Prohnaný, Proklatý a Praštěný, svazky nazvané Tricked, Trapped, Hunted a Shatered se snad v knihkupectvích objeví brzy).

Božská nakládačka bude leckoho stát život

Poslední žijící druid se konfrontacím vyhýbá, ale slib bohyni splnit musí. Vydává se pro kouzelné ovoce a stále zvažuje přítelovu prosbu. Situaci mu komplikují naštvaný Bakchus a xenofobní bojovníci se zlem, ale cestu do i z krajiny Yggdrasilu nakonec zvládne beze ztrát. Snad také proto neodolá a rozhodne se pomoci těm, kdo chtějí smáznout egocentrického Seveřana s kladivem. Atticus nedbá varování a na trestné výpravě provází pět statečných. Upíra Leifa, vlkodlaka Gunnara, nesmrtelného Zhang Guo Laa, Väinämöinena a Peruna. Všichni trpí vinou Thorovy ignorance a zvůle. Zvládnout musejí nejen jeho, ale i všechny Thorovy božské příbuzné. Podstatná je však jen jeho smrt. Se ztrátami se počítá a někteří svou oběť vítají.

Severský pantheon to projel na celé čáře

K. Hearne. Zdroj: distributor.

K. Hearne. Zdroj: distributor.

Román Praštěný již potřetí ke čtenářům přivádí posledního druida Attica O´Sullivana i s jeho spojenci, nepřáteli a přáteli. Je ale otázka, kdo je kdo, protože posledně jmenovaní si pro něho připravili úkol, jehož plnění může stát život každého v dosahu. O likvidaci nepohodlného božstva žádají druida upíří a vlkodlačí přátelé už delší čas. Děj třetího románu série Kroniky železného druida se proto tematicky vrací ke svým předchůdcům.

Sám příběh se pak z  vysokoškolského kampusu v Severní Americe, kam se Atticus zašil při útěku před nakrknutými bohy, přesouvá do Ásgardu – světa nadpřirozených bytostí severské mytologie. Chudák druid, místo aby si užíval půlnoční lov s telepatickým psím kamarádem či konverzaci s vnadnou učednicí, se vydává spolu s několika naštvanými bohy zlikvidovat Thora.

Tenhle arogantní hromovládce totiž každému z nich nějak ublížil. Proto si během jejich putování za pomstou čtenáři i druid postupně vyslechnou líčení jejich příběhů. Tak se mohou přesvědčit, zda si arogantní hromovládce potrestání zaslouží. Z toho důvodu je Praštěný tentokrát spíše samostatným příběhem, než součástí druidovské série. Přestože i zde figuruje množství postav známých z dřívějška.

Praštěný. Zdroj: obálky knihy.

Praštěný. Zdroj: obálky knihy.

Městská fantasy trochu jinak

Literární cyklus Kroniky železného druida je určený spíše mladším čtenářům. I z toho důvodu je zhusta prošpikovaný říznými  až cynickými hláškami, popkulturními odkazy a nezřídka i dost vulgárními termíny. Ohledně charakteru se hlavní hrdina potácí mezi extrémy. Bláznivý a lehkovážný přístup k životu je sice jeho krédem, ale neváhá též odvážně zasáhnout ve prospěch přátel.

Dokonce zvládne potlačit svůj zbytnělý pud sebezáchovy a riskuje zdraví i život, aby jim pomohl nebo je zachránil před jistou smrtí. Ne vždy je však úspěšný. Proto občas překvapí i nějakým tím zpytováním sebe sama. Přesto je, na rozdíl od sérií Simona R. Greena nebo Jima Butchera, které ovšem také obsahují drsnější poznámky a samorostlé hlavní hrdiny, ten druidovský psán v mnohem odlehčenějším stylu.

Jeho postavy sice musejí bojovat o holý život jako v každé jiné akční fantasy, ale většinou, i když zápletky, charaktery i bojové scény jsou realistické, působí o poznání méně dospěle. Ne, že by nebyly dost dramatické nebo skutečné, ale jsou zkrátka v odlišné tónině.

Jiný náboj má tentokrát i samotné vyprávění, protože se liší nejen prostředím a hlavními postavami, ale také skutečností, že ubylo špičkování mezi druidem a jeho čtyřnohým kamarádem. Dokonce i Attica samotného je ve třetím dílu o poznání méně, stejně jako jeho milostných eskapád a sžíravého humoru. Naopak ladění jeho obálky zůstává stejné a čtenáři, tedy spíše čtenářky, mají šanci užít si pohled na přitažlivého šermíře.

Jak se však Praštěný od prvních dvou dílů Prohnaný a Proklatý liší, tak je pravděpodobné, že další román Napálený se k původně vytyčené linii vyprávění vrátí. Čtenáře nejspíše čeká setkání se starými známými hrdiny, unikání před nepřáteli magie nebo konkrétně neposedného druida a možná také další detaily z jeho minulosti. V Praštěném jich sice bylo více než obvykle, ale zatím stále ne dost.

Název originálu: Hammered. Český název: Praštěný. Autor: Kevin Hearne. Nakladatel: Laser-books, edice STYLE, 2013. Počet stran: 304. Doporučená cena: 289, zlevněno – od 260 korun.

0